Indpresning på S60/V70N (43 eller 49?)

Styretøj, bremser og sikkerhed - herunder hjul.

Redaktører: Anders_H, Hr. SmåSur, Kristian

Indpresning på S60/V70N (43 eller 49?)

Indlægaf Rune_B » tors nov 28, 2013 16:14 pm

Jeg fik givet en flere år gammel tråd kunstigt åndedræt tidligere i dag. Det var jeg ikke lige opmærksom på, så starter et nyt emne.

Debatten i tråden gik på hvilken indpresning man bør køre med på Volvo S60/V70N. Emnet er blevet særdeles aktuelt da jeg har fået nappet mine sommerhjul og derfor er gået på markedet efter nye.

Alle steder anbefaler ET43, inkl mit værksted. Men går man ind på Nebula http://accessories.volvocars.com/AccessoriesWeb/Accessories.mvc/en-GB/DK/S60/2003/2.4/all/L.H.D/ShowDocument/VCC-425365 hos Volvo har den ET49.

Helt specifikt er jeg lun på at købe følgende: http://www.gummihuset.se/Aluminiumfalg/Detalj/GH-EDITION-WENATCHI-BRILLIANT-8x18-/5065/?inch=18&width=8,0

I følge diverse beregnere på nettet ændrer jeg ikke sporvidden, i forhold til mine oprindelige Orestes med ET49, men hjulene kommer til at stikke ca 1,2 cm længere ud. Spørgsmålet er derfor om det vil blive et problem på en S60 som min?

Ulrik Friis skrev:Altså - ALLE Volvos originale 7,5x17" aluminiumsfælge beregnet til S60 og V70 leveres med ET49. Og 8x18" fælgene er ligeledes med ET49.

I standardtypegodkendelsen skelnes der også. ET er 43 på fælge fra 6,5x15" til 6,5x16". En 7x16" kan have ETmellem 43 og 49. En 7x17" skal have ET49 og en 7,5x17" fælg kan have mellem 43-49. En 8x18" skal have ET49.

Logikken er ikke indlysende. Man kan vel slutte, at ET ikke er en entydig størrelse for en S60 og en V70, men at den ligger mellem 43 og 49.

Jeg slog lige en S90 op, og den skal ganske rigtigt have en ET på 43.

En S80 kører med ET43 på 15" fælge, alle andre er med ET49. Men nogle udgaver har den samme "spændvidde" som V70 og S60erne.

Konklusionen må være, at ET på Volvo S60, V70 og S80 ligger mellem 43 og 49 - undtagen på - nå det må I selv regne ud 8)
2006 Volvo S60 2,4 Aut.
Rune_B
Superbruger
Superbruger
 
Indlæg: 107
Tilmeldt: tirs jan 15, 2013 20:25 pm
Geografisk sted: København

Re: Indpresning på S60/V70N (43 eller 49?)

Indlægaf gunsmoke » fre nov 29, 2013 21:56 pm

ET eller Einpresstiefe, indpresningsdybde er et mål for hvor langt fælgens flange er placeret fra fælgens centerlinje. ET har dermed en sammenhæng med fælgens bredde. Man kan sige at ET har betydning for om fælgen er i ligevægt over hjullejet. Når fælgen bliver 1/2 tomme bredere skal ET dermed ændres med det halve af den halve tomme - 6 mm - for at få balancen til at gå op. Det forklarer en ET på 43 ctr. 49 mm. Hertil er der jo stadig det forhold at hjulet skal kunne være i skærmkassen køreegenskaber etc.

Når Volvo på både 7,5" og 8" fælge anbefaler sammen ET tænker jeg at ovenstående et af mere teoretisk karakter og en afvigelse på fx 6mm på ET er til at leve med forudsat at hjulet kan være skærmkassen.
gunsmoke
 

Re: Indpresning på S60/V70N (43 eller 49?)

