Katten i sækken?

Fra rustreparation til sædejustering.

Redaktører: Anders_H, Hr. SmåSur, Kristian

Katten i sækken?

Indlægaf Mads » man nov 19, 2007 19:44 pm

Hej allesammen!

For en måneds tid siden købte jeg en Amazon fra 69.. Jeg ved meget lidt om biler, så det er lidt noget jeg har kastet mig ud i.. bare sådan.. (Mine hænder er dog rimeligt godt skruet på og jeg har lyst til og rode og lærer så...)



Nå men jeg har taget nogen billeder af bilens undervogn og hjul område.. Da det er her jeg tror det hele står og falder med standen netop her(motoren virker til og køre rigtig godt)

Billeder: http://www.myalbum.com/Album=6ETECP3W

Jeg er klar over at den ene vange skal skiftes. det var også det jeg fik og vide af ham jeg købte den af.. Derudover ER der rust hist og her, men det virker meget overfladisk langt de fleste steder... udover den ene vange er der dog også et sted ved venste forhjul, over støddæmperen/fjederen.. (ved ikke hvad stedet hedder, men se det på billederne) hvor rusten er tæret igennem...

Mit spørgsmål er vel om i kan fortælle mig om det er et umuligt project jeg har gang i eller hvordan..?
(jeg ønsker ikke nødvendigvis en tip top bil der kan holde i mange mange år)

(jeg har givet 4000 for bilen ink masser af extra rerservedele bla. 4 sæt for og bagsæder)

Håber i kan give mig lidt feedback

venlig hilsen
mads
Mads
Moderat bruger
Moderat bruger
 
Indlæg: 34
Tilmeldt: man nov 19, 2007 19:18 pm

Katten i sækken

Indlægaf Klågem » tirs nov 20, 2007 1:56 am

Min vurdering som Volvo-pladesmed er at det er da ikke det værste jeg har set. Vangerne kan du stadig købe. Eller lav dem selv (1,2 mm plade) Forbroen (op over fjederen) kan laves. (det siges at man ikke må- Men bliver det lavet rigtigt har jeg endnu ikke hørt nogen synsman brokke sig)
Af med forbroen. Skær det dårlige ud og svejs nyt i (kant til kant) derefter laver du den forstærkning som mangler på din og svejser den ud over igen
God arbejdslyst
(den er ikke slem din zone) 8)
Klågem
V70 III D5 momentum 185hk 6 gears aut. 08´
Billede

PPC-fejlkodelæser
Icarsoft VOL II

Tidligere biler:
Volvo v70 II D5 185 hk Millennium auto 2006
855 2,0 T5 263HK 382NM 94´
765 2,3 TIC 90´
745 Gle 86´
744 Gle 84´
744 Turbo 84´
121 quick 67´
Brugeravatar
Klågem
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 5381
Tilmeldt: lør mar 04, 2006 2:15 am
Geografisk sted: 9690-Jammerbugten

Indlægaf Shadows » tirs nov 20, 2007 8:06 am

Først, Velkommen til !

Det er frisk gjort hvis du ikke har "rodet" med biler før, på dette niveau. Men man har da set være. De 4000 kan du vel altid få hjem igen. Dine arbejdstimer er nok straks være at prissætte, men hvis man hygger sig og ellers lærer noget er det jo bare godt.

Held og lykke med projektet,
- husk at lægge billeder ud her i forumet, så vi kan følge med i forløbet.
... pt Volvoløs
Mercedes-Benz 450 SL ‘73
Shadows
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 1515
Tilmeldt: man apr 02, 2007 19:50 pm
Geografisk sted: 2900

Indlægaf Ingemann » tirs nov 20, 2007 13:50 pm

Jeg er ved at gennemgå et lignende omfang af rustarbejde, bare på en Volvo 142. Det er ikke en umulig opgave overhovedet, men man skal bare have tålmodighed og masser af gåpåmod!
Mvh.
Andreas Ingemann Hansen
Brugeravatar
Ingemann
Redaktør
 
Indlæg: 1899
Tilmeldt: søn apr 29, 2007 13:14 pm
Geografisk sted: Hillerød, Nordsjælland

Indlægaf Mads » ons nov 21, 2007 18:28 pm

Mange tak skal i ha for kommentarene! Super rart og få lidt feedback fra nogen, der ved hvad det er de snakker om :) Men modsat vangen, synes jeg det virker en smule uaverskueligt for mig med forbroen(ka være je skal finde en, som ka hjælpe mig der). Jeg har osse skrevet nogenlunde det samme indlæg, som her inde på "lav det selv" og her skriver folk at jeg ikke må pille ved forbroen, og at jeg skal finde en ny...?
Tænker lidt at jeg vil samle den og så med prøveplader kører den ind til den lokale mekaniker. Vil gerne ha et totalt overblik over hvilke større ting, der skal fixes, inden syn..

Noget andet er: Den overflde rust som er hist og her under bilen, hvor teksylen skalder af, bør jeg blæse det væk? Skal jeg evt pille/spule den gl tekstyl af og så sandblæse der hvor der er rust i overfladen.. go ide?
Mads
Moderat bruger
Moderat bruger
 
Indlæg: 34
Tilmeldt: man nov 19, 2007 19:18 pm

Indlægaf Ingemann » ons nov 21, 2007 21:34 pm

Det er ikke noget problem at gøre det selv så længe det bliver gjort ordenligt! Det skal laves på samme måde, som det var lavet originalt. Gode svejsninger osv.
Man skal også huske at tænke lidt sikkerhed.
Mvh.
Andreas Ingemann Hansen
Brugeravatar
Ingemann
Redaktør
 
Indlæg: 1899
Tilmeldt: søn apr 29, 2007 13:14 pm
Geografisk sted: Hillerød, Nordsjælland

Indlægaf Jeppe » ons nov 21, 2007 23:26 pm

Mads skrev:Men modsat vangen, synes jeg det virker en smule uaverskueligt for mig med forbroen(ka være je skal finde en, som ka hjælpe mig der). Jeg har osse skrevet nogenlunde det samme indlæg, som her inde på "lav det selv" og her skriver folk at jeg ikke må pille ved forbroen, og at jeg skal finde en ny...?


