Rumlen efter skift af forhjulslejer

Styretøj, bremser og sikkerhed - herunder hjul.

Redaktører: Anders_H, Hr. SmåSur, Kristian

Rumlen efter skift af forhjulslejer

Indlægaf V70JB » man apr 18, 2011 21:50 pm

Hej Alle

Har lige givet min v70'er årg 99 den store tur på forenden.
2 nye bærearme, 2 nye forhjulslejer, 2 nye stabilisatorstænger og en ny styrekugle herefter en 4 hjuls sporing.
Men nu har jeg en ny rumlen som, kommer fra 40 - 100 km/t hvor den forsvinder.
Jeg måtte ha den store hammer på da jeg skulle slå trækakslen fri i højre side.
Derfor efter samtale med mekanikeren som sporede, er mit spørgsmål om jeg kan have beskadiget mit yderste kardan og rumlen kan komme herfra ??
Det forekommer ved ligeudkørsel såvel som når jeg drejer. Kobler jeg ud er det der også stadigvæk.
Er der nogen som har noget erfaring heromkring ?
V70 -99 2.5 20 V
V70 -08 D5 Aut. summum
V70JB
Erfaren bruger
Erfaren bruger
 
Indlæg: 75
Tilmeldt: lør okt 06, 2007 19:37 pm
Geografisk sted: Syd for Aalborg

Re: Rumlen efter skift af forhjulslejer

Indlægaf volvofisker » man apr 18, 2011 21:56 pm

skulle det ske at være dine dæk
eller lejet som sidder på motoren og holder højre trækakslen
volvofisker
Moderat bruger
Moderat bruger
 
Indlæg: 44
Tilmeldt: søn jun 20, 2010 11:55 am
Geografisk sted: Hammershøj

Re: Rumlen efter skift af forhjulslejer

Indlægaf V70JB » man apr 18, 2011 22:45 pm

Dækkene er det ikke. Det håbede jeg dog selv, men skiftet her i weekenden fra vinter til sommer gjorde ingen forskel.
Lejet kunne være et bud.
Har været ved at kigge i min haynes manual.
Måske er trækakslen blevet skæv i mit raseri med den store hammer :(
V70 -99 2.5 20 V
V70 -08 D5 Aut. summum
V70JB
Erfaren bruger
Erfaren bruger
 
Indlæg: 75
Tilmeldt: lør okt 06, 2007 19:37 pm
Geografisk sted: Syd for Aalborg

Re: Rumlen efter skift af forhjulslejer

Indlægaf Vestman » tirs apr 19, 2011 8:11 am

V70JB skrev:Dækkene er det ikke. Det håbede jeg dog selv, men skiftet her i weekenden fra vinter til sommer gjorde ingen forskel.
Lejet kunne være et bud.
Har været ved at kigge i min haynes manual.
Måske er trækakslen blevet skæv i mit raseri med den store hammer :(


Hej,

Jeg har skiftet de samme dele på min '99 V70 8) - dog med undtagelse af stabilisatorstænger, som var næsten nye da jeg købte den for knap et år siden. Mine trækaksler var meget nemme at få ud af lejet, men jeg tænkte på om den gummiring der sidder på indersiden af lejet er ok på din? Den var defekt i den ene side på min, og det første hjulleje holdt kun nogle få tusinde km, og vand og støv kunne derfor trænge ind i lejet - et nyt måtte i igen.

http://www.ipdusa.com/product.asp?strParents=&CAT_ID=0&P_ID=5057&strPageHistory=search&numSearchStartRecord=1 (hvis ikke det virker, søg "9492980" i søgefeltet på Ipdusa).
'99 V70 2.5D aut.
Brugeravatar
Vestman
Superbruger
Superbruger
 