Indlægaf gmtgmt » fre nov 29, 2013 22:17 pm

De har et 49 på stål fælgene også :mrgreen:
Volvo 960 1990 3.0 598.000km Mørke Grøn Dansk Fra ny
Volvo 940 1993 2.3 71.000km 6 dørs Limousine
Volvo 855 1994 2.3T T5-R 531.000km Cream Yellow Dansk Fra ny
Volvo DICE, Diagnostic Key 89-95 Modeler + Alt i Volvo Special Værktøj i godt værksted
Brugeravatar
gmtgmt
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 2417
Tilmeldt: lør okt 23, 2010 19:47 pm
Geografisk sted: Kalundborg

Re: Indpresning på S60/V70N (43 eller 49?)

Indlægaf Rune_B » lør nov 30, 2013 18:57 pm

Tak for jeres indlæg. Er også selv kommet frem til konklusionen at det må kunne gå med ET43. Og det lader til at flere kører rundt med disse hjul på S60/V70n uden problemer.
2006 Volvo S60 2,4 Aut.
Rune_B
Superbruger
Superbruger
 
Indlæg: 107
Tilmeldt: tirs jan 15, 2013 20:25 pm
Geografisk sted: København

Re: Indpresning på S60/V70N (43 eller 49?)

Indlægaf Claus » lør nov 30, 2013 19:02 pm

Jeg har lige kigget på mine sommerhjul og de er 7.5 X 17 det har et ET på 49
Nogle andre fælge jeg har liggende er 7 X17 de har et ET på 43

Bare en oplysning.
Venlig hilsen
Claus

_____________________________________________________________
Tidligere 242, 245, 245 igen, 940, S70, V70 ll AWD, V70 lll 2,5T, VIDA DICE.
Nu en Volvo XC40 P8 AWD Recharge 2023.
Suppeleret med en lille Renault Clio 2 fra 2008
Claus
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 3049
Tilmeldt: søn nov 07, 2010 10:29 am
Geografisk sted: Vedbæk. Nordsjælland

Re: Indpresning på S60/V70N (43 eller 49?)

Indlægaf Rune_B » lør nov 30, 2013 21:14 pm

[quote="Claus"]Jeg har lige kigget på mine sommerhjul og de er 7.5 X 17 det har et ET på 49
Nogle andre fælge jeg har liggende er 7 X17 de har et ET på 43

Bare en oplysning.[/quote

Tak, jeg har nu bestilt R replikaerne, så skal lade høre om de passer :)
2006 Volvo S60 2,4 Aut.
Rune_B
Superbruger
Superbruger
 
Indlæg: 107
Tilmeldt: tirs jan 15, 2013 20:25 pm
Geografisk sted: København

Re: Indpresning på S60/V70N (43 eller 49?)

Indlægaf Ulrik Friis » søn dec 01, 2013 23:03 pm

Mine R-fælge er med ET 38 og det går fint.
mvh
Ulrik
XC40 P8 AWD Recharge 2022
Fra 2007 til 2021: V70 D5 Aut. 2002
Brugeravatar
Ulrik Friis
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 2070
Tilmeldt: søn okt 07, 2007 16:37 pm
Geografisk sted: Nord f. Kbh.

Re: Indpresning på S60/V70N (43 eller 49?)

Indlægaf Bandit » man dec 02, 2013 8:35 am

gunsmoke skrev:ET eller Einpresstiefe, indpresningsdybde er et mål for hvor langt fælgens flange er placeret fra fælgens centerlinje. ET har dermed en sammenhæng med fælgens bredde. Man kan sige at ET har betydning for om fælgen er i ligevægt over hjullejet. Når fælgen bliver 1/2 tomme bredere skal ET dermed ændres med det halve af den halve tomme - 6 mm - for at få balancen til at gå op. Det forklarer en ET på 43 ctr. 49 mm. Hertil er der jo stadig det forhold at hjulet skal kunne være i skærmkassen køreegenskaber etc.

