gunsmoke skrev:Det gik lidt hurtigt. Det godt at der er nogle der er kvikke herinde.
Beklager forvirringen.
Forholdet om ET har betydning i forhold til fælgens kant set i forhold til skærmkassen eller hjulnavet. Så hvis en fælg med fx ET 43 lige nøjagtigt kan være der i skærmkassen, skal en 1/2" bredere fælg have en ET på 49 for den lige nøjagtigt kan være der. (eller omvendt afhængig af om vi taler yder- eller inderside).
Ja det lyder bedre. Anlægsfladens placering i forhold til centerlinien skal også tages ind i forklaringen på ET i forhold til øget fælgbredde og det at blive inden for skærmkanten. Jeg giver her et eksempel.
ET er afstanden fra fælgens centerlinie til fælgens anlægsflade.
Jeg har en original fælg med en forkant der er 25mm fra skærmkanten. Anlægsfladen er bremseskiven og centerlinien flugter med bremseskivens bagerste kant af bremsefladen. Fælgen vil Jeg øge med en halv tomme i bredden, det halve af en halv tomme er 6 mm (siger Gunsmoke) så jeg sætter, fornuftig nok, en tomme til 12 mm. Jeg gør det ved at fælgen skæres i to igennem centerlinien og øges med en 12 mm ring og svejses sammen. Jeg har nu en fælg med 6 mm mere på hver side af centerlinien. Når jeg sætter fælgen på bilen vil fælgens forkant stadig være 25 mm fra skærmkanten. Bagkanten af fælgen er nu kommet 12 mm længere ind imod bilen og centerlinien er rykket 6 mm væk fra bremseskiven ind imod bilen i forhold til original. Dette fordi jeg har flyttet anlægsfladen 6 mm længere væk fra centerlinien og anlægsfladen skal jo stadigvæk ramme bremseskiven. Den fælg jeg har lavet har altså en ET der er 6 mm større end det originale fordi jeg har flyttet anlægsfladen 6 mm i forhold til centerlinien. Lad os antage at den nu skraber mod bærearm, stabilisatorstang, kødben, eller andet. Det skal løses. Jeg laver en spacer på 6 mm og svejser den på fælgens anlægsflade, Ja det er nemmere at sætter den på skiven, men nu er jeg jo i gang med at lave en fælg og det går godt. Når det er gjort montere jeg fælgen igen. Nu vil fælgen være (25-6) 19 mm fra skærmkanten. Centerlinien vil flugte med bremseskivens bagkant, som den originale, og fælgens bagkant er nu rykket 6 mm ud fra bilen så den kun er 6 mm længere inde i forhold til den originale fælg. Dette fordi jeg har mindsket ET med 6 mm ved at svejse en spacer på og derved rykket anlægsfladen ind mod centerlinien. ET nu er den samme som originalfælgen havde. Pis fælgen går på når jeg drejer, bagkanten skal rykkes 6 mm mere ud. Ny spacer på 6 mm. Fælgens bagkant er nu lige så langt inden som original fælgen var. Centerline flugter til gengæld med forkanten af bremseskivens bremseflade og afstanden til skærmkanten er nu 13 mm. ET er nu 6 mm mindre end original fælgens fordi anlægsfladen igen er kommet tættere på centerlinien.
Så når du udskifter en 7 tommers ET43 med en 7,5 tommer fælg med ET 49 vil det mere af fælgen være ind imod bilen og hvis ET i stedet er 43 kommer halvdelen af fælgen bredde længere ud mod skærmkanten og den anden halvdel længere ind.
Grunden til at ET fx øges kan være fordi man tænker på looket og undgå for meget dybden af centret på fælgen. I mit eksempel har jeg jo tillagt 12 mm på indersiden som jo betyder at der skal bolte til, som er 12 mm længere. Det kunne jeg jo teoretisk have kompenseret for ved at trykke fælgens centerhul/navhul og bolthuller 12 mm ind fra ydersiden, i stedet for at svejse spacer på, det vil betyde at fælgens navhul så vil være "længere inde" i fælgen.