Slidtage af dæk

Styretøj, bremser og sikkerhed - herunder hjul.

Redaktører: Anders_H, Hr. SmåSur, Kristian

Slidtage af dæk

Indlægaf Svenne » man okt 17, 2011 14:46 pm

I juli punkterede jeg på det ene baghjul. Jeg fik skiftet dækket til et nyt og herefter var mønsterdybden som følger:

HF: 5 mm
VF: 5 mm
HB: 8 mm
VB: 5 mm

Jeg er klar over at jeg nok skulle have skiftet dæk på to af hjulene så de havde parvis ens mønsterdybde, men jeg ville lige se tiden an og se om det kunne mærkes. Nu 2½ måned senere og ikke så fandens mange kilometer har jeg ved skift til vinterdæk konstateret at dybden er:

HF: 5 mm
VF: 3,5 mm
HB: 8 mm
VB: 5 mm

Omend det står mig klart, at jeg blot ved at skifte det mest slidte dæk igen kan opnå parvis lighed, så undrer det mig noget hvorfor VF pludselig er så slidt. Er der en eller anden diagonal symbiose mellem for- og baghjul som jeg har overset?
Dæktrykket er tjekket i perioden, og har ikke afveget fra normalen. 33 psi for og 31 psi bag. Dækkene er i øvrigt 225/45/17, Pirelli Pzero nero .

Nogen snedige bud?

Mvh Stig
Nuværende:
Volvo V70, 2.5, årgang 2008

Tidligere:
Volvo V70, D5, årgang 2003
Volvo V70, 2.4, årgang 2002
Volvo V40, 1.8, årgang 2002
VW Passat 1.9 Tdi, årgang 2003
Brugeravatar
Svenne
Superbruger
Superbruger
 
Indlæg: 112
Tilmeldt: tors okt 06, 2011 10:40 am
Geografisk sted: 4000 Roskilde

Re: Slidtage af dæk

Indlægaf Claus » tirs okt 18, 2011 9:02 am

Hej Stig
Først ved skift af hjul skal hjulet altid køre den samme vej hvis et hjul bliver skiftet fra højre til venstre side så slides det unormalt meget ind til at det igen er slidt til. Så ved skift fra forhjul til baghjul er det altid i samme side. Dine Pirelli Pzero nero har også en omløbsretning som skal overholædes.

Det andet er at når det er et forhjul så kunne det tænkes at din sporing er ude af justering enten ved en slidt gummibøsning eller ved at være slået skæv.
Kun el lille forkert kørsel over en kantsten kan være nok, køre du altid selv bilen eller der andre som også bruger den.
En sporing kan anbefales hvert andet år.

Nå få skiftet det hjul som ikke har så meget tilbage og monter de nye på baghjulene.

Claus
Venlig hilsen
Claus

_____________________________________________________________
Tidligere 242, 245, 245 igen, 940, S70, V70 ll AWD, V70 lll 2,5T, VIDA DICE.
Nu en Volvo XC40 P8 AWD Recharge 2023.
Suppeleret med en lille Renault Clio 2 fra 2008
Claus
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 3049
Tilmeldt: søn nov 07, 2010 10:29 am
Geografisk sted: Vedbæk. Nordsjælland

Re: Slidtage af dæk

Indlægaf Svenne » tirs okt 18, 2011 14:33 pm

Hej Claus,

Mange tak for dit kompetente svar. Jeg kører bilen 95% af tiden, så det er en mulighed at den har ramt noget hvor jeg ikke selv var ved roret. Og selv om jeg ikke umiddelbart selv kan huske at have kørt på noget, så er min hukommelse nok ikke den bedste garanti over en periode på 50.000 km:-).
P Zero Nero er faktisk unidirectional, så de kan rulle i begge retninger, men skal selvfølgelig være monteret på fælgen med ydersiden udad og vice versa, hvilket heldigvis også er tilfældet:-) Jeg har dog ikke været opmærksom på at de, når først de er taget i brug, skal beholde den samme rulleretning, og det er desværre en mulighed, at jeg utilsigtet har fået skiftet hjulet fra højre til venstre side sidste forår.

Nuvel skaden er sket. Dit forslag med en sporing lyder som en god ide. Forstår jeg det rigtigt, at du råder mig til at montere de nye dæk på bagakslen? I givet fald hvorfor?

Mvh
Stig
Nuværende:
Volvo V70, 2.5, årgang 2008

Tidligere:
Volvo V70, D5, årgang 2003
Volvo V70, 2.4, årgang 2002
Volvo V40, 1.8, årgang 2002
VW Passat 1.9 Tdi, årgang 2003
Brugeravatar
Svenne
Superbruger
Superbruger
 
Indlæg: 112
Tilmeldt: tors okt 06, 2011 10:40 am
Geografisk sted: 4000 Roskilde

Re: Slidtage af dæk

Indlægaf Claus » tirs okt 18, 2011 17:52 pm

Hej Stig
Ja det er lidt underligt at når bilen trækker på forhjulene.
Det er sådan at når den bremser vil man altid have det bedste greb på baghjulene, hvis de ikke havde det kunne man risikerer at vil bagenden komme først. Derfor anbefaler man altid at de nye hjul kommer bag på.
Men der er jo ingen lov som siger at det skal være sådan.

