Erfaringer om bærekugler og styrekugler, '99 V70

Styretøj, bremser og sikkerhed - herunder hjul.

Redaktører: Anders_H, Hr. SmåSur, Kristian

Erfaringer om bærekugler og styrekugler, '99 V70

Indlægaf Vestman » man jan 31, 2011 11:19 am

Hej alle,

Jeg skiftede for ca. 5.000 km. siden (1½ md.) venstre sides styrekugle og bærearm (inkl. bærekugle) da der var meget slør, og da fordækkene var slidt kraftigt på de inderste skuldre. Højre side var ok iflg. mekaniker, men burde selvfølgelig også skiftes. Travlhed gjorde dog, at dette blev udsat lidt længere end det burde.
Men nu rystede og vibrerede bilen efterhånden så meget, at det bare skulle være nu!

Igår fik den så ny bærearm og styrekugle i højre side, og jeg kunne nu se at fordækket var helt smadret: inderste skulder slidt ned til trådene(!) og lidt forskudt fra midten, var der en blankslidt stribe som varierede lidt i mønstertykkelse - hvilket i praksis gjordet dækket ovalt, og derfor forstærkede rystelserne.
Nyt dæk er på i højre side, og jeg vil også skifte til nyt dæk i venstre side, så der er lige meget mønster på de trækkende hjul, men havde ikke tid igår - det bliver gjort idag.

Spørgsmål: Nu gynger den imidlertid stadig lidt, og det virker som om det kommer fra venstre forhjul. Kan v. sides fordæk blive skævslidt (jeg kan ikke se noget med det blotte øje) af, at højre side er/var helt færdig? Og kan det endda måske slide den ellers næsten nye styrekugle i venstre side? Rystelserne har jo forplantet sig, og er jo ret ødelæggende hvis ikke man gør noget ved det. Nå, om det bare er dækket, finder jeg ud af idag.
UPDATE: Den er helt 100% rolig nu. Ergo: slør i højre side, kan snildt give slidte dæk i venstre side også.

Lektien af ovenstående er uanset hvad: Skift sliddele og få justeret, sporet og udmålt undervognen, hvis du vil spare i det lange løb og - ikke mindst - køre langt på dine dæk.
'99 V70 2.5D aut.
Brugeravatar
Vestman
Superbruger
Superbruger
 
Indlæg: 166
Tilmeldt: søn aug 22, 2010 0:29 am
Geografisk sted: Vestsjælland

Tilbage til Styretøj, Hjul og Bremser

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte brugere og 17 gæster