S60 - korrosion i pyntelister

Fra rustreparation til sædejustering.

Redaktører: Anders_H, Hr. SmåSur, Kristian

S60 - korrosion i pyntelister

Indlægaf oakey » man maj 31, 2021 12:56 pm

Hej,

Det handler om vores Volvo S60T aut. Summun, årgang 2005.
2 spørgsmål.
____________________

Første spørgsmål til jer er:
Er der nogen der ved hvordan man kan frigøre de to lister der sidder på højre og venstre side af bagruden uden at lave nogen skader?
____________________
Jeg har forstået at de klips der holder listerne fast altid knækker...:-(.
Nye er bestilt hos Søren i Stenlille
----
Baggrund og sniksnak:
Det handler om min kones elskede S60T2 aut Summun 2005 som vi købte brugt i 2018 ved 175.000 km
Den tidligere ejer købte den fra Tyskland i 2008 og har siden været meget omhygggelig med vedligehold:
F.eks. har den 2 gange fået undervognsbehandling inkl. voks i alle hulrum fra 2008 til 2018.

Ved vask forleden opdagede jeg at begge de to pyntelister der sidder 'lodret' på hver side af bagruden er korroderet i toppen, - lakken bobler.
Efter et besøg hos Volvo Genbrug i Hvidovre blev jeg klar over at det er et kendt problem: Alle de S60 jeg så på deres genbrugsplads havde samme problem.
--
Listerne skal naturligvis renoveres.
I forbindelse med en hit-and-run skade på en parkeringsplads skal bilen på værksted (forsikringsskade) og den bagerste kofanger repareres og males.
Når autolakereren alligevel har blandet den rigtige farve er det tiden at få malet andre dele der trænger, - inclusive de nævnte lister og et nyt, brugt benzindæksel.
____________________
Her kommer så et nyt problem og et spørgsmål:
Disse lister er fremstillet af aluminium og aluminium kommer i mange forskellige legeringer,
Jeg har forstået at denne type aluminium er særlig svær at male hvis det skal holde over længere tid.
-
Jeg kan afrense med diverse opløsningsmidler, sandblæse, elektro-eloxere, med meget mere, men jeg ved ikke hvad der er nødvendigt for at få den nye maling til at holde de næste 5 - 7 år.

2. Spørgsmål:
Er der nogen der ved hvordan man skal preparere den type aluminium før den bliver malet
____________________

/oakey
Nu:
S60T aut. P24 2005
V70T aut. P26E 2008
Før:
850T aut. st 1996, 940T st 1998, 850 st 1994, 240 st 1988, 240 van 1981
Ford Granada Van 1973, Renault 4L 1969, VW T2 1970, Morris Mascot 1970, Renault 4L 1962, - alle rustet op.
oakey
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 803
Tilmeldt: tirs maj 12, 2009 13:20 pm
Geografisk sted: 5km nord for Roskilde

Tilbage til Karosseri og Interiør

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Google [Bot] og 8 gæster