Skrabet bund mod sten, skal jeg rustbehandle?

Fra rustreparation til sædejustering.

Redaktører: Anders_H, Hr. SmåSur, Kristian

Skrabet bund mod sten, skal jeg rustbehandle?

Indlægaf sneakerfreak » søn jul 22, 2018 10:15 am

Kom til at skrabe bunden mod en sten på ferien og kan se at rustbehandlingen visse steder er blevet noget ridset. Bunden har altid været superpæn og rustfri så vil jo gerne beholde den sådan. Kan man lave en hurtig klatbehandling og give den lidt tectyl eller lignende på de ridsede steder eller skal jeg slappe af og bare lade det være?

Det er en V70 fra 2007.
V70 2007 2.4 140
sneakerfreak
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 14
Tilmeldt: man jul 04, 2016 13:39 pm
Geografisk sted: København

Re: Skrabet bund mod sten, skal jeg rustbehandle?

Indlægaf Koldstart » søn jul 22, 2018 12:36 pm

sneakerfreak skrev:... skal jeg slappe af og bare lade det være?


Det er lidt som hvis du slår hul på skinnebenet. Naturligvis skal det behandles. Måske kunne det forløbe fint uden behandling, men hellere gøre hvad du kan, bare for at eliminere evt. risiko. :)

Var det mig, ville jeg rulle den op på et par bukke og sende sønnen eller anden slank person ind under bilen ad 3 omgange (Min egen krop har levet for godt, så jeg kan ikke komme derind :roll: ).

1. gang med en skurebørste og noget sæbevand. Der skel gøres rent i og omkring afskrabningerne.

vent til der er HELT tørt (tager vel 20-30 minutter i denne varme)

2. gang med noget tynd tectyl på sprayflaske ("tectyl", "Dinitrol" eller "biltemas vidunderrustbekytter" ... Mærket er ikke så vigtigt). Her er det vigtigt at ALLE eksponerede metaldele dækkes helt, men det behøver ikke være et tykt lag.

vent igen nogen timer, så olien kan krybe ind i alle revner og hulrum.

3. gang med tyk dinitrol på sprayflaske eller med bøtte og pensel (farvel pensel :( ). Nu skal der slidlag på, og så er du klar.
:idea: ... Måske kan du nasse dig til en lille bøtte af det tykke stads, der hvor du plejer af få rustbehandlet, hvis du selv møder op med en tom bøtte.

HUSK beskyttelsesbriller og gerne også en klud over næse og mund til den der skal påføre pray-behandling. Der er ikke megen plads under sådan en Volvo, og det er noget skidt at få i øjne eller mund. Formentlig ikke særligt giftigt, men det svier i øjnene og smager ad H til :evil:
Koldstart

Volvo V60 II D4 MY2020
Brugeravatar
Koldstart
Superbruger
Superbruger
 
Indlæg: 218
Tilmeldt: søn apr 13, 2014 20:05 pm
Geografisk sted: Vedbæk

Re: Skrabet bund mod sten, skal jeg rustbehandle?

Indlægaf sneakerfreak » man jul 23, 2018 11:47 am

Tak, det var virkelig nyttig info. På med arbejdshandskerne. :)
V70 2007 2.4 140
sneakerfreak
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 14
Tilmeldt: man jul 04, 2016 13:39 pm
Geografisk sted: København


Tilbage til Karosseri og Interiør

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte brugere og 12 gæster