Hvordan lapper man små-rust?

Fra rustreparation til sædejustering.

Redaktører: Anders_H, Hr. SmåSur, Kristian

Hvordan lapper man små-rust?

Indlægaf Gæst » man aug 28, 2006 10:38 am

Jeg har søgt med lys og lygte efter anvisninger på hvordan man lapper mindre rustangreb.

Jeg har en 121'er som jeg godt kunne tænke mig at gå og nusse lidt om for at undgå forebygge de værste rustskader. Indtil videre ser angrebene ikke ud til at være voldsomt fremskredne, men det er snart ved at være tid, hvis jeg skal kunne lave det selv.

Er der nogen af jer gæve volvo-folk der har (eller gider skrive) en simpel step-by-step guide til hvordan jeg griber det an??

På forhånd mange tak fra en glad Amazon-ejer
Gæst
 

Indlægaf mikaelmtb » man aug 28, 2006 20:52 pm

Simpel og simpel guide! :) Det kommer lidt an på hvor slemt det er! Er det bare overfladerust, så kan en stålbørste på en boremaskine gøre meget ved det, alternativt kan du prøve med tapet-klister, avispapir og syre! (På med gummihandskerne) Påfør det på det rustne emne og lad det sidde et par dage, læg gerne et godt lag til ca 10 cm ud fra det rustne område! Det skulle gerne tage lak og alt det løse rust, så du står tilbage med noget der bare skal grundes og spartles/ males igen!

Jeg har selv prøvet den gamle måde med at slibe det helt ind til metallet, (Til der ikke længere er rust mærker at se), derefter har jeg påført zink-spray og til sidst spartel og fin-slibe! Der er lidt delte meninger om hvordan det skal gøres for at det holder bedst! :) Og jeg har selv fået mange forskellige svar på hvordan det skal gøres! Men min Pv der har jeg selv eksperimenteret med de forskellige arbejdsgange, så da må tiden vise hvad der holder bedst! :wink:

Du kan evt se min arbejdsgang i grove træk på: http://www.bilgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=34417

Mvh
Mikael
Volvo 544 Sport 1959
Volvo 544 SII 1959
Volvo 544 1964 Racerbil
Volvo 210 1966 Herregårdsvogn
Volvo Amazon 121 1969

Chevrolet 1948 Coupé, kustom
Brugeravatar
mikaelmtb
Moderat bruger
Moderat bruger
 
Indlæg: 35
Tilmeldt: søn aug 27, 2006 22:45 pm
Geografisk sted: Århus / Sønderborg

Indlægaf Duett » ons aug 30, 2006 22:01 pm

Hej "gæst" Det med at lappe rust er som at tisse i bukserne, det varmer kun kort! Kan du ikke selv svejse, bør du kontakte en der kan, pladesmed eller lignende, inden det bliver for slemt. Er det ikke værre end du beskriver kan det ikke koste meget at udbedre skaderne så det kan holde i mange år . Er den værre end du tror, kan du ligeså godt tage en beslutning nu om den skal leve eller dø, lapperier gør kun ondt værre!!! Mvh. Duett
Med venlig hilsen Duett
Duett
Superbruger
Superbruger
 
Indlæg: 127
Tilmeldt: tors feb 02, 2006 21:42 pm
Geografisk sted: Christiansfeld

Indlægaf fhansen210 » fre nov 24, 2006 1:13 am

Hej Gæst.
Hvis det kun er overfladerust, Så slib det af.
Køb Borups Kemi Rustfjerner Blan det op med tapetklister som tyk grød, Smør et tygt lag på lad det sidde på 2-3 dage, Så skulle overfladen være i orden efter grundig afvaskning m. brun sæbevand.
Borups Produkt er ligeledes godt til forkromet dele, Samt at fjerne rust på bolte og beslag under en renovering af bilen.Hvis man så lægger et stykke kobber ned til bolte/beslag, Så vil der sætte sig en tynd legering på emnet efterhånden som rusten forsvinder
Husk aldrig at lægge metaldele af kobber eller bruge vædske der har været kobber i til kromdele, De fleste ældre kromdele har huller i overfladen, Så vil du nemlig kunne se det rødlige skær.
Volvohilsen Freddy.
fhansen210
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 21
Tilmeldt: tirs jun 27, 2006 21:39 pm
Geografisk sted: Nykøbing Sjælland

Indlægaf Skibsted » tirs maj 27, 2008 13:50 pm

Jeg genopliver lige denne tråd med dette spørgsmål:

Er der et særligt mærke/type maling I kan anbefale når man skal klatmale på sin amazon kofanger?

