volvo240

Styretøj, bremser og sikkerhed - herunder hjul.

Redaktører: Anders_H, Hr. SmåSur, Kristian

volvo240

Indlægaf volvofreud » man maj 10, 2010 23:15 pm

har problemer med håndbremsen. nye skiver er monteret, nye bremsebakker, kablet synes ok, bremsearmen bevæger sig fint, alligevel bremser håndbremsen rigtig dårligt (kan ikke holde bilen) "den virker svampet og fjedret".. hva er der galt???
volvofreud
Ny bruger
Ny bruger
 
Indlæg: 4
Tilmeldt: man maj 10, 2010 23:07 pm

Re: volvo240

Indlægaf Ingemann » man maj 10, 2010 23:38 pm

Det er et spørgsmål om justering. Dog har håndbremsen på en volvo aldrig været noget at råbe hurra for.
Mvh.
Andreas Ingemann Hansen
Brugeravatar
Ingemann
Redaktør
 
Indlæg: 1899
Tilmeldt: søn apr 29, 2007 13:14 pm
Geografisk sted: Hillerød, Nordsjælland

Re: volvo240

Indlægaf Hr. SmåSur » tirs maj 11, 2010 0:45 am

volvofreud skrev:har problemer med håndbremsen. nye skiver er monteret, nye bremsebakker, kablet synes ok, bremsearmen bevæger sig fint, alligevel bremser håndbremsen rigtig dårligt (kan ikke holde bilen) "den virker svampet og fjedret".. hva er der galt???


Tydeligvis er noget ikke samlet ordentligt eller noget er samlet forkert.

Ingemann skrev:Det er et spørgsmål om justering. Dog har håndbremsen på en volvo aldrig været noget at råbe hurra for.


Jeg kan ikke genkende hverken din ana lyse af problemet eller din karateristik af Volvo'er?

(Mellemrummet i ordet ana-lyse er med vilje, ellers tror volvosnak.dk at jeg skriver frække forbudte ord - an-al bliver til * uden mellemrum - yderst morsomt..)..
Hr. SmåSur
Adminstrator
Adminstrator
 
Indlæg: 528
Tilmeldt: tirs dec 26, 2006 21:54 pm
Geografisk sted: Omkring Kbh

Re: volvo240

Indlægaf Klågem » tirs maj 11, 2010 9:13 am

Jeg vil give Hr. forårsglad ret i at der er noget der er samlet forkert. Personligt har jeg aldrig haft problemer med håndbremsen på volvo 140-240-740-850-V70. Hvis man bare sørger for at det er serviceret med rensning og justering
Klågem
V70 III D5 momentum 185hk 6 gears aut. 08´
Billede

PPC-fejlkodelæser
Icarsoft VOL II

Tidligere biler:
Volvo v70 II D5 185 hk Millennium auto 2006
855 2,0 T5 263HK 382NM 94´
765 2,3 TIC 90´
745 Gle 86´
744 Gle 84´
744 Turbo 84´
121 quick 67´
Brugeravatar
Klågem
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 5381
Tilmeldt: lør mar 04, 2006 2:15 am
Geografisk sted: 9690-Jammerbugten

Re: volvo240

Indlægaf Ingemann » tirs maj 11, 2010 9:59 am

Hr. SmåSur skrev:
volvofreud skrev:har problemer med håndbremsen. nye skiver er monteret, nye bremsebakker, kablet synes ok, bremsearmen bevæger sig fint, alligevel bremser håndbremsen rigtig dårligt (kan ikke holde bilen) "den virker svampet og fjedret".. hva er der galt???


Tydeligvis er noget ikke samlet ordentligt eller noget er samlet forkert.

Ingemann skrev:Det er et spørgsmål om justering. Dog har håndbremsen på en volvo aldrig været noget at råbe hurra for.


Jeg kan ikke genkende hverken din ana lyse af problemet eller din karateristik af Volvo'er?

(Mellemrummet i ordet ana-lyse er med vilje, ellers tror volvosnak.dk at jeg skriver frække forbudte ord - an-al bliver til * uden mellemrum - yderst morsomt..)..