Når Volvo på både 7,5" og 8" fælge anbefaler sammen ET tænker jeg at ovenstående et af mere teoretisk karakter og en afvigelse på fx 6mm på ET er til at leve med forudsat at hjulet kan være skærmkassen.


Det er jeg direkte uenig i.
Forestil dig at sætte 8" fælge på en Lupo 3L med 4" fælge med original ET 38.
Det du så siger er at ET skal øges med 2" ~ 50mm for at holde den samme belastning på hjullejet??

ET har, som du selv siger, en sammenhæng med fælgens brede. Hvis fælgen bliver 2" bredere, er det 1" på ydersiden og 1" på indersiden. ET skal derfor være det samme, hvis belastningen af hjullejet skal være den samme.
Bandit
Erfaren bruger
Erfaren bruger
 
Indlæg: 92
Tilmeldt: tirs nov 27, 2012 14:26 pm

Re: Indpresning på S60/V70N (43 eller 49?)

Indlægaf Anders_H » man dec 02, 2013 17:32 pm

Giver bandit ret. ET vil være den samme uanset hvilken bredde fælgen har.
'91 Volvo 240 GL B200f (tidl. bil)
'00 Volvo V70 2,4 (tidl. bil)
‘07 Volvo V70 R
Anders_H
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 1185
Tilmeldt: fre nov 23, 2012 22:15 pm
Geografisk sted: Århus C

Re: Indpresning på S60/V70N (43 eller 49?)

Indlægaf gunsmoke » man dec 02, 2013 18:44 pm

Det gik lidt hurtigt. Det godt at der er nogle der er kvikke herinde. :D
Beklager forvirringen.
Forholdet om ET har betydning i forhold til fælgens kant set i forhold til skærmkassen eller hjulnavet. Så hvis en fælg med fx ET 43 lige nøjagtigt kan være der i skærmkassen, skal en 1/2" bredere fælg have en ET på 49 for den lige nøjagtigt kan være der. (eller omvendt afhængig af om vi taler yder- eller inderside).
gunsmoke
 

Re: Indpresning på S60/V70N (43 eller 49?)

Indlægaf Sander » tirs dec 03, 2013 0:32 am

gunsmoke skrev:Det gik lidt hurtigt. Det godt at der er nogle der er kvikke herinde. :D
Beklager forvirringen.
Forholdet om ET har betydning i forhold til fælgens kant set i forhold til skærmkassen eller hjulnavet. Så hvis en fælg med fx ET 43 lige nøjagtigt kan være der i skærmkassen, skal en 1/2" bredere fælg have en ET på 49 for den lige nøjagtigt kan være der. (eller omvendt afhængig af om vi taler yder- eller inderside).


Ja det lyder bedre. Anlægsfladens placering i forhold til centerlinien skal også tages ind i forklaringen på ET i forhold til øget fælgbredde og det at blive inden for skærmkanten. Jeg giver her et eksempel.

