Duett 1966 - Sikkerhedsseler bagi?

Fra rustreparation til sædejustering.

Redaktører: Anders_H, Hr. SmåSur, Kristian

Duett 1966 - Sikkerhedsseler bagi?

Indlægaf ftw4aiw » fre mar 09, 2012 13:04 pm

Jeg skal have monteret sikkerhedsseler ved bagsædet i min P210 fra '66. Men hvad er reglerne? Der er jo ikke nogen C-stolpe eller lignende. Mangler et sted at fastgøre det øvre punkt (rullen på hjulkassen i lastrummet, den anden ende på hjulkassen ved sædet). Overvejer at lægge et anker med en svejsemøtrik op i renden hvor indertager ligger. Men kan dét synes?
ftw4aiw
Ny bruger
Ny bruger

Re: Duett 1966 - Sikkerhedsseler bagi?

Indlægaf VolvoSport » fre mar 09, 2012 20:53 pm

Hej ???? hvem du så end er???

Det er ikke sådan bare lige til at montere en rullesele. For rullen skal sidde på nøjagtig samme måde, som den er beregnet til fra fabrikken. For ellers virker den slet ikke, da en rullesele er monteret med en væltesirkring, som gør, at selen låser, hvis bilen hælder mere end ca. 10 grader.
Det er også væltesikringen, som er skyld i, at mange har svært ved at trække selen ud af rullen, når de står med den i hånden. Den skal altid holdes i samme position, for at kunne trækkes ud.
Mon de bagerste rulleseler fra en Volvo 240 stationcar kunne være en mulighed i en Volvo P210? De sidder nemlig monteret lidt utraditionelt sammenlignet med seler fra en sedan. Jeg ville i hvert fald selv prøve med dem, hvis jeg var den lykkelige ejer af en P210 og ville montere seler i bag.

Mvh Christian
VolvoSport
Elitebruger
Elitebruger

Geografisk sted: Østjylland

Indlægaf Duett » man mar 12, 2012 16:20 pm

Hej Jeg er selv ejer af en dejlig Duett fra 1962 og har selv været ude i de overvejelser omkring bagsæde seler. Jeg kom efter mange overvejelser frem til at det ikke var til at montere rulle seler bagi ,da det ville komme til at se frygteligt ud og at der simpelthen ikke er nok styrke tilstede mellem ruderammerne ( C stolpen) hvor det øverste punkt på en 3 punktssele skal være. Enden af det blev at jeg fandt nogle hofteseler fra en 240 og monterede dem. Så kan de fiskes frem når de dejlige unger skal med ud at køre og gemmes væk når den skal se pæn og original ud. Jeg ved godt at det ville være mere optimalt med 3 punktsseler, men hofteselerne er trods alt bedre end ingenting og det kunne udføres håndværksmæssigt forsvarligt. Mvh. Bo
Med venlig hilsen Duett
Duett
Superbruger
Superbruger

Geografisk sted: Christiansfeld

Indlægaf Blomquist » ons maj 30, 2012 23:06 pm

En løsning på problemet er, att tage bagsædessele fra f.eks. Volvo 145 inklusive det rør, som selen løber igennem.
Problemet med C-stolpen er ikke kun dets tynde konstruktion, men at den sidder for langt frem i forhold til passagererens skulder.
Løsningen er ikke lige sådan plug and play, der skal svejses en konstruktion, der holder rullen på plads bag sidepanelet (som man tager hul i)
og så skal nænvte rør (forchromet) fæstnes i karossen for oven og forneden af sideruden.
Jeg mener dog det er umagen værd, og at det ser nogenlunde pænt ud. Og hvis man ikke ved det kan man tage det for originalt,
hvilket ikke gør noget når man besøger synshallen...
Blomquist
Ny bruger
Ny bruger

Tilbage til Karosseri og Interiør