Mvh.

Skibsted
Volvo Amazon, årgang 1970
Skibsted
Moderat bruger
Moderat bruger
 
Indlæg: 30
Tilmeldt: lør maj 24, 2008 0:17 am
Geografisk sted: København

Indlægaf Jeppe » tirs maj 27, 2008 22:57 pm

Skibsted skrev:Jeg genopliver lige denne tråd med dette spørgsmål:

Er der et særligt mærke/type maling I kan anbefale når man skal klatmale på sin amazon kofanger?

Mvh.

Skibsted



Når man begynder at overveje at klatmale sine kofanger er det vist for sent. Altså tyder det på at de skal omforkromes, eller at der skal findes nogle andre.

Jeg overvejer kraftig at få kofanger i rustfri stål til mit Amazon projekt.

Mvh

Jeppe
Brugeravatar
Jeppe
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 395
Tilmeldt: tors feb 16, 2006 11:54 am
Geografisk sted: Viby J.

Indlægaf Skibsted » tirs maj 27, 2008 23:19 pm

Jeppe skrev:
Skibsted skrev:Jeg genopliver lige denne tråd med dette spørgsmål:

Er der et særligt mærke/type maling I kan anbefale når man skal klatmale på sin amazon kofanger?

Mvh.

Skibsted


Når man begynder at overveje at klatmale sine kofanger er det vist for sent. Altså tyder det på at de skal omforkromes, eller at der skal findes nogle andre.


Kære Jeppe, jeg har en ca. 1x1 cm rustplet på min kofanger. Hvis det drejede sig om meget rust og mange pletter, så ville jeg naturligvis overveje at omforkrome. Men idet det kun drejer sig om en lille plet vil jeg høre hvilken maling og fremgangsmåde I kan anbefale.

På forhånd tak
Skibsted
Jeg overvejer kraftig at få kofanger i rustfri stål til mit Amazon projekt.

Mvh

Jeppe
Volvo Amazon, årgang 1970
Skibsted
Moderat bruger
Moderat bruger
 
Indlæg: 30
Tilmeldt: lør maj 24, 2008 0:17 am
Geografisk sted: København

Indlægaf Ingemann » tirs maj 27, 2008 23:20 pm

Rustfrit stål er også det eneste rigtige, hvis man har pengepungen i orden.
Men det er med garanti noget man aldrig vil fortryde at man gjorde!
Mvh.
Andreas Ingemann Hansen
Brugeravatar
Ingemann
Redaktør
 
Indlæg: 1899
Tilmeldt: søn apr 29, 2007 13:14 pm
Geografisk sted: Hillerød, Nordsjælland

Indlægaf mikaelmtb » tirs maj 27, 2008 23:43 pm

Ingemann skrev:Rustfrit stål er også det eneste rigtige, hvis man har pengepungen i orden.
Men det er med garanti noget man aldrig vil fortryde at man gjorde!


Et sæt kan vist fåes rimeligt billigt i Holland, mener en 6-8kg for for og bag, men de skulle vist ikke være helt lette at tilpasse...
Volvo 544 Sport 1959
Volvo 544 SII 1959
Volvo 544 1964 Racerbil
Volvo 210 1966 Herregårdsvogn
Volvo Amazon 121 1969

Chevrolet 1948 Coupé, kustom
Brugeravatar
mikaelmtb
Moderat bruger
Moderat bruger
 
Indlæg: 35
Tilmeldt: søn aug 27, 2006 22:45 pm
Geografisk sted: Århus / Sønderborg

Indlægaf Jeppe » ons maj 28, 2008 21:47 pm

Ingemann skrev:Rustfrit stål er også det eneste rigtige, hvis man har pengepungen i orden.
Men det er med garanti noget man aldrig vil fortryde at man gjorde!


De sæt jeg har set er da billigere end at købe nye forkromet kofangere.... Så prisen kan ikke være afskrækkende. Men kommer selvfølgelig også an på standen af resten af bilen.


--Jeppe
Brugeravatar
Jeppe
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 395
Tilmeldt: tors feb 16, 2006 11:54 am
Geografisk sted: Viby J.

Indlægaf Skibsted » tors maj 29, 2008 8:36 am

Men hvis man nu bare skal male en lille plet over kan I så anbefale noget bestemt maling for at få det bedste resultat?
Volvo Amazon, årgang 1970
Skibsted
Moderat bruger
Moderat bruger
 
Indlæg: 30
Tilmeldt: lør maj 24, 2008 0:17 am
Geografisk sted: København

Indlægaf Peter_C » tors maj 29, 2008 9:13 am

Skibsted skrev:Men hvis man nu bare skal male en lille plet over kan I så anbefale noget bestemt maling for at få det bedste resultat?


