V40 - Vand i reservehjulsbrønd - HUL FUNDET (tror jeg)

Fra rustreparation til sædejustering.

Redaktører: Anders_H, Hr. SmåSur, Kristian

V40 - Vand i reservehjulsbrønd - HUL FUNDET (tror jeg)

Indlægaf Peter_C » fre maj 02, 2008 20:08 pm

Godaften i stuerne

Efter en større omgang "splitte bil ad lige efter regnvejr" mener jeg at have fundet hullet hvor vandet kommer ind.
Højttaleren i C-stolpen var våd så det må enten være ledningsgennemføringen til bagklappen selve bagklapbeslaget eller rail-beslaget, og jeg mener det må være rail-beslaget (se billeder)


http://www.pc8.dk/billeder-volvo/rail1.jpg
http://www.pc8.dk/billeder-volvo/rail2.jpg

Spørgsmålet er nu: Hvad pakker jeg dette hul med ?
Flydende pakning ?
Tagrendelim ?
Karosserikit ?
Badeværelsessilicone ?

Andet ???

MVH Peter C:
I stalden:
2008 Volvo V70n 2,5T Aut.
2011 Volvo S60 D3 Aut.
1990 Peugeot 309 GTI16 Grp. KRB Rallybil
1969 Pontiac Firebird 400
Brugeravatar
Peter_C
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 999
Tilmeldt: man okt 22, 2007 11:07 am
Geografisk sted: Midtsjælland

Indlægaf S.Bunzel » fre maj 02, 2008 20:44 pm

Jeg ville nok bruge rudelim, for det bliver med at være elastik. Men så sider de også fast.
08 S60 D5244T4
S.Bunzel
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 597
Tilmeldt: fre nov 09, 2007 20:03 pm
Geografisk sted: Øst for Aalborg

Re: V40 - Vand i reservehjulsbrønd - HUL FUNDET (tror jeg)

Indlægaf kimmer » fre maj 02, 2008 21:21 pm

Peter_C skrev:Godaften i stuerne

Efter en større omgang "splitte bil ad lige efter regnvejr" mener jeg at have fundet hullet hvor vandet kommer ind.
Højttaleren i C-stolpen var våd så det må enten være ledningsgennemføringen til bagklappen selve bagklapbeslaget eller rail-beslaget, og jeg mener det må være rail-beslaget (se billeder)


http://www.pc8.dk/billeder-volvo/rail1.jpg
http://www.pc8.dk/billeder-volvo/rail2.jpg

Spørgsmålet er nu: Hvad pakker jeg dette hul med ?
Flydende pakning ?
Tagrendelim ?
Karosserikit ?
Badeværelsessilicone ?


MVH Peter C:


Præcis samme problem som på min v70. Vandet kommer ligeledes ind ved baghøjtaleren. Modsætning til dig Peter, har jeg ikke foretaget mig endnu, skrev dog lidt på en tråd på jagrullar.se for en mdr. siden. Her var rådet silicone.

Kim

http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... ls#p183976
Volvo V70 2.4 170 hk årg. 05 man. gear - momentum

Tidligere:
Volvo V70 tdi 2.5 aut. 140 hk årg. 99
Volvo V70 2.5 144 hk årg. 97
Volvo 164 årg . 69 meget tørstig og hullet som en si
Brugeravatar
kimmer
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 753
Tilmeldt: tirs jul 31, 2007 23:44 pm
Geografisk sted: Næstved

Indlægaf Morten VJ » fre maj 02, 2008 21:23 pm

Rude lim er overkill.
Karosseri sealer, og låsevæske til boltene, så burde den ged være barberet.

Ikke noget der bruges til huse, da man aldrig ved hvordan den reagerer med lakken :wink:

MVH

Morten
Brugeravatar
Morten VJ
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 514
Tilmeldt: søn feb 04, 2007 11:17 am

Indlægaf Peter_C » fre maj 02, 2008 21:26 pm

Jeg skal måske lige tilføje at jeg ikke har tænkt mig at pille himlen ned, og demontere beslaget, der som det kan ses, skal løsnes nedefra. Jeg havde egentlig håbet "bare" at fylde/sprøjte noget i, oppefra.