Indlæg: 166
Tilmeldt: søn aug 22, 2010 0:29 am
Geografisk sted: Vestsjælland

Re: Rumlen efter skift af forhjulslejer

Indlægaf V70JB » tirs apr 19, 2011 22:45 pm

Jeg skiftede først højre forhjulsleje og havde stadig støj dog minimeret. Efter at have skiftet bærearm i venstre side, kunne jeg tydeligt mærke at her var den også galt med lejet og styrekugle. Weekenden efter stod det så for tur. Det hele er skiftet indenfor en uge og har ikke kørt mere end 5-700 km. Det kan selvfølgelig godt være et leje med fabrikationsfejl, men der var absolut intet at bemærke når jeg havde det i hænderne inden montering, men omvendt er det nok ikke til at mærke.
jeg har skrevet i et andet indeks angående mine bøsninger i bagtøjet, hvor den ene er knækket (den som sidder i enden af tværarmen) og dermed er min sporing/hjulvinkel på venstre bag meget ude af kurs.
Havde godt lagt mærke til at den havde mindre afstand til hjulet i skærmkassen og kontrolleret min fjeder uden noget at bemærke, det var først her i weekenden at jeg fandt årsagen, da jeg skulle have nye skiver på, at jeg kunne rykke med det hele, den var lige blevet sporet dagen før :oops: Mekanikeren beklager at han ikke har opdaget fejlen og giver en ny sporing, når han har monteret 2 nye bøsninger på tværarmene. De kom med posten i dag.
Håber at det kan være årsagen :| til rumlen/skuren
V70 -99 2.5 20 V
V70 -08 D5 Aut. summum
V70JB
Erfaren bruger
Erfaren bruger
 
Indlæg: 75
Tilmeldt: lør okt 06, 2007 19:37 pm
Geografisk sted: Syd for Aalborg

Re: Rumlen efter skift af forhjulslejer

Indlægaf Claus » fre apr 22, 2011 18:23 pm

Hej V70JB

Jeg havde samme problem og skiftede også lejer det hjapl lidt men der var stadig støj.
En måned senere ca 1000 km måtte højre leje skiftes igen sammen med hele akslen.
Man skal holde den s.... hammer langt væk.

Erfaring koster nogle gange penge.

Claus
Venlig hilsen
Claus

_____________________________________________________________
Tidligere 242, 245, 245 igen, 940, S70, V70 ll AWD, V70 lll 2,5T, VIDA DICE.
Nu en Volvo XC40 P8 AWD Recharge 2023.
Suppeleret med en lille Renault Clio 2 fra 2008
Claus
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 3049
Tilmeldt: søn nov 07, 2010 10:29 am
Geografisk sted: Vedbæk. Nordsjælland

Re: Rumlen efter skift af forhjulslejer

Indlægaf Bronco » søn apr 24, 2011 22:58 pm

Hvad sker der ?? hvorfor kan du ikke finde ud af at skrive i overskriften hvilken model det handler om ?? please læse vores regler !!! Mvh. Niels
121 original årg 65
740 st ct car årg 87
245 st car årg 77 projekt 3.0 aut
Brugeravatar
Bronco
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 634
Tilmeldt: tirs jul 18, 2006 20:23 pm
Geografisk sted: 7080 Børkop

Re: Rumlen efter skift af forhjulslejer

Indlægaf V70JB » man apr 25, 2011 22:48 pm

Undskyld. Det skal jeg huske næste gang, når du nu spørger så pænt.
Har nok ikke lige læst reglerne godt nok. Men kan godt se pointen.

Hilsen Jens
V70 -99 2.5 20 V
V70 -08 D5 Aut. summum
V70JB
Erfaren bruger
Erfaren bruger
 
Indlæg: 75
Tilmeldt: lør okt 06, 2007 19:37 pm
Geografisk sted: Syd for Aalborg

Re: Rumlen efter skift af forhjulslejer

Indlægaf Vestman » ons maj 11, 2011 14:53 pm

Claus skrev:Hej V70JB
Jeg havde samme problem og skiftede også lejer det hjapl lidt men der var stadig støj.
En måned senere ca 1000 km måtte højre leje skiftes igen sammen med hele akslen.
Man skal holde den s.... hammer langt væk.
Erfaring koster nogle gange penge.
Claus


Nu skal jeg skifte hjulleje på venstre forhjul for 3. gang på 35.000 km.. :?

