MISSIONEN FULDFØRT !
Det tog mig 4 timer, men det var så også incl. at fabrikere specialværktøj iht. Vadis, samt at ringe til Klågem for at få afklaring på et par spørgsmål (jeg takker ydmygst for venligheden)
Haynes har altså drukket af natpotten hvis ikke dette skulle være sværere end at skifte fjederben
(begge er sværhedsgrad 3 ud af 5) Enten er fjederben en 2´er eller denne er en 4 for der er godtnok flere hovedbrud undervejs synes jeg.
Selve at skille det hele ad for at få trækakslen ud var ikke så bøvlet endda. Man skal dog have fat i det STORE topnøglesæt incl "overbeviseren" (80cm 1" rustfrit stålrør som forlænger) for at få navmøtrikken af.
Når så først akslen ligger på arbejdsbordet starter besværlighederne ... for mit vedkommende ihvertfald. Det viser sig at yderste led skal af for at manchetten til inderste led kan komme på ... og til yderste led skal bruges en 8x8mm drivdorn med en anlægsvinkel på 60 grader. Sådan en havde jeg sjovt nok ikke, men jeg fandt en rundmejsel der kunne tilvirkes på bænksliberen.
Efter en time med en del banden og generel mukken over tingenes tilstand, kom yderleddet endelig af.
Man skal huske at i posen med ny manchet er der kun fedt til et led, men da man jo ikke kan skifte det inderste uden at pille det yderste af, skal man reelt bruge fedt til 2.
Pakdåsen i gearkassen skulle jo skiftes for god ordens skyld ny det hele var skilt ad alligevel, og med lidt stemmejern kom den fri.
Trækakslen var forbavsende let at klikke på gearkassen igen, og derfra var det jo "bare" at samle tingene i modsatte rækkefølge af skille ad. Alt gik som smurt lige indtil jeg kom til punktet "få din 1/2" momentnøgle til at passe på en 3/4" 36mm top" De 120Nm blev derfor på gefühl ... det er heldigvis det samme jeg spænder hjulene med så det ligger forhåbentlig sådan nogenlunde i håndleddet
Til sidst var kun tilbage at give møtrikken yderligere 60 grader, og det er så voldsomt at man føler man er ved at vride 3/4" topnøglesættet i stykker. Jeg måtte bruge overbeviser igen da jeg ikke havde kræfter nok med den almindelige længde
Under prøveturen lyste ABS-lampen, men den slukkede efter ca 100 meters kørsel
...og dermed vupti, så fik jeg sgu skiftet trækakselmanchet. Tusind tak til alle jer der kom med råd og vejledning ... og tak til Klågem for telefonsupport
MVH Peter