Ja ... POR15 !

Det er en af de der ting der lyder for godt til at være sandt, men jeg må indtil videre overgive mig fuldstændig til dette produkt.

http://www.por15.dk/

Jeg har for ca. 1/2 års tid siden repareret en rustplet på min Corolla, og den dag i dag er der INTET rust, eller bobler på reparationsstedet.

MVH Peter C:

P.S Jeg går ud fra at der med "bedste resultat" menes "mest holdbare" ... menes der "pæneste" skal man nok ikke vælge POR15 da det skal pensles på. (Spray bliver pænere)
I stalden:
2008 Volvo V70n 2,5T Aut.
2011 Volvo S60 D3 Aut.
1990 Peugeot 309 GTI16 Grp. KRB Rallybil
1969 Pontiac Firebird 400
Brugeravatar
Peter_C
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 999
Tilmeldt: man okt 22, 2007 11:07 am
Geografisk sted: Midtsjælland

Indlægaf Skibsted » tors maj 29, 2008 9:18 am

Peter_C skrev:
Skibsted skrev:Men hvis man nu bare skal male en lille plet over kan I så anbefale noget bestemt maling for at få det bedste resultat?


Ja ... POR15 !

Det er en af de der ting der lyder for godt til at være sandt, men jeg må indtil videre overgive mig fuldstændig til dette produkt.

http://www.por15.dk/

Jeg har for ca. 1/2 års tid siden repareret en rustplet på min Corolla, og den dag i dag er der INTET rust, eller bobler på reparationsstedet.

MVH Peter C:

P.S Jeg går ud fra at der med "bedste resultat" menes "mest holdbare" ... menes der "pæneste" skal man nok ikke vælge POR15 da det skal pensles på. (Spray bliver pænere)


Super, tusinde tak. Må lige kigge markedet igennem så. Men hvis du har haft gode resultater med por15 til en kofanger, så må jeg da også prøve det:-)

Mvh.

Skibsted
Volvo Amazon, årgang 1970
Skibsted
Moderat bruger
Moderat bruger
 
Indlæg: 30
Tilmeldt: lør maj 24, 2008 0:17 am
Geografisk sted: København

Indlægaf Peter_C » tors maj 29, 2008 9:27 am

Skibsted skrev:
Super, tusinde tak. Må lige kigge markedet igennem så. Men hvis du har haft gode resultater med por15 til en kofanger, så må jeg da også prøve det:-)

Mvh.

Skibsted


Nu var det så ikke på en kofanger ... det var en rustplet lige i kanten af bagruden. Jeg har dog ingen grund til at tro at produktet skulle være mindre godt på en kofanger.

MVH Peter C:
I stalden:
2008 Volvo V70n 2,5T Aut.
2011 Volvo S60 D3 Aut.
1990 Peugeot 309 GTI16 Grp. KRB Rallybil
1969 Pontiac Firebird 400
Brugeravatar
Peter_C
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 999
Tilmeldt: man okt 22, 2007 11:07 am
Geografisk sted: Midtsjælland

Indlægaf Skibsted » tors maj 29, 2008 9:36 am

Peter_C skrev:
Skibsted skrev:
Super, tusinde tak. Må lige kigge markedet igennem så. Men hvis du har haft gode resultater med por15 til en kofanger, så må jeg da også prøve det:-)

Mvh.

Skibsted


Nu var det så ikke på en kofanger ... det var en rustplet lige i kanten af bagruden. Jeg har dog ingen grund til at tro at produktet skulle være mindre godt på en kofanger.

MVH Peter C:


hehe, ok. Jeg skrev i den her tråd fordi jeg har en ca. 1x1 cm stor rustplet på min Amazon kofanger. Jeg har med rustfjerner fået fjernet selve rustpletten, men man kan stadig se en uregelmæssighed i kofangeren som jeg meget gerne vil udbedre.
Hvis der er nogen herinde der har erfaring med et produkt til en kofanger, må I meget gerne melde jer på banen.

Mvh.

Skibsted
Volvo Amazon, årgang 1970
Skibsted
Moderat bruger
Moderat bruger
 
Indlæg: 30
Tilmeldt: lør maj 24, 2008 0:17 am
Geografisk sted: København


Tilbage til Karosseri og Interiør

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte brugere og 17 gæster