Jeg har den sidste årgang (1999) V70 med en lille bolt som fikserer trækakslen, og har slet ikke brugt det mindste vold i.f.m. adskillelse aller samling. Bare skrue-skrue. Hvad i alverden kan det være?
Bærearm og -kugle, stabilisatorarm og styrekugle er alle få måneder gamle, dæk og fælg har ikke været i nærhed af kantsten eller andet der kan vække min mistanke.

Skal man fedte trækakslens riller, eller andet? Jeg har bare sørget for at tørre det grundigt af, og sikret at der ikke var snavs/grus/krummer i rillerne.
'99 V70 2.5D aut.
Brugeravatar
Vestman
Superbruger
Superbruger
 
Indlæg: 166
Tilmeldt: søn aug 22, 2010 0:29 am
Geografisk sted: Vestsjælland

Re: Rumlen efter skift af forhjulslejer

Indlægaf Pede66 » ons maj 11, 2011 18:01 pm

I mine øjne kan der kun værre 2 grunde til dine hjullejer går...
1. det er dårlige lejer du køber. :-)
2. Du får ikke spændt center møtrikken korrekt. :?
Måske er der andre der har flere grunde?

Hvis jeg kigger rigtigt så har du både center møtrik OG en en bolt som centræer trækakslen ind i lejet?
Men den har jeg ikke skruet på, så jeg er lidt usikker på lige hvor stor forskellen er fra 850.

Jeg plejer at give den en lille smule fedt i strålerne, men ikke så meget at den "kaster" det af.

MVH Peter
Tidligere biler: Volvo 245, 460, 745, Nissan Patrol, Mitsubishi Pajero, Opel Kadett, plus en masse andre gamle lig.
Nuværende biler: Volvo 945, 855, Morris Minor 1000, Datsun/Nissan 280ZX TT og et par gamle Ferguson TEA 20
Pede66
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 768
Tilmeldt: ons jan 26, 2011 12:14 pm
Geografisk sted: Jægerspris

Re: Rumlen efter skift af forhjulslejer

Indlægaf BS_Sweden » ons maj 11, 2011 20:03 pm

Pede66 skrev:I mine øjne kan der kun værre 2 grunde til dine hjullejer går...
1. det er dårlige lejer du køber. :-)
2. Du får ikke spændt center møtrikken korrekt. :?
Måske er der andre der har flere grunde?

Hvordan er den rette måde at spænde hjulmøtrikken? Går ikke ud fra der er forskel fra en 97(som min) til en 99 som der omtales her?
BS_Sweden
Ny bruger
Ny bruger
 
Indlæg: 5
Tilmeldt: ons maj 11, 2011 20:01 pm

Re: Rumlen efter skift af forhjulslejer

Indlægaf Vestman » ons maj 11, 2011 20:47 pm

Hvordan er den rette måde at spænde hjulmøtrikken? Går ikke ud fra der er forskel fra en 97(som min) til en 99 som der omtales her?


Tak for tips, men jeg har prøvet både de gode fra Volvodele i Ølstykke og de billigere fra Biltema. På det sidste leje købte jeg også ny gummitætningsring som sidder ml. trækaksel og spindelen, da den gamle så noget træt ud, men det har heller ikke hjulpet.
Kun på 99'eren har den en lille ca 14 mm bolt og ikke den kæmpestore i årgangene før den. Der er ikke nogen omløbermøtrik eller lign. så vidt jeg lige husker. Jeg skriver fra mobilen, så det er lidt omstændigt at surfe og sætte links ind osv.
Iflg. Søren fra Volvodele skal den bare spændes normalt, og det er den også blevet.
Meget underligt...
'99 V70 2.5D aut.
Brugeravatar
Vestman
Superbruger
Superbruger
 
