Udskiftning af fordamper på V50

Fra rustreparation til sædejustering.

Redaktører: Anders_H, Hr. SmåSur, Kristian

Udskiftning af fordamper på V50

Indlægaf volvo_thor » søn jun 03, 2018 12:51 pm

Hej glade volvoejere :D

Der var desværre kraftige udslag ved begge sider af kabinen ved centerkonsollet, så det måtte altså være fordamperen der var gået :cry:
De siger ellers at den holder hele bilens levetid og derfor er den ret dyr i forhold til andre biler - dobbelt :cry:

Men bort med tårene og i gang med arbejdet :D

Jeg fik taget en række billeder og skal nok komme med nogle forklaringer senere
Vedhæftede filer
anden.jpg
anden.jpg (276.93 KiB) Vist 2470 gange
første.jpg
første.jpg (289.48 KiB) Vist 2450 gange
volvo_thor
Erfaren bruger
Erfaren bruger
 
Indlæg: 71
Tilmeldt: man dec 19, 2016 11:08 am

Re: Udskiftning af fordamper på V50

Indlægaf volvo_thor » søn jun 03, 2018 12:59 pm

Der mange små detaljer man skal være opmærksom på, men det meste giver sig selv, efterhånden som man graver sig dybere i dyret :D
Vedhæftede filer
femte.jpg
Det er også en meget god ide at kigge efter at alt ser fint ud omkring gearskiftet, hvor lidt fedt og rengøring nemt kan være på sin plads.
femte.jpg (210.14 KiB) Vist 2451 gange
fjerde.jpg
Det meste af instrumentbordet giver god mening og skruerne er ret nemmer at komme til, men alligevel er det en ret god ide at tage nogle billeder af hvor ledningerne og de mere specielle skruer sidder, da det letter arbejdet rigtig meget.
fjerde.jpg (271.33 KiB) Vist 2459 gange
tredje.jpg
Omkring ratstammen sidder der 4 bolte som holder konsollet fast. Man skal også huske en bolt der sidder og spænder det nederste kardanled fast ved gulvet.
tredje.jpg (247.57 KiB) Vist 2473 gange
volvo_thor
Erfaren bruger
Erfaren bruger
 
Indlæg: 71
Tilmeldt: man dec 19, 2016 11:08 am

Re: Udskiftning af fordamper på V50

Indlægaf volvo_thor » søn jun 03, 2018 13:01 pm

Der sidder 2 bolte ude under forruden, under plasticstykket der dækker over vindusviskermotoren.
Vedhæftede filer
niende.jpg
Jeg brugte noget teflonfedt, som egner sig til plastic, til at smøre alle de små led, spindler og aksler til alle spjæld og gear, som styre luften i kabinen. Og nu knirke det ikke mere når man justere luftflowet til f.eks benene eller forruden.
niende.jpg (237.22 KiB) Vist 2481 gange
ottene.jpg
Når man har det hele ude, så smurte jeg også led til pedalerne og så efter om der var fugt, løse paneler osv osv. Det er jo ikke lige hver dag at man har det hele ude. Heldigvis så alt pænt og nydeligt ud.
ottene.jpg (220.9 KiB) Vist 2428 gange
sjete.jpg
Jeg mangler lige nogle clips, som skal holde plasticen på plads igen - men dem finder jeg nok nogle nye af et sted.
sjete.jpg (222.63 KiB) Vist 2462 gange
volvo_thor
Erfaren bruger
Erfaren bruger
 
Indlæg: 71
Tilmeldt: man dec 19, 2016 11:08 am

Re: Udskiftning af fordamper på V50

Indlægaf gälleryd » søn jun 03, 2018 16:11 pm

Det er et sjovt arbejde at gå i gang med, det gälder om at huske, skrive ned osv, så man ikke står til sidst med for mange eller for lidt skruer/boldte, jeg har selv prövet det på en v70n og så har min jeep grand cherokee V-8 väret totalt adskildt, motor, alle differ, hele kabinen, men man lärer sig alt vdr bilen, men godt job :D .
venlig hilsen Jan
________________________________
2006 v70n t5 260hk (konebil)
og en (del) andre ikke-volvoer.
gälleryd
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 816
Tilmeldt: fre mar 16, 2012 9:04 am
Geografisk sted: småland og Kvikkjokk (polarcirklen)Sverige


Tilbage til Karosseri og Interiør

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte brugere og 3 gæster

cron