Amazon: Farven på forbroen

Fra rustreparation til sædejustering.

Redaktører: Anders_H, Hr. SmåSur, Kristian

Amazon: Farven på forbroen

Indlægaf Jeppe » ons dec 02, 2009 19:32 pm

Hejsa

Fik hentet min gamle Amazon ved maleren i weekenden og det fik så min kammerat (som ikke at Volvo-kører) til at spørge om hvorfor forbroen var blevet malet grå.... Det skal den jo være! Men er der ikke en god begrundelse for hvorfor Volvo malede dem grå, når alle andre undervognskomponenter er sorte?

Mvh
Jeppe
Brugeravatar
Jeppe
Elitebruger
Elitebruger

Geografisk sted: Viby J.

Re: Amazon: Farven på forbroen

Indlægaf Morten VJ » ons dec 02, 2009 21:34 pm

Oliespild ses bedst på lyse farver,

Det kan være en grund :!:

Mørke farver er din ven :wink:

MVH

Morten
http://www.volvo200klub.dk/
Brugeravatar
Morten VJ
Elitebruger
Elitebruger

Re: Amazon: Farven på forbroen

Indlægaf Hr. SmåSur » tors dec 03, 2009 14:00 pm

Nu er farven ikke nødvendigvis grå - på tidlige (1957-1964 circa) Amazoner var forbroen faktisk blå - (blå lidt a la farven skifferblå, en mørk, "tør" blå farve).

Jeg tror ikke der har været et særligt kodeks for farver på undervogsdele - MEN, da Volvo jo benyttede sig af underleverandører OG da undervognsdele aldrig har været decideret lakeret (i fin stil) - er det nok snarer sådan, at undervognsdele er blevet malet sorte, fordi det var en "nem" farve at meddele samtlige underleverandører og ikke mindst at kunderne nok ville undre sig, hvis Volvo'en blev leveret med gule bærearme, røde fjedre, orange støddæmpere og lysegrønne bremsedele.... :D

Der har nok heller ikke været tale om en "lakering" - snarer en grundmaling, da undervognsdelene jo efter montage blev sprøjtet med olie-tåger (tidlige år) og senere også med undervognsmasse.

Jeg har flere såkaldte NOS dele (New Old Stock = nye originale dele fra dengang) der end ikke er behandlet med grundmaling - f.eks. bærearme etc.

Grå halvblank grundfarve blev alle orig. plade-reservedele fra Volvo selv jo malet med - og forbroen har Volvo selv produceret, hvorimod mange øvrige undervognsdele er produceret af underleverandører.

Når folk og røvere renoverer gamle biler, opstår der jo let myter og historier - og folk har en tendens til at "over-gøre" tingene - så har man spottet en grålig farve på forbroen inden renoveringen, er den blevet lakeret grå - ligeså med undervognsdele. Selv i dag, er ingen sliddele jo lakerede - højst oversprøjtet med en omgang "pyntegrundfarve".

Det er nok forklaringen..
Hr. SmåSur
Adminstrator
Adminstrator

Geografisk sted: Omkring Kbh

Tilbage til Karosseri og Interiør