ET er afstanden fra fælgens centerlinie til fælgens anlægsflade.
Jeg har en original fælg med en forkant der er 25mm fra skærmkanten. Anlægsfladen er bremseskiven og centerlinien flugter med bremseskivens bagerste kant af bremsefladen. Fælgen vil Jeg øge med en halv tomme i bredden, det halve af en halv tomme er 6 mm (siger Gunsmoke) så jeg sætter, fornuftig nok, en tomme til 12 mm. Jeg gør det ved at fælgen skæres i to igennem centerlinien og øges med en 12 mm ring og svejses sammen. Jeg har nu en fælg med 6 mm mere på hver side af centerlinien. Når jeg sætter fælgen på bilen vil fælgens forkant stadig være 25 mm fra skærmkanten. Bagkanten af fælgen er nu kommet 12 mm længere ind imod bilen og centerlinien er rykket 6 mm væk fra bremseskiven ind imod bilen i forhold til original. Dette fordi jeg har flyttet anlægsfladen 6 mm længere væk fra centerlinien og anlægsfladen skal jo stadigvæk ramme bremseskiven. Den fælg jeg har lavet har altså en ET der er 6 mm større end det originale fordi jeg har flyttet anlægsfladen 6 mm i forhold til centerlinien. Lad os antage at den nu skraber mod bærearm, stabilisatorstang, kødben, eller andet. Det skal løses. Jeg laver en spacer på 6 mm og svejser den på fælgens anlægsflade, Ja det er nemmere at sætter den på skiven, men nu er jeg jo i gang med at lave en fælg og det går godt. Når det er gjort montere jeg fælgen igen. Nu vil fælgen være (25-6) 19 mm fra skærmkanten. Centerlinien vil flugte med bremseskivens bagkant, som den originale, og fælgens bagkant er nu rykket 6 mm ud fra bilen så den kun er 6 mm længere inde i forhold til den originale fælg. Dette fordi jeg har mindsket ET med 6 mm ved at svejse en spacer på og derved rykket anlægsfladen ind mod centerlinien. ET nu er den samme som originalfælgen havde. Pis fælgen går på når jeg drejer, bagkanten skal rykkes 6 mm mere ud. Ny spacer på 6 mm. Fælgens bagkant er nu lige så langt inden som original fælgen var. Centerline flugter til gengæld med forkanten af bremseskivens bremseflade og afstanden til skærmkanten er nu 13 mm. ET er nu 6 mm mindre end original fælgens fordi anlægsfladen igen er kommet tættere på centerlinien.

Så når du udskifter en 7 tommers ET43 med en 7,5 tommer fælg med ET 49 vil det mere af fælgen være ind imod bilen og hvis ET i stedet er 43 kommer halvdelen af fælgen bredde længere ud mod skærmkanten og den anden halvdel længere ind.
Grunden til at ET fx øges kan være fordi man tænker på looket og undgå for meget dybden af centret på fælgen. I mit eksempel har jeg jo tillagt 12 mm på indersiden som jo betyder at der skal bolte til, som er 12 mm længere. Det kunne jeg jo teoretisk have kompenseret for ved at trykke fælgens centerhul/navhul og bolthuller 12 mm ind fra ydersiden, i stedet for at svejse spacer på, det vil betyde at fælgens navhul så vil være "længere inde" i fælgen.
Hilsen Sander
__________________________________________________________________
Nu Volvo V70I 140 hk model 2000
Før. Volvo 850 stc 1994. Amazon Hgv. 1968. 740 Gl B230K 1987. Amazon B20 1969. Amazon B18 1967. Amazon B16 1961.
Sander
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 660
Tilmeldt: tirs okt 21, 2008 13:13 pm
Geografisk sted: 7400 Herning

Re: Indpresning på S60/V70N (43 eller 49?)

Indlægaf Ulrik Friis » tirs dec 03, 2013 11:46 am

ET har intet - absolut intet - at gøre med fælgens bredde. ET fastlægges af producenten, og den er som tidligere nævnt afstanden mellem fælgens anlægsflade og fælgens midterlinie. Jo - ET skal selvfølgelig holde sig indenfor fælgens bredde, men det burde være underforstået.

Ændrer man på fælgbredden behøver man ikke ændre på ET. Det bestemmer den der laver fælgen.

Ændrer man på ET behøver man ikke at ændre på fælgbredden. Det bestemmer den der laver fælgen eller den der sætter spacers på.

ET er et parameter i beregningen af belastningen på et hjulleje.

ET på en given V70/S60 fælg kan findes i typegodkendelsen. Hvis den er opgivet her er det det man skal rette sig efter. Mine tidligere undersøgelser førte frem til, at ET på mellem 43 og 49 er det man kan finde på originale Volvo fælge.
mvh
Ulrik
XC40 P8 AWD Recharge 2022
Fra 2007 til 2021: V70 D5 Aut. 2002
Brugeravatar
Ulrik Friis
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 2070
Tilmeldt: søn okt 07, 2007 16:37 pm
Geografisk sted: Nord f. Kbh.

