1997 S70 - Hul i inderste trækakselmanchet

Styretøj, bremser og sikkerhed - herunder hjul.

Redaktører: Anders_H, Hr. SmåSur, Kristian

Re: 1997 S70 - Hul i inderste trækakselmanchet

Indlægaf Pede66 » ons okt 05, 2011 12:40 pm

Du behøver ikke tage bærekuglen, du tager de 2 bolte som holder "klumpen" fast på fjederbenet, så slipper du også for at tage stabilisatorbenet af.
ABS føleren behøver heller ikke at tages af selv om Vardis foreskriver det, det er lettere bare at tage stikke af føleren, men pas på den ikke kommer til skade.
Hvis det er venstre side så drejer du styretøjet over til højre, vipper klumpen ud for oven, så kan du trække trækakslen ud af lejet.
Volvo har et specialværktøj de sætter ind i gearkassen hvor trækakslen sidder, det er ikke for at holde olie inde, men for at holde skidt ude, så nej
der løber ikke olie ud, ej heller hvis du ikke løfter den, med mindre der altså er for meget på :-)

MVH Peter
Tidligere biler: Volvo 245, 460, 745, Nissan Patrol, Mitsubishi Pajero, Opel Kadett, plus en masse andre gamle lig.
Nuværende biler: Volvo 945, 855, Morris Minor 1000, Datsun/Nissan 280ZX TT og et par gamle Ferguson TEA 20
Pede66
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 768
Tilmeldt: ons jan 26, 2011 12:14 pm
Geografisk sted: Jægerspris

Re: 1997 S70 - Hul i inderste trækakselmanchet

Indlægaf Klågem » ons okt 05, 2011 13:30 pm

Jeg ville fjerne absføleren. For netop ikke at skade den.
Klågem
V70 III D5 momentum 185hk 6 gears aut. 08´
Billede

PPC-fejlkodelæser
Icarsoft VOL II

Tidligere biler:
Volvo v70 II D5 185 hk Millennium auto 2006
855 2,0 T5 263HK 382NM 94´
765 2,3 TIC 90´
745 Gle 86´
744 Gle 84´
744 Turbo 84´
121 quick 67´
Brugeravatar
Klågem
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 5381
Tilmeldt: lør mar 04, 2006 2:15 am
Geografisk sted: 9690-Jammerbugten

Re: 1997 S70 - Hul i inderste trækakselmanchet

Indlægaf Peter_C » tors okt 06, 2011 19:43 pm

Tak for alle jeres tilbagemeldinger. Jeg har lavet en seddel med fremgangsmåde, og tips/tricks ud for de forskellige punkter.
Har idag lånt en 3/4" topnøglesæt af naboen så 38mm toppen er der også styr på :-)

Jeg har iøvrigt gået og funderet over... behøver jeg virkelig pille akslen ud af gearkassen ?
Såvidt jeg kan se i Haynes kan yderste trækakselled pilles af, således at der er "ren aksel" hele vejen ind til det inderste led.
Det er muligt at den autoriserede procedure er at pille hele trækakslen ud, men skulle der være noget i vejen for at sætte en ny manchet på med akslen siddende i HVIS ellers ovenstående holder vand ?

MVH Peter
I stalden:
2008 Volvo V70n 2,5T Aut.
2011 Volvo S60 D3 Aut.
1990 Peugeot 309 GTI16 Grp. KRB Rallybil
1969 Pontiac Firebird 400
Brugeravatar
Peter_C
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 999
Tilmeldt: man okt 22, 2007 11:07 am
Geografisk sted: Midtsjælland

Re: 1997 S70 - Hul i inderste trækakselmanchet

Indlægaf Klågem » tors okt 06, 2011 19:57 pm

Peter. Når du har pillet det hele af. Så tager det 5 sek. At trække akslen ud. Og så tag den op på et bord og skift den i ro og mag.
Du er velkommen til at ringe hvis du har nogle spørgsmål
Klågem
V70 III D5 momentum 185hk 6 gears aut. 08´
Billede

PPC-fejlkodelæser
Icarsoft VOL II

Tidligere biler:
Volvo v70 II D5 185 hk Millennium auto 2006
855 2,0 T5 263HK 382NM 94´
765 2,3 TIC 90´
745 Gle 86´
744 Gle 84´
744 Turbo 84´
121 quick 67´
Brugeravatar
Klågem
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 5381
Tilmeldt: lør mar 04, 2006 2:15 am
Geografisk sted: 9690-Jammerbugten

Re: 1997 S70 - Hul i inderste trækakselmanchet

Indlægaf Peter_C » tors okt 06, 2011 21:11 pm

Klågem skrev:Du er velkommen til at ringe hvis du har nogle spørgsmål

Jeg siger mange tak for tilbudet.
Det ER nok bare mig der er lidt for nervøs for det ukendte. :)
Det var lidt det samme da jeg skulle skifte støddæmpere, top-mounts og lejer på fjederbenene. Det gik jo let og smertefrit da først jeg kom igang.