Indlæg: 166
Tilmeldt: søn aug 22, 2010 0:29 am
Geografisk sted: Vestsjælland

Re: Rumlen efter skift af forhjulslejer

Indlægaf Pede66 » tors maj 12, 2011 0:27 am

Hmmm
Tolerancedata sige 120NM og 60 grader for både 850 og V70 også for 1999 årgangen, benzin og diesel.
Hvis man kigger i Vardis så ser det ud som om der både sidder en bolt og den store møtrik, men som sagt jeg har ikke haft sådan en mellem hænderne.

De gode fra SpareParts? Hvis det er dem fra Scantech som han forhandler så har jeg ikke gode erfaringer med dem, omvendt så har du haft 2 som er gået i stykker så der må være noget du gør forkert?

MVH Peter
Tidligere biler: Volvo 245, 460, 745, Nissan Patrol, Mitsubishi Pajero, Opel Kadett, plus en masse andre gamle lig.
Nuværende biler: Volvo 945, 855, Morris Minor 1000, Datsun/Nissan 280ZX TT og et par gamle Ferguson TEA 20
Pede66
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 768
Tilmeldt: ons jan 26, 2011 12:14 pm
Geografisk sted: Jægerspris

Re: Rumlen efter skift af forhjulslejer

Indlægaf Vestman » tors maj 12, 2011 7:03 am

Pede66 skrev:Hmmm
Tolerancedata sige 120NM og 60 grader for både 850 og V70 også for 1999 årgangen, benzin og diesel.
Hvis man kigger i Vardis så ser det ud som om der både sidder en bolt og den store møtrik, men som sagt jeg har ikke haft sådan en mellem hænderne.

De gode fra SpareParts? Hvis det er dem fra Scantech som han forhandler så har jeg ikke gode erfaringer med dem, omvendt så har du haft 2 som er gået i stykker så der må være noget du gør forkert?

MVH Peter


Ok, tak for det, Peter. Jeg må vist købe mig en momentnøgle... Betyder det du skriver at den skal spændes 120Nm og så 60 grader ekstra?

Scantech har jeg en vis tiltro til, og har ikke læst negativt om det, men skulle måske søge herinde.. men ja, da jeg er oppe på flere nu, mistænkte jeg også at det var mig der gjorde noget forkert. Og det eneste jeg jeg se nu, er at jeg måske ikke har spændt bolten hårdt nok.
'99 V70 2.5D aut.
Brugeravatar
Vestman
Superbruger
Superbruger
 
Indlæg: 166
Tilmeldt: søn aug 22, 2010 0:29 am
Geografisk sted: Vestsjælland

Re: Rumlen efter skift af forhjulslejer

Indlægaf Pede66 » tors maj 12, 2011 7:22 am

Nu skal du lige sikre dig at det forholder sig sådan som jeg skriver, for hvis det er den lille 14mm bolt du spænder 120NM plus 60 grader så skal det galt, for det holder den ikke til. Men prøv lige at tjek. I Vardis hedder bolten nr. 13A og den store møtrik nr. 13. Det er den STORE møtrik der skal spændes de 120 NM, bare for vi ikke har nogle misforståelser.

MVH Peter
Tidligere biler: Volvo 245, 460, 745, Nissan Patrol, Mitsubishi Pajero, Opel Kadett, plus en masse andre gamle lig.
Nuværende biler: Volvo 945, 855, Morris Minor 1000, Datsun/Nissan 280ZX TT og et par gamle Ferguson TEA 20
Pede66
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 768
Tilmeldt: ons jan 26, 2011 12:14 pm
Geografisk sted: Jægerspris

Næste

Tilbage til Styretøj, Hjul og Bremser

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte brugere og 22 gæster

cron