Re: Indpresning på S60/V70N (43 eller 49?)

Indlægaf Sander » tirs dec 03, 2013 12:29 pm

Ulrik Friis skrev:ET har intet - absolut intet - at gøre med fælgens bredde. ET fastlægges af producenten, og den er som tidligere nævnt afstanden mellem fælgens anlægsflade og fælgens midterlinie. Jo - ET skal selvfølgelig holde sig indenfor fælgens bredde, men det burde være underforstået.

Ændrer man på fælgbredden behøver man ikke ændre på ET. Det bestemmer den der laver fælgen.

Ændrer man på ET behøver man ikke at ændre på fælgbredden. Det bestemmer den der laver fælgen eller den der sætter spacers på.

ET er et parameter i beregningen af belastningen på et hjulleje.

ET på en given V70/S60 fælg kan findes i typegodkendelsen. Hvis den er opgivet her er det det man skal rette sig efter. Mine tidligere undersøgelser førte frem til, at ET på mellem 43 og 49 er det man kan finde på originale Volvo fælge.


nej det er da rigtigt. Det er ikke looket der er det vigtigste parameter det er den belastning som man har fastsat må være på hjullejet. UPS
Hilsen Sander
__________________________________________________________________
Nu Volvo V70I 140 hk model 2000
Før. Volvo 850 stc 1994. Amazon Hgv. 1968. 740 Gl B230K 1987. Amazon B20 1969. Amazon B18 1967. Amazon B16 1961.
Sander
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 660
Tilmeldt: tirs okt 21, 2008 13:13 pm
Geografisk sted: 7400 Herning

Re: Indpresning på S60/V70N (43 eller 49?)

Indlægaf Claus » søn dec 08, 2013 11:24 am

Jeg husker dengang jeg kørte Morris maskot.
Der satte man sporvideforøgere på og det var 5 cm på hvert hjul, det betød at man måtte skifte hjullejer hvert år.
Ja det var tider sænket og lave sæder. Det betød at mine baller var 14 cm over asfalten. Politimesteren i Køge sendte et lille brev hvor jeg havde benyttet hans motorvej med 192 km/t. Det var godt nok farligt.
Venlig hilsen
Claus

_____________________________________________________________
Tidligere 242, 245, 245 igen, 940, S70, V70 ll AWD, V70 lll 2,5T, VIDA DICE.
Nu en Volvo XC40 P8 AWD Recharge 2023.
Suppeleret med en lille Renault Clio 2 fra 2008
Claus
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 3049
Tilmeldt: søn nov 07, 2010 10:29 am
Geografisk sted: Vedbæk. Nordsjælland

Re: Indpresning på S60/V70N (43 eller 49?)

Indlægaf Sander » søn dec 08, 2013 19:58 pm

Claus skrev:Jeg husker dengang jeg kørte Morris maskot.
Der satte man sporvideforøgere på og det var 5 cm på hvert hjul, det betød at man måtte skifte hjullejer hvert år.
Ja det var tider sænket og lave sæder. Det betød at mine baller var 14 cm over asfalten. Politimesteren i Køge sendte et lille brev hvor jeg havde benyttet hans motorvej med 192 km/t. Det var godt nok farligt.


:D :D :D :D :D :D :D
Hilsen Sander
__________________________________________________________________
Nu Volvo V70I 140 hk model 2000
Før. Volvo 850 stc 1994. Amazon Hgv. 1968. 740 Gl B230K 1987. Amazon B20 1969. Amazon B18 1967. Amazon B16 1961.
Sander
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 660
Tilmeldt: tirs okt 21, 2008 13:13 pm
Geografisk sted: 7400 Herning

Næste

Tilbage til Styretøj, Hjul og Bremser

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte brugere og 7 gæster