Hej Mads

Du må gerne lave forbroen. På to af mine Amazoner har jeg oplevet at synsmanden har banket hul i toppen af forbroen. Og begge gange har jeg kunne lave det og få bilen synet få dage efter. Men er forbroen generelt ringe er det klart at det er en god ide at skifte det hele. Ellers skal du måske bare lave forbroen et andet sted næste gang bilen skal synes.

Mvh

Jeppe
Brugeravatar
Jeppe
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 395
Tilmeldt: tors feb 16, 2006 11:54 am
Geografisk sted: Viby J.

Indlægaf Mads » fre nov 23, 2007 20:26 pm

Faldt lige over en forbro på dba.dk, så den skyndte jeg mig og købe for 300 kr :)
Mads
Moderat bruger
Moderat bruger
 
Indlæg: 34
Tilmeldt: man nov 19, 2007 19:18 pm

Indlægaf Ingemann » fre nov 23, 2007 21:57 pm

Det er sjovt når man kan gøre det på den måde!
Gennem stort set hele mit projekt har jeg også været heldig at få de dele jeg skulle bruge for meget få penge. - Så er det sjovt at lave bil, synes jeg!
Mvh.
Andreas Ingemann Hansen
Brugeravatar
Ingemann
Redaktør
 
Indlæg: 1899
Tilmeldt: søn apr 29, 2007 13:14 pm
Geografisk sted: Hillerød, Nordsjælland

Indlægaf Mads » ons jun 04, 2008 17:15 pm

Nu har jeg haft damen med et smut ned til den lokale mekaniker(der har rodet med amazoner før :)

Før den evt vil kunne gå igennem syn skal:

Forroen skiftes: Er det nødvendigt at hæve motoren for det?

Benseskiver skal skiftes: Noget jeg selv kan gøre(besværligt?)

Den ene bremsekraft regulatorer virker ikke/skal skiftes.(går ikke udfra at det er det helt vilde)

Ene foreste vange skal skiftes.(samt lidt af det rustne panel, som står vinkelret på vangen)..


Hvad siger i folk med erfaring som har prøvet noget af det selv? Er det et MEGET langvarigt project at kaste sig ud i? (Nogen som kan gi mig et billede af hvorlang tid og hvor besværlige de forsk ting er?)
Mads
Moderat bruger
Moderat bruger
 
Indlæg: 34
Tilmeldt: man nov 19, 2007 19:18 pm

Indlægaf Jeppe » ons jun 04, 2008 22:17 pm

Mads skrev:Nu har jeg haft damen med et smut ned til den lokale mekaniker(der har rodet med amazoner før :)

Før den evt vil kunne gå igennem syn skal:

Forroen skiftes: Er det nødvendigt at hæve motoren for det?

Benseskiver skal skiftes: Noget jeg selv kan gøre(besværligt?)

Den ene bremsekraft regulatorer virker ikke/skal skiftes.(går ikke udfra at det er det helt vilde)

Ene foreste vange skal skiftes.(samt lidt af det rustne panel, som står vinkelret på vangen)..


Hvad siger i folk med erfaring som har prøvet noget af det selv? Er det et MEGET langvarigt project at kaste sig ud i? (Nogen som kan gi mig et billede af hvorlang tid og hvor besværlige de forsk ting er?)


Hej Mads

Ja, det er nødvendigt at hive fat i motoren når forbroen skal skiftes. For motoren ligger jo på forbroen.

Hvor besværligt bremsetingene er, kommer vist helt an på hvor slemt det er rustet sammen. Måske skulle du overveje at smide nye kobberrør på når du alligevel skal have det hele skilt ad. Sådan et sæt koster ikke alverden.

Og om det er svært at skifte vangen kommer vel an på hvor gode venner man er med en vinkelsliber og svejseapparat.

Men projektet burde være overkommeligt i tid og arbejde, hvis det kun er de nævnte ting der skal laves.



Mvh

Jeppe
Brugeravatar
Jeppe
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 395
Tilmeldt: tors feb 16, 2006 11:54 am
Geografisk sted: Viby J.

Indlægaf nj » ons jun 11, 2008 20:59 pm

Jeg tror det er godt, at du har fundet en anden forbro, for den på billedet ser godt nok dårlig ud, og så er den garanteret også tæret meget andre steder. Med hensyn til de "forstærkninger" som mangler på billedet, dem kan man købe, men jeg tror nu kun de er der for at "gennemslagsgummibufferen" på nederste bærearm skal have noget at ramme imod.
Niels Jørgen

Nuværende: 480ES 87, C70 Coupe 2,5T 99
Tidligere: Amazon 121 64, 142 68, 142 rallybil 73, 244 Jubilæum 77, 245 81, 740 85,
242 rallybil 77, 460 90, 460 Turbo 95, S40 1,8 97, Amazon 123GT 67, P1800 Jensen 62
nj
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 769
Tilmeldt: ons maj 17, 2006 20:23 pm
Geografisk sted: Nykøbing Mors


Tilbage til Karosseri og Interiør

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte brugere og 3 gæster