Et stort V50 "klonk" mysterie...

Styretøj, bremser og sikkerhed - herunder hjul.

Redaktører: Anders_H, Hr. SmåSur, Kristian

Et stort V50 "klonk" mysterie...

Indlægaf lewiks » tirs apr 26, 2011 20:04 pm

Hej Alle.
Jeg har en V50 1,6VFL fra 2006 som lige har rundet 110.000 km.

Min kone har kørt bilen i nu 3 år, og vi rigtig glade for bilen. Der er bare opstået et problem, som umiddelbart bare ikke vil få en ende. Og det begynder at være ret alvorligt!

Sådan hvad jeg vil betegne som "pludseligt" (over 2-3 uger) begyndte vores styrtøj at ryste under acceleration. Først kun en smule, men det blev værre og værre hele tiden..
Samtidig begyndte bilen at "klonke", ligegyldigt om højre eller venstre forhjul som kørte over et hul, forhøjning etc. Lissom når en bærekugle eller stabilisatorarm er defekt.

1. Vi kørte op til den lokale mekaniker, som sagde at det blot var et kødben der skulle skiftes (stabilisatorarm), hvilket blev gjort et par dage efter. Men desværre løste dette intet.

2. Så kørte vi til Bilia, som fortalte os, at der nok var tale om træk-akslen var færdig. Og efter en halv dags undersøgelse, vurderede de at det var højre træk-aksel som skulle skiftes. Derfor valgte vi at skifte den - men stadig ingen forbedring..

3. Så kørte vi til Bilia igen, og denne gang mente de at det var højre støddæmper bag som var kaput, og årsag til "klonk" lyden. Den blev da skiftet men ak - igen ingen løsning...

4. Efter at vi har været hos Bilia igen, mener de at den venstre trækaskel også skal skiftes. Men grundet ovenstående, har jeg ikke den store tiltro til dem mere i denne sag. Det virker mere som om de bare gætter ..

Vi er langt over 10.000 kr. på værkstedsregninger, og jeg nægter at "sponsere" flere penge uden resultat som er tilfredsstillende ..
Hvad mener i kan være årsag til denne underlige fejl .. Og hvad vil i gøre - eller er det nogen andre end Bilia i kan anbefale .. ???
Og kan det iøvrigt være rigtigt at en trækaksel ikke kan køre længere..? (Mine tyske biler, har aldrig haft lign. problemer)

Mvh.
Kim
lewiks
Ny bruger
Ny bruger
 
Indlæg: 4
Tilmeldt: tirs aug 11, 2009 11:31 am

Re: Et stort V50 "klonk" mysterie...

Indlægaf tjoule » ons apr 27, 2011 9:15 am

De første generationer af S- og V40 havde en del problemer med detop dette og løsningen var at efterspænde hele undervognen.
Det undrer mig at Volvo ikke har prøvet dette istedet for bare at skifte dele ud.
Det er kendt problem.

Jeg ville køre tilbage til dem og få den gamle drivaksel i igen, da det jo ikke er din fejl at de har skiftet en forkert del
tjoule
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 377
Tilmeldt: man aug 25, 2008 23:06 pm

Re: Et stort V50 "klonk" mysterie...

Indlægaf Vestman » ons apr 27, 2011 9:43 am

Nu har modellen jo en del tilfælles med Ford Focus (ikke den helt spritnye model, men den før) og måske fejlsøgning på nettet på dne model kan hjælpe?

Alternativt var det måske en idé at checke motor- og gearkasseophæng. Jeg kender til en Ford Fiesta fra 2003 som havde samme problemer, og som skyldtes knækket motorophæng.
'99 V70 2.5D aut.
Brugeravatar
Vestman
Superbruger
Superbruger
 
Indlæg: 166
Tilmeldt: søn aug 22, 2010 0:29 am
Geografisk sted: Vestsjælland

Re: Et stort V50 "klonk" mysterie...

Indlægaf westenkaer » ons maj 11, 2011 12:54 pm

For mig lyder det 100% sikkert som en trækaksel eller en defekt bærekugle.

Trækaksel: Hvis du accelerer eller sejetrækker op ad bakke i 5`de gear ved 120 km/t, ryster den da? Hvis ja, slip speederen. Stopper rystelserne? Hvis ja, så kør 85-90 på FLAD vej. Slip speederen hurtigt. Lige idet den har mistet fremdriften, ryster rattet så en lille smul, for så at ligge sig til ro et kort øjeblik efter? Hvis ja, så er det din venstre trækaksel.

