Volvo V50, hjullejeskift. Info til "gør det selv" folket

Styretøj, bremser og sikkerhed - herunder hjul.

Redaktører: Anders_H, Hr. SmåSur, Kristian

Volvo V50, hjullejeskift. Info til "gør det selv" folket

Indlægaf Katron » ons aug 17, 2011 2:06 am

Hej alle.

Ny bruger på sitet, og vil da lige øse ud af min seneste "gør det selv" rep.

For et par år siden erhvervede jeg mig en Volvo V50 2.0D, som konen mest kører i. (Har selv en C70 T5 '98)

Desværre er disse små volvo modeller behæftet med lidt flere fejl, end min erfaring siger om de større modeller.

Har nu min C70, som ikke har kostet mig mere end nye bremser og nye dæk og service eftersyn

Før den havde jeg en gul 850 T5-R sedan '95. Ejerskab 6 år og kørte 140.000 km i den. Den havde netop rundet 300.000 da jeg solgte den. Ved køb blev der skiftet en bærearm i front på garanti, ellers kun udgifter til bremser, dæk og service.

Før den var det en 760 Turbo '89, som jeg havde i 4 år og kørte 90.000 km i den. Den havde så kun rundet 150.000 da den blev solgt. Ingen udgifter andet end på de andre.

Før den var det en gammel 240 Turbo '81. Den havde jeg i mange år, men heller ikke her var udgifterne store. Bremser, dæk og service. Udstødning skiftet 2 gange, og så måtte der desværre skiftes en motor, men det var min egen fejl. For meget turbotryk uden opgradering af indsprøjtning, udløste en nedsmeltning af motoren.

Men nå tilbage til min V50. Inden for de sidste 2 år, er der efterhånden en del der er skiftet. Desværre ikke indenfor reklamationsretten, så det er gået på min regning. En centrallåseenhed til venstre bagdør. Samme udskiftning måtte senere udføres på førerdøren. Så røg der et forhjulsleje. 15.000 km senere smuttede der et baghjulsleje. Da det koster omkring 2400,- at få et sådan skiftet på værksted, tog jeg skeen i den anden hånd, da det andet forhjulsleje begyndte at larme her for et par måneder siden. Jeg tænkte som Jeremy clarkson "How hard can it be". Jeg bestilte et nyt hjulleje, og ville selv gi det et forsøg. Lejerne er voldsomt dyre til en V50. Omkring 1800,-. Det er samme leje som til en focus, men det ændrer desværre ikke på prisen. Fandt et leje på Ebay til 700,- incl forsendelse.
Jeg vil her advare mod at gøre dette som en garage reperation, da det faktisk var mere kringlet end jeg forventede. Man kan erhverve sig en aftrækker til forhjulslejerne, til en pris på 1300,-, men jeg havde bestemt mig for ikke at gøre det til en dyr rep.
Jeg arbejder heldigvis et sted, hvor vi har tilgang til et værksted med lift.

Jeg startede ud med at demontere hjulet. Derefter bremsecaliber og bremseskive. Skiverne er forholdsvist nye, så de sad ikke uhjælpeligt fast, så alt dette foregik meget nemt. Min overraskelse var dog stor, da jeg opdagede at lejet ikke er boltet på, som det er set på alle andre biler jeg har skiftet lejer på. Lejet er trykket ind i ophænget. Jeg forsøgte først at konstruere en aftrækker, designet ud fra billeder af den aftrækker man kan købe, men resultatet var at lejet sad så godt fast at jeg ikke kunne løsne det med en gaffelnøgle. Havde ikke kræfter nok. Heldigvis for mig, har vi på mit arbejde en stor hydraulikpresser. Jeg måtte derfor demontere styrekugle, stabilisatorarm og bærearm, for derefter at kunne demontere hele hjulophænget fra støddæmperen. Det hele er heldigvis boltet sammen, så dette var ikke svært. Først når bærearmen er løsnet, kan trækakselen komme fri af lejet.

I hydraulikpressen var det ingen problem, at trykke lejet ud, og ej heller at trykke det nye leje på plads. Samling af det hele tog heller ikke lang tid, så i bund og grund, bør lejet kunne skiftes på små 3 kvarter, hvis man altså har det rigtige værktøj.

