Hej igen!
Puha - Godt du ikke blev helt ked af det - Jeg fik måske svaret på dit indlæg en anelse hårdt og kontant!
Jeg forstår helt klart at andet end hard-core kalkulation kan spille ind for valget af, hvad man skal gøre ved f.eks. en bil - jeg vil også gerne understrege, at jeg bestemt ikke synes at du skal skrotte den eller noget i den stil!
Mit svar var baseret udfra de fakta jeg havde at arbejde med - og meget væsentligt nævnte du, at du ikke selv kan udbedre sådanne opgaver og at du heller ikke har den helt fornødne pengepung. Disse to ting ER helt essentielle og skal være de mest vægtende argumenter i, hvordan/hvorfor/hvilken retning du skal handle!
Jeg har kigget på dine billeder af bilen. Jeg kan se det er en 69 eller 70 model. Disse modeller er desværre altid en anelse mere rustne end de noget tidligere Amazoner - og det fremgår da også, at bilen tidligere HAR fået lavet pladearbejde og at den ikke er helt rust-fri NU. Hvis jeg nu går udfra, at det "vi" skal tage stilling til, er hvordan DU med din situation, skal "opføre" dig med din Amazon de næste par år:
- Erkend at bilen vil blive DYR at sætte i fin stand! Brug istedet dine små penge, på at selv lære at rode lidt med bilen - altså: Tag fat på små afgrænsede opgaver ad gangen og lær på den måde lidt om, hvordan tingene hænger sammen - tag dine tagrender, fjern råt og brutalt alt løst rust - tag f.eks. en roterende stålbørste og vær så ikke bange for at gå hårdt til værks! - Når der ikke er mere løst rust, vil du formentlig stå med en noget hullet og knap så køn tagrende! -Find noget grundmaling der påstår (!!) at kan smøres på rustne overflader og grundmal så der hvor du har fjernet rusten. Slut af med at pensel-male med en lak-farve! Dette er vigtigt! - Grundmaling vil IKKE holde til noget som helst, så der skal sluttes af med lak der forsejler lidt! Gør dig allerede NU klart, at den beskrevne "reparation" her, ALENE tjener at gøre tingene lidt pænere! - Det holder IKKE og vil langsomt fortsætte at ruste og om 1-2 år vil det igen se grimt ud!
En fagmand - pladesmed - skal bruge mange timer på opgaven (altså hvis han skal udskifte al rusten plade!) - og det vil SLET IKKE ende med at "hæve" kvaliteten" på bilen - og det vil efter min bedste overbevisning være nærmest spild af penge. Hvis du derimod havde til hensigt at splitte bilen helt ad og gennemgribende renovere den til con cours - så havde det sin berettigelse. Det er meget muligt at det lyder brutalt, men sådan er det bare! Desværre! Væn dig af med at drømme, du SKAL være realist når det kommer til gamle biler, rust og genoplivning.
Din bil har sorte plader - en skøn ting! Din bil ser hædderlig ud og kan med små midler forbliver hædderlig et par år endnu! Hvis du selv investerer tid til bilen og sætter dig ind i almindelig vedligeholdelse, så kan du holde den kørende fint OGSÅ til relativt små penge - men gør nu det, at du sætter til side (uanset hvor far-agtig jeg nu lyder!) - gamle biler kan overraske og skrider en ting som bremser - så koster det hurtigt 2-5.000,- alene i materialer.
Pludesligt i morgen begynder benzintanken at lække - eller bøsninger i bærearme skrider og skal skiftes - jamen! - når først tingene er gamle kan du ikke regne med, at en opgave er afgrænset til problemet - bøsningerne er skredet, ja, men bærearmen sidder så rustent fast, at den alligevel må skæres af og så opdager du, at fjederskålen er gennemtæret af rust og skal skæres af vangen og da du gør dét, falder kofangerbeslaget sammen af rust.. Jamen! - Sådan ER det med gamle halv-gående biler..
Op med humøret!! Hæng dig ikke i de mindre kosmetiske ting, som rustne tagrender - lær bilen at kende og som tidligere skrevet - har du senere stadig mod på, at finde en rigtig fin Amazon - så kan de af og til findes i Sverige i nuværende prisleje omkring SEK 30-40.000.
Med DKK 25-30.000 herhjemme kommer du INGEN vegne ved renovering.
Du SKAL se bort fra følelser og KUN se på en iskold kalkule - kan det betale sig? - Nej? - Så gør det IKKE!
Vejret er skønt i dag! - Ud og køre en tur til havnen efter is!