110,000 er ikke meget for en trækaksel. Men den kan have været over noget, som enten har revet i gummimembranen, således at fedtet er slynget ud = hurtigt nedslid. Eller dicideret blevet skået skævt (hyppigst i hølre side, dag.) Derfor bør din mekker lige søge at smøre leddet op med en kanyle og lidt fedt inden de bare skifter løs.

Kør gerne til Malmø eller Helsingborg og få det foretaget. De er efter min mening bedre til den slags hensidan!

Bærekugle: En forbandet svaghed på V50`eren. Jeg har selv skiftet 2 på min 2008`er. Jeg bor i Sverige, hvor vejene er af noget ringere kvalitet end i DK. Det udstiller disse bærekugler. Tag bilen og ryst den fra side til side, ved at møve op ad den. Kommer klonklyden, så er det kuglen. Min virkede ikke defekt da jeg var inde og inspicere, men det fjernede klonkeriet da jeg byttede den. Bilen kan ryste af bærekugler, men så er det gerne ved acce. i alle gear.
westenkaer
Ny bruger
Ny bruger
 
Indlæg: 1
Tilmeldt: ons maj 11, 2011 12:34 pm

Re: Et stort V50 "klonk" mysterie...

Indlægaf Bronco » tors maj 12, 2011 20:28 pm

Hej Lewiks
Vil rigtig gerne hjælpe dig med et godt værksted for dem synes Jeg ikke du har været heldige med indtil nu. Men det er lidt svært da du ikke har oprettet under din profil hvor du kommer fra ???
Mvh. Niels
121 original årg 65
740 st ct car årg 87
245 st car årg 77 projekt 3.0 aut
Brugeravatar
Bronco
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 634
Tilmeldt: tirs jul 18, 2006 20:23 pm
Geografisk sted: 7080 Børkop

Re: Et stort V50 "klonk" mysterie...

Indlægaf lewiks » tirs maj 24, 2011 18:55 pm

Hej Alle.
Jeg har nu haft bilen på et tredje værksted, som har kontaktet mig efter mit indlæg herinde.
De tilbød mig en - no cure - no pay løsning.

Konklusionen på fejlen var: Begge bærekugler var færdige, samt en bærearm (mener jeg det hedder).
Hertil var den venstre trækaksel færdig - det kan så undre mig ubeskriveligt meget at min volvo kun kan køre 100.000 km. på en trækaksel. Jeg syntes ærlig talt det er ubeskriveligt ringe..

Hvor om end alting er, skal i have mange tak for hjælpen og de bud der har været på hvad det kunne være.
Jeg kan iøvrigt oplyse at jeg har brugt Bilia i malmø - og har desværre meget ringe erfaring med dette, qua min historie.
lewiks
Ny bruger
Ny bruger
 
Indlæg: 4
Tilmeldt: tirs aug 11, 2009 11:31 am

Re: Et stort V50 "klonk" mysterie...

Indlægaf Vestman » ons maj 25, 2011 16:08 pm

lewiks skrev:Hej Alle.
Konklusionen på fejlen var: Begge bærekugler var færdige, samt en bærearm (mener jeg det hedder).
Hertil var den venstre trækaksel færdig - det kan så undre mig ubeskriveligt meget at min volvo kun kan køre 100.000 km. på en trækaksel. Jeg syntes ærlig talt det er ubeskriveligt ringe..
Hvor om end alting er, skal i have mange tak for hjælpen og de bud der har været på hvad det kunne være.
Jeg kan iøvrigt oplyse at jeg har brugt Bilia i malmø - og har desværre meget ringe erfaring med dette, qua min historie.


Dejligt, at det blev løst! Ja, det lyder som en ret kort levetid for en trækaksel, men er du første ejer? Hvis ikke, kan man jo godt forestille sig første ejer have en usædvanligt tung højrefod med hjulspin ved styreudslag - evt. garneret med en revnet akselmanchet, så fedtet bliver slynget ud - så dør den hurtigt.
'99 V70 2.5D aut.
Brugeravatar
Vestman
Superbruger
Superbruger
 
Indlæg: 166
Tilmeldt: søn aug 22, 2010 0:29 am
Geografisk sted: Vestsjælland


Tilbage til Styretøj, Hjul og Bremser

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte brugere og 14 gæster