Jeg har ikke prøvet en Volvo, som har håndbremse af den type, der har kunne blokkere baghjulene med håndbremsen - glæder mig dog til at det sker!
Mvh.
Andreas Ingemann Hansen
Brugeravatar
Ingemann
Redaktør
 
Indlæg: 1899
Tilmeldt: søn apr 29, 2007 13:14 pm
Geografisk sted: Hillerød, Nordsjælland

Re: volvo240

Indlægaf volvofreud » tirs maj 11, 2010 20:28 pm

hej alle, tak for svarene.
skiver er nye, monteret korrekt. bremsearmen sat ind i hullet med pilen -graveret på den- opad, kablet sidder korrekt i. bremsearmen er ny, og bevæger sig fint og lystigt. bakkerne sidder/vender korrekt, styrestang og fjedre sidder korrekt. bremsekablet sidder korrekt ved håndbremsen.. med andre ord... har ssvært ved at se løsningen...

ps: er dog af den mening, at en volvo 240 håndbremse altid har virket og været stærk...
volvofreud
Ny bruger
Ny bruger
 
Indlæg: 4
Tilmeldt: man maj 10, 2010 23:07 pm

Re: volvo240

Indlægaf nj » ons maj 12, 2010 10:32 am

Den ældste type 240 håndbremse havde justeringer inde i hjulene. Hvis man monterer sådanne justeringer i stedet for den stang, som sidder i de "nyere", og alt er iorden og justeret i hjulene inden kablerne strammes op, kan den blokere baghjulene.
Niels Jørgen

Nuværende: 480ES 87, C70 Coupe 2,5T 99
Tidligere: Amazon 121 64, 142 68, 142 rallybil 73, 244 Jubilæum 77, 245 81, 740 85,
242 rallybil 77, 460 90, 460 Turbo 95, S40 1,8 97, Amazon 123GT 67, P1800 Jensen 62
nj
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 769
Tilmeldt: ons maj 17, 2006 20:23 pm
Geografisk sted: Nykøbing Mors

Re: volvo240

Indlægaf Bronco » ons maj 12, 2010 16:10 pm

Hej - Jeg tror/håber Jeg har løsningen på dit problem, Jeg har ihvertfald ofte oplevet dette og det, er næsten !! altid et justeringsproblem -- men først må Jeg lige påpege at de udtalelser med at 240 håndbremser skulle være dårlige er noget VRØVL --- netop fordi folk i al almindelighed ikke forstår at justere dem korrekt,,, så !! her er opskriften på en håndbremse der kan lave en håndbremsevending altid !!!............
Først :: løsner man kablerne inde på midten HELT.
Derefter: Justerer man håndbremsebakkerne op så de "sådan lige skraber på.
Og så :: Finjusterer man inde midt på, altså, inde i bilen.
Det der er problemet, er at hvis man ikke gør det i denne rækkefølge, så gå der, som vi siger på Jydsk: ged i vægtstangsprincippet, og derfor kan man godt have en håndbremse der kun kan trækkes 5 takker, man den har ingen effekt. Men Jeg lover til gængeld, hvis du justerer som Jeg anviser, så kan du ikke rokke bilen ud af stedet, nå først ankeret er aktiveret.
Mvh. Niels
121 original årg 65
740 st ct car årg 87
245 st car årg 77 projekt 3.0 aut
Brugeravatar
Bronco
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 634
Tilmeldt: tirs jul 18, 2006 20:23 pm
Geografisk sted: 7080 Børkop

Re: volvo240

Indlægaf volvofreud » ons maj 12, 2010 17:14 pm

hej bronco::

når du skriver: løsner i midten.. mener du vel den 17er møtrik som regulerer selve håndbremsen? når du skriver: justerer bakkerne helt til.. mener du så, at jeg i stedet for styrestang skal montere en justerbar?? ALTSÅ LAVE OM PÅ DET ORIGINALE SYSTEM??? tak på forhånd :-)
volvofreud
Ny bruger
Ny bruger
 
