Det kommer støj og kraftige ryk fra hvad der føles som højre forhjul.
Pludselig begyndte bilen at ruske under motorvejskørsel, da jeg sænkede farten blev larmen mindre men den var der stadig. Min første tanke var at hjulet var ved at falde af. Efter dette var udelukket kørte jeg langsom videre, med kraftig støj og ryk fra forhjulet, Jeg troede måske der var kaliberen der på en eller anden måde var rystet løs og gik i mod inde i fælgen, da lyden virkede som noget der skurede, og af og til rykkede som om hjulet blev låst fast.
Da jeg fik hjulet af var der intet at se. ingen mærker efter noget der var gået på. Intet umiddelbart slør fra hjulleje. Begge kardanled virker umiddelbart som om der ikke er slør i dem.
Under langsom kørsel klikker det nærmest fra forhjulet, men bliver ikke markant anderledes når man drejer.
Forhjulslejet har jeg åbnet og det ser fint ud.
En sidste mulighed er at det er differentiale der er ødelagt og forplanter sig ud i hjulet. Jeg har derfor klodset bilen op således at begge hjul var fri: ingen støj fra hverken gearkasse eller den øvrige drivlinje, differentialet virker til at virker helt normalt.
Jeg har åbnet manchetterne ind til kardanleddet og det er svært at se om det er ok, men der en ingen metalstumper eller lignende.
Fejlen er opstået to gange, den første gang efter ca 50 kilometers kørsel, hvorefter det forsvandt totalt efter den havde stået stille i et par døgn. Herefter har jeg vel kørt ca. 200 km godt med gas ingen mislyd overhovede. Men så en tur på motorvejen begyndte det igen, nøjagtigt samme symptomer som sidst.
Lyden er kraftigst under påløb men er også tilstede i frigear. Lyden findes i alle gear og både frem og bak.
Jeg synes jeg kan udelukke gearkasse og forhjulsleje. Så det kan vel kun være kardanled eller er der andre forslag?
ps det er en 850