Sporingen kan anbefales.

God fornøgelse
Claus
Venlig hilsen
Claus

_____________________________________________________________
Tidligere 242, 245, 245 igen, 940, S70, V70 ll AWD, V70 lll 2,5T, VIDA DICE.
Nu en Volvo XC40 P8 AWD Recharge 2023.
Suppeleret med en lille Renault Clio 2 fra 2008
Claus
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 3049
Tilmeldt: søn nov 07, 2010 10:29 am
Geografisk sted: Vedbæk. Nordsjælland

Re: Slidtage af dæk

Indlægaf Volvo4life » tirs okt 18, 2011 20:18 pm

Claus skrev:Hej Stig
Ja det er lidt underligt at når bilen trækker på forhjulene.
Det er sådan at når den bremser vil man altid have det bedste greb på baghjulene, hvis de ikke havde det kunne man risikerer at vil bagenden komme først. Derfor anbefaler man altid at de nye hjul kommer bag på.
Claus

Kan kun give Claus ret. Personlig erfaring hvor bagenden ikke blev bag forhjulene...
Har kørt Volvo 8V, 10V, 12V, 16V, 20V og 24V
Farve 417 - hvad ellers...
Brugeravatar
Volvo4life
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 1946
Tilmeldt: lør mar 04, 2006 0:44 am
Geografisk sted: København

Re: Slidtage af dæk

Indlægaf Svenne » søn okt 23, 2011 19:48 pm

Tak begge to. Det giver god mening.

Mvh Stig
Nuværende:
Volvo V70, 2.5, årgang 2008

Tidligere:
Volvo V70, D5, årgang 2003
Volvo V70, 2.4, årgang 2002
Volvo V40, 1.8, årgang 2002
VW Passat 1.9 Tdi, årgang 2003
Brugeravatar
Svenne
Superbruger
Superbruger
 
Indlæg: 112
Tilmeldt: tors okt 06, 2011 10:40 am
Geografisk sted: 4000 Roskilde

Re: Slidtage af dæk

Indlægaf Ulrik Friis » lør okt 29, 2011 16:56 pm

Hvis man læser den test, Michelin har lavet om placering af de bedste dæk, danner der sig dette billede for forhjulstrukne biler:

Trækkraft (tørt: foran, vådt: foran)
Accelleration i kurve (tørt: lige meget, vådt: foran, sne+is: foran)
Retningsstabilitet ved bremsning (tørt: foran, vådt: foran)
Bremsning i vejkurve (tørt: ligemeget, vådt: bagpå)
Aquaplaning (høj hastighed: bagpå, vejkurve: bagpå)
Baghjulsudskridning i vejkurve (tørt: foran, vådt: bagpå)
Punktering (bagpå)

Interessant, ik'?

For baghjulstrukne biler skal de sidde bagpå under alle forhold, undtagen ved en baghjulsudskridning på tør vej.
mvh
Ulrik
XC40 P8 AWD Recharge 2022
Fra 2007 til 2021: V70 D5 Aut. 2002
Brugeravatar
Ulrik Friis
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 2070
Tilmeldt: søn okt 07, 2007 16:37 pm
Geografisk sted: Nord f. Kbh.

Re: Slidtage af dæk

Indlægaf Svenne » lør okt 29, 2011 21:55 pm

Hej Ulrik,

Faktisk rigtigt interessant. Med mindre man køre på spritnye og ens dæk er så absolut et spørgsmål om kompromiser. Jeg synes dog der tegner sig et mønster som siger, at hvis du gerne vil kunne stoppe din bil når føret er værst, så skal de gode dæk bagpå. Det betyder jo heldigvis ikke, at bilen bliver fuldstændig uregerlig i tørt føre, blot at placeringer er mindre optimalt i det tilfælde.

Tak for god info. man bliver klogere hele tiden :)

Mvh Stig
Nuværende:
Volvo V70, 2.5, årgang 2008

Tidligere:
Volvo V70, D5, årgang 2003
Volvo V70, 2.4, årgang 2002
Volvo V40, 1.8, årgang 2002
VW Passat 1.9 Tdi, årgang 2003
Brugeravatar
Svenne
Superbruger
Superbruger
 
Indlæg: 112
Tilmeldt: tors okt 06, 2011 10:40 am
Geografisk sted: 4000 Roskilde


Tilbage til Styretøj, Hjul og Bremser

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte brugere og 16 gæster