MVH Peter
I stalden:
2008 Volvo V70n 2,5T Aut.
2011 Volvo S60 D3 Aut.
1990 Peugeot 309 GTI16 Grp. KRB Rallybil
1969 Pontiac Firebird 400
Brugeravatar
Peter_C
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 999
Tilmeldt: man okt 22, 2007 11:07 am
Geografisk sted: Midtsjælland

Re: 1997 S70 - Hul i inderste trækakselmanchet

Indlægaf Klågem » tors okt 06, 2011 21:29 pm

Det er ikke så slemt. Bare spring ud i det
Klågem
V70 III D5 momentum 185hk 6 gears aut. 08´
Billede

PPC-fejlkodelæser
Icarsoft VOL II

Tidligere biler:
Volvo v70 II D5 185 hk Millennium auto 2006
855 2,0 T5 263HK 382NM 94´
765 2,3 TIC 90´
745 Gle 86´
744 Gle 84´
744 Turbo 84´
121 quick 67´
Brugeravatar
Klågem
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 5381
Tilmeldt: lør mar 04, 2006 2:15 am
Geografisk sted: 9690-Jammerbugten

Re: 1997 S70 - Hul i inderste trækakselmanchet

Indlægaf Peter_C » søn okt 09, 2011 16:25 pm

MISSIONEN FULDFØRT ! 8)

Det tog mig 4 timer, men det var så også incl. at fabrikere specialværktøj iht. Vadis, samt at ringe til Klågem for at få afklaring på et par spørgsmål (jeg takker ydmygst for venligheden)

Haynes har altså drukket af natpotten hvis ikke dette skulle være sværere end at skifte fjederben :? (begge er sværhedsgrad 3 ud af 5) Enten er fjederben en 2´er eller denne er en 4 for der er godtnok flere hovedbrud undervejs synes jeg.
Selve at skille det hele ad for at få trækakslen ud var ikke så bøvlet endda. Man skal dog have fat i det STORE topnøglesæt incl "overbeviseren" (80cm 1" rustfrit stålrør som forlænger) for at få navmøtrikken af.

Når så først akslen ligger på arbejdsbordet starter besværlighederne ... for mit vedkommende ihvertfald. Det viser sig at yderste led skal af for at manchetten til inderste led kan komme på ... og til yderste led skal bruges en 8x8mm drivdorn med en anlægsvinkel på 60 grader. Sådan en havde jeg sjovt nok ikke, men jeg fandt en rundmejsel der kunne tilvirkes på bænksliberen.
Efter en time med en del banden og generel mukken over tingenes tilstand, kom yderleddet endelig af.
Man skal huske at i posen med ny manchet er der kun fedt til et led, men da man jo ikke kan skifte det inderste uden at pille det yderste af, skal man reelt bruge fedt til 2.

Pakdåsen i gearkassen skulle jo skiftes for god ordens skyld ny det hele var skilt ad alligevel, og med lidt stemmejern kom den fri.

Trækakslen var forbavsende let at klikke på gearkassen igen, og derfra var det jo "bare" at samle tingene i modsatte rækkefølge af skille ad. Alt gik som smurt lige indtil jeg kom til punktet "få din 1/2" momentnøgle til at passe på en 3/4" 36mm top" De 120Nm blev derfor på gefühl ... det er heldigvis det samme jeg spænder hjulene med så det ligger forhåbentlig sådan nogenlunde i håndleddet

Til sidst var kun tilbage at give møtrikken yderligere 60 grader, og det er så voldsomt at man føler man er ved at vride 3/4" topnøglesættet i stykker. Jeg måtte bruge overbeviser igen da jeg ikke havde kræfter nok med den almindelige længde

Under prøveturen lyste ABS-lampen, men den slukkede efter ca 100 meters kørsel

...og dermed vupti, så fik jeg sgu skiftet trækakselmanchet. Tusind tak til alle jer der kom med råd og vejledning ... og tak til Klågem for telefonsupport

MVH Peter
I stalden:
2008 Volvo V70n 2,5T Aut.
2011 Volvo S60 D3 Aut.
1990 Peugeot 309 GTI16 Grp. KRB Rallybil
1969 Pontiac Firebird 400
Brugeravatar
Peter_C
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 999
Tilmeldt: man okt 22, 2007 11:07 am
Geografisk sted: Midtsjælland

Re: 1997 S70 - Hul i inderste trækakselmanchet

Indlægaf Klågem » søn okt 09, 2011 16:38 pm

:D 4 timers arbejde. Lidt fedt og en gummimanchet. Pris max 500 kr. Hvis du var kørt på værksted havde du nok fået en regning på min. 2000 kr. Ergo har du givet dig selv en timeløn på ca 390 kr skattefrit.
Godt arbejde.
Klågem
V70 III D5 momentum 185hk 6 gears aut. 08´
Billede

PPC-fejlkodelæser
Icarsoft VOL II

Tidligere biler:
Volvo v70 II D5 185 hk Millennium auto 2006
855 2,0 T5 263HK 382NM 94´
765 2,3 TIC 90´
745 Gle 86´
744 Gle 84´
744 Turbo 84´
121 quick 67´
Brugeravatar
Klågem
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 5381
Tilmeldt: lør mar 04, 2006 2:15 am
Geografisk sted: 9690-Jammerbugten

Foregående

Tilbage til Styretøj, Hjul og Bremser

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte brugere og 7 gæster