Indlæg: 4
Tilmeldt: man maj 10, 2010 23:07 pm

Re: volvo240

Indlægaf Klågem » tors maj 13, 2010 14:05 pm

volvofreud skrev:hej bronco::

når du skriver: løsner i midten.. mener du vel den 17er møtrik som regulerer selve håndbremsen? når du skriver: justerer bakkerne helt til.. mener du så, at jeg i stedet for styrestang skal montere en justerbar?? ALTSÅ LAVE OM PÅ DET ORIGINALE SYSTEM??? tak på forhånd :-)

Det er ikke nødvendigt at lave om på det orginale. Det virker hvis du justerer den op på kablerne og på den 17 der sidder bag håndbremsearmen
Klågem
V70 III D5 momentum 185hk 6 gears aut. 08´
Billede

PPC-fejlkodelæser
Icarsoft VOL II

Tidligere biler:
Volvo v70 II D5 185 hk Millennium auto 2006
855 2,0 T5 263HK 382NM 94´
765 2,3 TIC 90´
745 Gle 86´
744 Gle 84´
744 Turbo 84´
121 quick 67´
Brugeravatar
Klågem
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 5381
Tilmeldt: lør mar 04, 2006 2:15 am
Geografisk sted: 9690-Jammerbugten

Re: volvo240

Indlægaf VolvoSport » tors maj 13, 2010 15:41 pm

Om selve håndbremsebakkerne kan justeres manuelt afhænger af årgangen. Ikke alle årgange er monteret med spindler, men kun med et stykke fladjern med 2 slidser i. Det skulle være en del af det selvjusterende system, hvilket slet ikke er optimalt, da der ikke kompenseres for det øgede gab mellem bakker/tromle, som opstår ved slidtage. Bakkerne kommer automatisk til at hænge for langt fra tromlen og der skal trækkes længere i kablerne for at få samme bremseeffekt, som hvis bakkerne er justeret helt ud til tromlen.
De justerbare spindler er lette at montere og sådan et par stykker koster ikke mange kroner som brugte. Og så kan håndbremsen justeres, så den altid virker optimalt uden at hænge i kablet. Hele bremsebakken kommer derved i kontakt med tromlen straks og forskellen kan mærkes.
Der er nok også en grund til, at Volvo igen begyndte at montere spindlerne, da de introducerede Volvo 850serien. Det er nu en gang det bedste system.

Mvh Christian
VolvoSport
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 859
Tilmeldt: tors nov 08, 2007 20:29 pm
Geografisk sted: Østjylland

Re: volvo240

Indlægaf Bronco » man maj 17, 2010 20:16 pm

Hr. Volvosport -- tak for hjælpen - glemte at der er nogle modeller der ikke er justerbare ude i hjulene, det er noget skrammel. og det er altid en god ide at udskifte til det justerbare system som Hr. Volvosport nævner. Og så gentager Jeg lige proceduren for justering, altså når man har mulighed for at justere ude i hjulene.... Først løsner man kablerne inde på midten -- derefter justerer man bakkerne ud så de skraber let på, så strammer man kablerne op inde på midten indtil håndbremsearmen kan trækkes 4 - 5 takker. Hvis det gøres på denne måde lover Jeg at håndbremsen fungerer perfekt og hvis man så husker at bruge den jævnligt (VIGTIGT) vil den holde og fungere i meget lang tid.
Mvh. Niels
121 original årg 65
740 st ct car årg 87
245 st car årg 77 projekt 3.0 aut
Brugeravatar
Bronco
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 634
Tilmeldt: tirs jul 18, 2006 20:23 pm
Geografisk sted: 7080 Børkop

Re: volvo240

Indlægaf volvofreud » tors maj 20, 2010 23:06 pm

svar: vil ikke montere justerearme istedet for styrestang, da det virkede før. men fandt ud af, at selve håndbremsekonsollen inde i bilen (den med de 4 stjerneskruer) havde rykket sig lidt løs/skæv og at de 2 metaldimser, som kablet skrues på, havde løsnet sig fra selve håndbremsestangen, så ser på det her til pinse...
volvofreud
Ny bruger
Ny bruger
 
Indlæg: 4
Tilmeldt: man maj 10, 2010 23:07 pm


Tilbage til Styretøj, Hjul og Bremser

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte brugere og 8 gæster

cron