Varmeapparat

Fra rustreparation til sædejustering.

Redaktører: Anders_H, Hr. SmåSur, Kristian

Varmeapparat

Indlægaf Henning.T » tors nov 15, 2018 12:33 pm

Døjer med for lidt varme i min kabine på min Volvo V70T fra 98
. Nogen mente så at det var min servomotore der var for dårlig eller ikke virkede.

Købte så et endoskop så jeg kunne komme ind og kikke i mine luft kanaler.
Spjæld til alle ting varme, kulde og e forskellige steder virker og lukker og åbner fint.
Gik så længer ned til varme elementet, og kunne se der var en masse snask/ir omkring varme legemet.

Spørgsmål. Kan varme legemet være stoppet så der ikke kommer varme igennem, og eller kan lamellerne været faldet/lukket sammen så det ikke kommer nok varme ind?
Der kommer mere varme ind i venstre side som højre side.
Men ikke så meget at bilen bliver varm, selv ved denne tid på året.

Eller kan vandpumpen vare gået i stykker så den ikke laver nok flov?

PS skide smart med sådan et endoskop :wink:
Vedhæftede filer
97F43ECA-8B63-4BE0-B412-1CE76E204989.jpeg
97F43ECA-8B63-4BE0-B412-1CE76E204989.jpeg (179.6 KiB) Vist 3164 gange
5FDFE767-EEE8-4913-9ED4-55680A4C5CCF.jpeg
5FDFE767-EEE8-4913-9ED4-55680A4C5CCF.jpeg (201.14 KiB) Vist 3170 gange
Nu
15 Volvo XC60 D4
14 Renault Captur 1,5 DCI (Fruens)

Før
98 Volvo V70 T 2,5
97 volvo V70 2,5
11 Mazda 5 1,6D
08 Mazda 5 2,0B
97 Transporter T4 2,5B
93 Toyota carina 1,6SLI
86 Mazda 626 2,0Xl
96 Peugeot 106 Xi
80 Golf 1 1,6 LX
Henning.T
Superbruger
Superbruger
 
Indlæg: 249
Tilmeldt: søn okt 20, 2013 22:37 pm
Geografisk sted: Glamsbjerg

Re: Varmeapparat

Indlægaf Claus » tors nov 15, 2018 16:14 pm

Jeg havde problemet med min gamle Renault Clio.
Det var varmeapperart slangerne der var næsten lukket helt til. De blev skiftet og det hjalp lidt, men ikke nok.
Af med slangerne ved motoren og så spule varmeapperatet ud da det var stoppet helt til.
Efter at have spulet lidt i begge slanger kom der meget snavs ud. Og så fik jeg varme.

Det var jo ikke en Volvo Men jeg ville prøve det kan aldrig skade, lige et lille fif vand slange og varmeapperatet havde ikke samme diameter så tætninger blev med hånden. Så var jeg også sikke på at trykket ikke blev så stort at der gik noget i stykker.

Lige for at være sikke så har du skiftet kabinefilteret, for hvis det er stoppet så er det jo lige fedt.

Håber du får varmen. Jeg læste lige at man forventer en meget kold vinter fra midt januar.
Venlig hilsen
Claus

_____________________________________________________________
Tidligere 242, 245, 245 igen, 940, S70, V70 ll AWD, V70 lll 2,5T, VIDA DICE.
Nu en Volvo XC40 P8 AWD Recharge 2023.
Suppeleret med en lille Renault Clio 2 fra 2008
Claus
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 3049
Tilmeldt: søn nov 07, 2010 10:29 am
Geografisk sted: Vedbæk. Nordsjælland

Re: Varmeapparat

Indlægaf Henning.T » fre nov 16, 2018 18:43 pm

Claus skrev:Jeg havde problemet med min gamle Renault Clio.
Det var varmeapperart slangerne der var næsten lukket helt til. De blev skiftet og det hjalp lidt, men ikke nok.
Af med slangerne ved motoren og så spule varmeapperatet ud da det var stoppet helt til.
Efter at have spulet lidt i begge slanger kom der meget snavs ud. Og så fik jeg varme.

Det var jo ikke en Volvo Men jeg ville prøve det kan aldrig skade, lige et lille fif vand slange og varmeapperatet havde ikke samme diameter så tætninger blev med hånden. Så var jeg også sikke på at trykket ikke blev så stort at der gik noget i stykker.

Lige for at være sikke så har du skiftet kabinefilteret, for hvis det er stoppet så er det jo lige fedt.

Håber du får varmen. Jeg læste lige at man forventer en meget kold vinter fra midt januar.


Hej.
Ja kabine/pollenfilter er skiftet og har haft mit endoskop inde i alle kanaler og ser ikke ud til der er noget unormalt.
Så vil mene det er mit barme legeme. Havde ingen problem på den gamle Volvo jeg havde sidst. Den varmede kaninen mega hurtigt op.

Jeg må så hvor jeg kan få slangerne af og bag skylle varmelegmet. Ellers må jeg købe en ny.
Nu
15 Volvo XC60 D4
14 Renault Captur 1,5 DCI (Fruens)

Før
98 Volvo V70 T 2,5
97 volvo V70 2,5
11 Mazda 5 1,6D
08 Mazda 5 2,0B
97 Transporter T4 2,5B
93 Toyota carina 1,6SLI
86 Mazda 626 2,0Xl
96 Peugeot 106 Xi
80 Golf 1 1,6 LX
Henning.T
Superbruger
Superbruger
 
Indlæg: 249
Tilmeldt: søn okt 20, 2013 22:37 pm
Geografisk sted: Glamsbjerg

Re: Varmeapparat

Indlægaf Ulrik Friis » fre nov 16, 2018 19:40 pm

Jeg samlede 25 liter regnvand, som omhyggeligt blev filtreret gennem kaffefiltre. Man kan også købe demineraliseret vand. Det er nemlig vigtigt, at vandet i kølesystemet IKKE kommer fra en dansk vandhane, da der er så meget kalk og andre mineraler i, at det kan skabe problemer.

Regnvandet skal renses for planterester og fuglelort, men ellers er det perfekt til at gå i køleren.

Efter den gamle kølervæske er tappet af, spuler man systemet godt igennem med en haveslange, så alt gammelt kølervæske kommer ud. Hvis man kan komme til at spule den modsatte vej igennem varmeveksleren i kabinen vil det være fint. Alt vand fra haveslangen tappes af og kølesystemet fyldes op med renset regnvand. Så kører man motoren varm og tapper regnvandet ud. Hvis det der kommer ud stadig er farvet af gammelt kølevæske kan man gentage denne omgang. Til sidst påfylder man en 50/50 blanding af regnvand og kølemiddel. Der skal sikkert efterfyldes af flere omgange indtil al luft er ude af systemet.
mvh
Ulrik
XC40 P8 AWD Recharge 2022
Fra 2007 til 2021: V70 D5 Aut. 2002
Brugeravatar
Ulrik Friis
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 2070
Tilmeldt: søn okt 07, 2007 16:37 pm
Geografisk sted: Nord f. Kbh.


Tilbage til Karosseri og Interiør

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte brugere og 3 gæster