Hej alle,
Dette er en lidt lang historie, bær over med mig.
Min kære kone har en 945T fra 1998 med 280.000 på uret.
Vi købte den fra ny og har nydt den gennem årene
Den har gennem tiden ikke givet os andre problemer end den slid og rust der kan forventes og det kan jeg acceptere....
Bortset fra servo styringen, eller mere præcist tandstangen der er blevet skiftet to gange, ved ~170.000km og ved ~250.000km.
Problemerne har hver gang først blevet observeret når der blev kørt over en belægning som brosten eller tilsvarende belægning.
Der kommer en raslende lyd fra fortøjet når det bliver udsat for det 'rigtige' underlag og den 'rigtige' hastighed.
I starten brugte jeg Volvo værkstedet i Roskilde til alle mine service og fortalte dem om problemet.
Efter tre besøg (med 15.000 km mellemrum) havde de stadig ikke fundet årsagen.
Den næste service blev foretaget af en lokal 'fri' mekaniker som efter en dag fortalte mig at at nylon bøsningerne i enderne af tandstangshuset var slidt op.
Jeg har selv skiftet disse bøsninger på mine 240'er så det kom ikke som en overraskelse at det kunne ske.
Desværre kan disse bøsninger ikke skiftes på en 945 så der måtte en ny tandstang til, - ØV.
Som sagt er dette sket for mig to gange og hver gang har udskiftningen af tandstangen løst problemet med ubehagelige lyde fra fortøjet.
Nye ubehagelige lyde i fortøjet har fået mig til at skrive dette, men denne gang er det er jeg sikker på at det ikke er tandstangen da den kun har kørt 30.000km.
Dette nye problem kan sikkert løses ved at skifte diverse bøsninger rundt om i undervognen som trods alt har tjent os i 15år og 280.000km.
Nu til mit spørgsmål.
Mit problem er at jeg har aldrig hørt om andre der har haft tilsvarende problemer på nogen Volvo hjemmesider jeg bruger.
Er der nogen af jer der har skiftet tandstangen eller har hørt om andre der har haft et tilsvarende problem?
/oakey