En sjælden fejl, V70

Styretøj, bremser og sikkerhed - herunder hjul.

Redaktører: Anders_H, Hr. SmåSur, Kristian

En sjælden fejl, V70

Indlægaf trosoe » lør jun 23, 2012 9:05 am

V70 2002, 170..

Som tidligere beskrevet har jeg kæmpet med maglende bremseefekt på højre forhjul..
Den første mistanke faldt på bremsekaliber, da skiver og klodser var så gode som nye. Jeg får fat i to ombytter-kaliber fra Volvo selvfølgelig, og efter endt montage og prøvetur virker alt ok og jeg er igen en glad mand.. kommer endda i bremseprøvestand, og det er bare ferfekt
Efter ca. 10 dage vender problemet tilbage :( Nu står vi altså med en periodisk fejl, og jeg lufter problemet her på Volvosnak.. Der bliver nu skiftet bremseslanger, og bremserørne bliver undersøgt, men unden resultat..
Nu breder mistanken sig til ABS-pumpen, og jeg forsøger at svine-bremse og der er helt klart ABS-funktion på begge forhjul.. Hummm!

Det skal siges at jeg for længe siden havde problemet, men det forsvandt da jeg skiftede skiver og klodser (helt tilfældigt åbenbart)

NU skal jeg have professionel hjælp (til bilen altså)

Volvo sætter tester på og den siger at der er fejl i en ventil (højre for)på ventilblokken til ABS-pumpen.
Jeg har været i kontakt med Volvo i Køge, Ringsted og Holbæk og de har aldrig haft problemet på en V70ér, og de har heller aldrig solgt en ny.. det er der måske heller ikke noget at sige til, for en ny ventilblok til ABS-pumpen koster 17.500+ moms hos Volvo.

Jeg finder en brugt til 2500,- men der går en uge inden jeg får tid til at skifte den, og i den uge kører bilen perfekt med den gamle ventil.. Den bliver selvfølgelig skiftet alligevel og nu er alt som det skal være :D :D

Det virker altså som om at en defekt ventil kan nedsætte flowet til et hjul, det vrikede også som om at trykket kunne pumpes op med pedalen på bremsestanten, uden luft i systemet..
Mangelende bremseefekt er alvorligt, og når en tester kan se fejlen, så ville jeg også gerne have haft en meddelelse inden i bilen :cry:

Der skal lyde en kæmpe stor tak til Jan og Rasmus hos Volvo i Køge, med test og råd.. UB.

Troels S.
nuværende
V70 2,5T 2011
BMW 530i E60
tidligere
BMW 528i F11
V70 2,5T 2007
V70 2,4 2002
trosoe
Erfaren bruger
Erfaren bruger

Geografisk sted: 4690 Haslev