Servo styring problemer 945 / 98

Styretøj, bremser og sikkerhed - herunder hjul.

Redaktører: Anders_H, Hr. SmåSur, Kristian

Servo styring problemer 945 / 98

Indlægaf oakey » tirs dec 13, 2011 13:49 pm

Hej alle,
Dette er en lidt lang historie, bær over med mig.

Min kære kone har en 945T fra 1998 med 280.000 på uret.
Vi købte den fra ny og har nydt den gennem årene
Den har gennem tiden ikke givet os andre problemer end den slid og rust der kan forventes og det kan jeg acceptere....
Bortset fra servo styringen, eller mere præcist tandstangen der er blevet skiftet to gange, ved ~170.000km og ved ~250.000km.

Problemerne har hver gang først blevet observeret når der blev kørt over en belægning som brosten eller tilsvarende belægning.
Der kommer en raslende lyd fra fortøjet når det bliver udsat for det 'rigtige' underlag og den 'rigtige' hastighed.

I starten brugte jeg Volvo værkstedet i Roskilde til alle mine service og fortalte dem om problemet.
Efter tre besøg (med 15.000 km mellemrum) havde de stadig ikke fundet årsagen.
Den næste service blev foretaget af en lokal 'fri' mekaniker som efter en dag fortalte mig at at nylon bøsningerne i enderne af tandstangshuset var slidt op.
Jeg har selv skiftet disse bøsninger på mine 240'er så det kom ikke som en overraskelse at det kunne ske.
Desværre kan disse bøsninger ikke skiftes på en 945 så der måtte en ny tandstang til, - ØV.

Som sagt er dette sket for mig to gange og hver gang har udskiftningen af tandstangen løst problemet med ubehagelige lyde fra fortøjet.
Nye ubehagelige lyde i fortøjet har fået mig til at skrive dette, men denne gang er det er jeg sikker på at det ikke er tandstangen da den kun har kørt 30.000km.
Dette nye problem kan sikkert løses ved at skifte diverse bøsninger rundt om i undervognen som trods alt har tjent os i 15år og 280.000km.

Nu til mit spørgsmål.
Mit problem er at jeg har aldrig hørt om andre der har haft tilsvarende problemer på nogen Volvo hjemmesider jeg bruger.
Er der nogen af jer der har skiftet tandstangen eller har hørt om andre der har haft et tilsvarende problem?

/oakey
Nu:
S60T aut. P24 2005
V70T aut. P26E 2008
Før:
850T aut. st 1996, 940T st 1998, 850 st 1994, 240 st 1988, 240 van 1981
Ford Granada Van 1973, Renault 4L 1969, VW T2 1970, Morris Mascot 1970, Renault 4L 1962, - alle rustet op.
oakey
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 807
Tilmeldt: tirs maj 12, 2009 13:20 pm
Geografisk sted: 5km nord for Roskilde

Re: Servo styring problemer 945 / 98

Indlægaf Pede66 » tirs dec 13, 2011 17:15 pm

Det er et kendt problem at tandstangen bliver slidt i de nylon bøsninger, jeg står også over for uskiftning af min tandstang.
Det er tydeligt at mærke når man hiver op og ned i de inderste styre kugler, samtidig kan du mærke slør i ratakslen nede i tandstangen, det er her raslen starter med at kommer fra
senere kan du også høre selve stange "klokke".
Nogle køre langt inden det sker andre ikke, min har gået 300.000 km før det viste sig, nu har den kørt 360.000 og synsmanden har ikke sagt noget endnu, men han opdager det jo nok en dag.
Jeg har ikke noget problem med det så længe man lige søger for at holde øje med det. Men jov det er skide iriterende at høre på.
Hver iøvrigt opmærksom på at nogle af de uoriginale tandstænger, de er gerne renoveret, ikke holder skide godt.

MVH Peter
Tidligere biler: Volvo 245, 460, 745, Nissan Patrol, Mitsubishi Pajero, Opel Kadett, plus en masse andre gamle lig.
Nuværende biler: Volvo 945, 855, Morris Minor 1000, Datsun/Nissan 280ZX TT og et par gamle Ferguson TEA 20
Pede66
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 768
Tilmeldt: ons jan 26, 2011 12:14 pm
Geografisk sted: Jægerspris

Re: Servo styring problemer 945 / 98

Indlægaf Volvo4life » tirs dec 13, 2011 21:26 pm

Min gamle 960er mk1 fik tandstang skiftet ved cirka 60.000km. Årsag ukendt, da det var tidligere ejer.
Har kørt Volvo 8V, 10V, 12V, 16V, 20V og 24V
Farve 417 - hvad ellers...
Brugeravatar
Volvo4life
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 1946
Tilmeldt: lør mar 04, 2006 0:44 am
Geografisk sted: København

Re: Servo styring problemer 945 / 98

Indlægaf gmtgmt » tirs dec 13, 2011 22:08 pm

min 960 fra 1990 med 550.000km har det samme problem har en ok tandstang liggende men tiden til at få skiften den ja det ved i jo nok godt :(
Volvo 960 1990 3.0 598.000km Mørke Grøn Dansk Fra ny
Volvo 940 1993 2.3 71.000km 6 dørs Limousine
Volvo 855 1994 2.3T T5-R 531.000km Cream Yellow Dansk Fra ny
Volvo DICE, Diagnostic Key 89-95 Modeler + Alt i Volvo Special Værktøj i godt værksted
Brugeravatar
gmtgmt
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 2417
Tilmeldt: lør okt 23, 2010 19:47 pm
Geografisk sted: Kalundborg


Tilbage til Styretøj, Hjul og Bremser

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte brugere og 6 gæster

cron