Dermed sagt, at hvis du skal have skiftet et forhjulsleje på Din volvo S40/V50 eller ford focus for den sags skyld, så få fat i en lejeaftrækker til enten volvo eller focus (samme værktøj). Jeg vil vove at sige, at denne udskiftning ikke er mulig hjemme i garagen på en donkraft, hvis man ikke har aftrækkeren. En almindelig aftrækker kan ikke bruges. Der skal bruges en stor krans ved demontering, samt en speciel lejeholder, da flancen til hjulmontering sidder monteret på lejet.

Hvis du derimod har adgang til en hydraulikpresser, så er operationen egentligt ganske nem. Lad være med at gøre som jeg, og bruge en masse tid på at konstruere alt muligt udstyr til aftrækning af lejet. Det leje sidder sindsygt godt fast.
Bare adskil det hele i første hug, og få hele hjulophænget fri af bilen. Som nævnt kan det gøre på en 3 kvarters tid, måske en time.

Hydrulikpresser eller aftrækker, så skal der ikke bruges andet specialværktøj end dette. Alt andet kan klares, hvis du har en 13, 14, 15, 17 og 19 mm gaffelnøgle, samt en 5 og 6 mm umbracho nøgle. Den på 6 mm, må ikke være særlig høj. Jeg kortede min af med en vinkelsliber. Et koben og en hammer er ikke dumt at have, da bærearm, styrekugle og stabilisatorarm kan sidde ret godt fast.

Husk at passe på ABS sensor. Den kan nemt demonteres med en torx nøgle. Jeg demonterede blot stikket, men kunne se da det hele sad i hydraulikpressen, at skulle ophænget smutte under trykket, så ville sensoren blive smadret som det første.

Håber dette kan bruges. Fik desværre ikke taget billeder undervejs.

Hvis det derimod er baghjulslejet der skal skiftes, så er dette boltet fast med 4 bolte. Har ikke selv skiftet dette, men hvis det er ligeså nemt, som på andre biler, hvor lejer er boltet fast, så burde dette kunne gøres hjemme på donkraften, uden større besvær, og nok så vigtigt, uden brug af hverken hydraulik eller aftrækker.

Held og lykke hvis du går i krig.. :D
Katron
Ny bruger
Ny bruger
 
Indlæg: 7
Tilmeldt: tirs aug 16, 2011 23:05 pm
Geografisk sted: Kolding

Re: Volvo V50, hjullejeskift. Info til "gør det selv" folket

Indlægaf oakey » ons aug 17, 2011 11:04 am

Hej,

Velkommen til.
Jeg har ikke haft 'små' Volvoer i vognparken, men en kommentar til holdbarheden af de store.
Min kære kone købte en 945T fra ny i 1998 og den har været trofast med meget små udgifter.
Der er dog et sted der har givet problemer: Den fik skiftet servo tandstangen for tredie gang ved
210.000km. Nu har den rundet 270.000km og jeg frygter hvornår det sker igen. Det er støttelejerne
i udgangen på tandstangshuset der dør og man kan ikke som på en 240 skifte dem, - det er 4.000kr plus
timer hver gang.

/oakey
Nu:
S60T aut. P24 2005
V70T aut. P26E 2008
Før:
850T aut. st 1996, 940T st 1998, 850 st 1994, 240 st 1988, 240 van 1981
Ford Granada Van 1973, Renault 4L 1969, VW T2 1970, Morris Mascot 1970, Renault 4L 1962, - alle rustet op.
oakey
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 803
Tilmeldt: tirs maj 12, 2009 13:20 pm
Geografisk sted: 5km nord for Roskilde

Re: Volvo V50, hjullejeskift. Info til "gør det selv" folket

Indlægaf gmtgmt » tors aug 18, 2011 23:08 pm

yep de rigtig sjove at skifte :( forbandet skide kasser, man kan sku samligne dem med 400 bilerne :lol:

midter lejet på Højre trækaksle kan også gå bare til info :mrgreen:


min 960 med snart 545000km har kostest mig 2000kr i dele toppaking, olie+frost væske, olie pind, baghjuls leje og et spejl glas
alt orginalt :mrgreen:
Volvo 960 1990 3.0 598.000km Mørke Grøn Dansk Fra ny
Volvo 940 1993 2.3 71.000km 6 dørs Limousine
Volvo 855 1994 2.3T T5-R 531.000km Cream Yellow Dansk Fra ny
Volvo DICE, Diagnostic Key 89-95 Modeler + Alt i Volvo Special Værktøj i godt værksted
Brugeravatar
gmtgmt
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 2417
Tilmeldt: lør okt 23, 2010 19:47 pm
Geografisk sted: Kalundborg


Tilbage til Styretøj, Hjul og Bremser

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte brugere og 6 gæster