Hellæder eller dellæder?

Fra rustreparation til sædejustering.

Redaktører: Anders_H, Hr. SmåSur, Kristian

Hellæder eller dellæder?

Indlægaf SørenBUK » søn apr 05, 2015 16:24 pm

Er i færd med at købe en fin Volvo S60 (2012 som er importeret) med læderindtræk. En del af indtrækket føles og ser anderledes ud (mere glat og tyndt). Det drejer sig om midterste forreste del af sæderne, siderne i ryglænet og nakkestøtter. Er der tale om hellæder (som lovet) eller er der syntetiske materialer imellem? De læderindtræk jeg ellers har set har haft samme materiale overalt. Er der nogen som kan svare på dette? Mvh Søren
SørenBUK
Ny bruger
Ny bruger
 
Indlæg: 3
Tilmeldt: søn apr 05, 2015 16:14 pm

Re: Hellæder eller dellæder?

Indlægaf Peter_C » søn apr 05, 2015 16:32 pm

Jeg ved ikke hvordan det er nu om dage men på modeller fra omkring 2001 hvor mine er fra, betød "dellæder" at det var halv læder (der godt kunne være syntetisk) og halv stof. "Fuldlæder" kunne godt være med syntetiske materialer (det er det i min 2002 V70) men jeg mener man udover de 2 kunne få en variant der hed "Softlæder" som var rigtigt blødt/dyrere læder over det hele.


MVH Peter
I stalden:
2008 Volvo V70n 2,5T Aut.
2011 Volvo S60 D3 Aut.
1990 Peugeot 309 GTI16 Grp. KRB Rallybil
1969 Pontiac Firebird 400
Brugeravatar
Peter_C
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 999
Tilmeldt: man okt 22, 2007 11:07 am
Geografisk sted: Midtsjælland

Re: Hellæder eller dellæder?

Indlægaf Bias » man jun 15, 2015 22:37 pm

Ja dellæder er bare når der er f.eks læder og alcantara som i min v70. Mht læder, så er stort set alt "plastik læder" - altså spaltet læder (ruskind) der er pålagt en form for plastik. Det gælder stortset for alle biler, med mindre de ompolstres og der vælges en "ægte" læder. Men de kan være meget stærke selvom de er med "plastik", der er også stor kvalitets forskel. Men normalt autolæder er spaltet og væsentligt billigere end en hud direkte fra koen. Autolæder kommer på ruller.
Bias
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 15
Tilmeldt: søn nov 23, 2014 20:31 pm

Re: Hellæder eller dellæder?

Indlægaf SørenBUK » tirs jun 16, 2015 6:51 am

Bias skrev:Ja dellæder er bare når der er f.eks læder og alcantara som i min v70. Mht læder, så er stort set alt "plastik læder" - altså spaltet læder (ruskind) der er pålagt en form for plastik. Det gælder stortset for alle biler, med mindre de ompolstres og der vælges en "ægte" læder. Men de kan være meget stærke selvom de er med "plastik", der er også stor kvalitets forskel. Men normalt autolæder er spaltet og væsentligt billigere end en hud direkte fra koen. Autolæder kommer på ruller.
tak for info. Bilen er købt og jeg er meget glad for den. Godt at vide lidt mere om det til næste gang. Er eet dermed en fordel (og lige så pænt) at efter montere? Mvh Søren
SørenBUK
Ny bruger
Ny bruger
 
Indlæg: 3
Tilmeldt: søn apr 05, 2015 16:14 pm

Re: Hellæder eller dellæder?

Indlægaf Bias » tirs jun 23, 2015 23:11 pm

SørenBUK skrev:
Bias skrev:Ja dellæder er bare når der er f.eks læder og alcantara som i min v70. Mht læder, så er stort set alt "plastik læder" - altså spaltet læder (ruskind) der er pålagt en form for plastik. Det gælder stortset for alle biler, med mindre de ompolstres og der vælges en "ægte" læder. Men de kan være meget stærke selvom de er med "plastik", der er også stor kvalitets forskel. Men normalt autolæder er spaltet og væsentligt billigere end en hud direkte fra koen. Autolæder kommer på ruller.
tak for info. Bilen er købt og jeg er meget glad for den. Godt at vide lidt mere om det til næste gang. Er eet dermed en fordel (og lige så pænt) at efter montere? Mvh Søren


Altså om en rigtig læder er bedre? Ja det er den hvis den er af ordentlig kvalitet. Men det koster ;) jeg er Møbelpolstrer og arbejder derfor kun i lækker skind, men har også kammerater der er autopolstrer der kun laver custom i lækkert skind. Men 30.000 kan det sagtens koste.
Bias
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 15
Tilmeldt: søn nov 23, 2014 20:31 pm


Tilbage til Karosseri og Interiør

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte brugere og 10 gæster