nj skrev:Hvis du køber brugte, skal du "undersøge" fjederbensskålene meget godt med en hammer, da de er kendt for at ruste meget. Af samme grund ville jeg nok købe 2 nye fjedre og evt. 2 nye fjederbensskåle, det er faktisk også lettere at skifte end hele fjederbenet. Du undgår at adskille bl.a. bremserør/slanger/udluftning/knækkede udluftningsskruer m.m.
Der vil jeg ikke give dig ret. Selvfølgelig skal han tjekke at fjederbenet ikke er rådnet væk... Men
Skifte fjeder og skål uden at tage fjederbenet af er da nok noget af det mest besværlige at lave.
Hvordan vil du få fjederen af?
Der er næsten ikke plads til fjederklemmer i hjulkassen. Og selvom der var så skal støddæmperen stadig løsnes.
Hvis du mener at man bare kan vride benet ned og trække det ud til siden vil jeg nødig være de bremseslanger.
Hvordan vil du skære den gamle fjederskål af?
Den skal jo skæres hele vejen rundt så der kun er lidt af kraven tilbage. Og den nye skal svejses på.
Hvid det skal laves ordentligt skal man tage benet af. Og så er det hurtigere og billigere at smide et anden komplet på. Jeg vil skyde på at han får den for max 500 kr stk. på en huggerplads.
Hvis han skal have nye fjedre de koster nok 3-400 kr stk. + et par skåle. Dem får man nok heller ikke for under 150 stk. Dertil kommer arbejdet med at skifte skål og fjeder.
Nu har jeg ikke medregnet arbejdet med af og påmontering af fjederben. For det er det samme om det er et nyt eller det gamle.
Klågem
V70 III D5 momentum 185hk 6 gears aut. 08´
PPC-fejlkodelæser
Icarsoft VOL II
Tidligere biler:
Volvo v70 II D5 185 hk Millennium auto 2006
855 2,0 T5 263HK 382NM 94´
765 2,3 TIC 90´
745 Gle 86´
744 Gle 84´
744 Turbo 84´
121 quick 67´