Claus skrev:Hej klågem
Jeg beskrev også hvordan man kontroler om bremseforstærkeren virker. Det lærte jeg dengang jeg tog kørekort.
Men er den utæt og siver finder du ikke på den måde.
Da er du nød til et varmt motorrum og så sikre at der er bremseefekt nok til 3 til 4 bremsninger med stoppet motor.
Den skal naturligvis også virke når den er kold, men normalt er et motorrum varmt. Det lærte jeg som automekaniker.
Og skal jeg ud i skoven, så når den at blive varm

Det er nu rigtigt hvad Klågem siger. Bremseforstærkeren skal tjekkes ved at pumpe tryk på bilen når den er slukket. Hvis den synker lidt når den startes, så er den ok.
Den må ikke synke mere en 2-3 cm, da du ellers har problemer med hovedcylinderen eller en af kredsene.
Stopper det med at sive med luft når du trykker pedalen ned?
Renault havde engang store problemer med den gummimembran der sidder i armen til bremsepedalen og der stoppede lyden når man trådte på pedalen.
Fra kørebogen:
Krav til Bremser: skal være sikker, hurtig og virksom
Driftsbremsen (Fodbremsen) Skal virke på alle 4 hjul. Den skal være hydraulisk og ved 30 km/t. kunne standse
bilen på max. 6m. (Varebiler max. 7m)
Bremsevæskestand mellem min. Og max. ( kontrol i motorrum)
Nødbremsen: skal virke på mindst 2 hjul og kun virke hvis driftsbremsen svigter. Bremse på max 12 m ved 30
km/t.
Parkeringsbremsen: skal være mekanisk og virke på mindst 2 hjul på samme aksel. Skal kunne holde bilen på
mindst 18% hældning. Må trækkes til max. 45 grader.(ca. 4-5 hak)
Kontrol af bremsepedalen: skridsikker flade, 1 cm frigang, må max trædes halvt i bund og så blive fast (den
sidste del er til nødbremsen)
Kontrol af bremseforstærker ( vacuumforstærker ): Med slukket motor – træd 3-4 gange på bremsepedalen
og hold den nede. Start så motoren - pedalen skal så synke lidt.
Krav til