Det med elasticiteten har jeg selv tænkt lidt over. Jeg har en tube lim - beregnet til at lime gummilister fast med - liggende. Den skulle også bevare sin elasticitet, når den tørrer op. Det hedder "3M Weatherstrip adhesive"

A black, fast-drying adhesive used for bonding and sealing automotive weatherstripping. Designed to affix EPDM rubber. Remains flexible and waterproof.
A black-colored, high-heat resistant adhesive that remains flexible and waterproof. Excellent for bonding EPDM rubber.Fast strength buildup and good creep resistance.Bonds to a variety of rubbers, fabrics, and metal


Nogle kommentarer til at jeg fylder lidt af det i en engangssprøjte, og pakker/tætner udefra med det ?
(Når først jeg har gjort et forsøg vil området jo være "fyldt med snask" og vanskeligt at rengøre og jeg skulle derfor gerne vælge rigtigt første gang)

MVH Peter C:
I stalden:
2008 Volvo V70n 2,5T Aut.
2011 Volvo S60 D3 Aut.
1990 Peugeot 309 GTI16 Grp. KRB Rallybil
1969 Pontiac Firebird 400
Brugeravatar
Peter_C
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 999
Tilmeldt: man okt 22, 2007 11:07 am
Geografisk sted: Midtsjælland

Indlægaf DK Volvo 850 » fre maj 02, 2008 23:08 pm

På V70 (og for den sags skyld også 855), kan der komme vand ind ved hver af de skruehuller man anvender til fastgørelse af rails!
Hvis man ikke "tætner" omkring disse skruer, vil der med tiden komme vand ind i bilen. Derfor leverer Volvo nogle mindre "klistermærker" sammen med det monteringssæt som medfølger et sæt rails!
Jeg havde problemet med vand der kom ind ved bagerste højre hjørne, nemlig fordi der manglede denne tætning...... Såååååå, der skal ALTID tætnes når man taler om de 5 skruehuller i taget på en V70/855 8)
Volvo-Driver
DK Volvo 850
Superbruger
Superbruger
 
Indlæg: 124
Tilmeldt: ons apr 04, 2007 16:34 pm

Indlægaf kimmer » lør maj 03, 2008 8:43 am

Peter_C skrev:Jeg skal måske lige tilføje at jeg ikke har tænkt mig at pille himlen ned, og demontere beslaget, der som det kan ses, skal løsnes nedefra. Jeg havde egentlig håbet "bare" at fylde/sprøjte noget i, oppefra.

Det med elasticiteten har jeg selv tænkt lidt over. Jeg har en tube lim - beregnet til at lime gummilister fast med - liggende. Den skulle også bevare sin elasticitet, når den tørrer op. Det hedder "3M Weatherstrip adhesive"

A black, fast-drying adhesive used for bonding and sealing automotive weatherstripping. Designed to affix EPDM rubber. Remains flexible and waterproof.
A black-colored, high-heat resistant adhesive that remains flexible and waterproof. Excellent for bonding EPDM rubber.Fast strength buildup and good creep resistance.Bonds to a variety of rubbers, fabrics, and metal


Nogle kommentarer til at jeg fylder lidt af det i en engangssprøjte, og pakker/tætner udefra med det ?
(Når først jeg har gjort et forsøg vil området jo være "fyldt med snask" og vanskeligt at rengøre og jeg skulle derfor gerne vælge rigtigt første gang)
MVH Peter C:



Ingen anden kommentar end du lige melder tilbage angående resultatet :wink: Jeg vil forsøge mig med at afmontere min venstre rails i dag. DK-Volvo 850 erfaring omkring medfølgende klistermrk. er næste forsøg, tror dog ikke at klistermrk. udleveres hos Volvo uden køb af hele monteringssæt. Måske man bare kan erstatte klistermrk. med en god krafitig tape :!:

I øvrigt mangler jeg i min efterhånden store samling af tips/triks m.m. links, et link til at montere/afmontere tagrails, er der nogen som kan hjælpe med et billedlink.

Venlig hilsen
Kim
Volvo V70 2.4 170 hk årg. 05 man. gear - momentum

Tidligere:
Volvo V70 tdi 2.5 aut. 140 hk årg. 99
Volvo V70 2.5 144 hk årg. 97
Volvo 164 årg . 69 meget tørstig og hullet som en si
Brugeravatar
kimmer
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 753
Tilmeldt: tirs jul 31, 2007 23:44 pm
Geografisk sted: Næstved

Indlægaf Peter_C » lør maj 03, 2008 10:04 am

Mht. at afmontere tagrails så er det faktisk så nemt som det overhovedet kan blive (ihvertfald på V40)
De 2 endestykker er klipset på, og pilles nemt af med håndkraft. Derefter løsnes der en 10mm bolt i hver ende af rail´en, og vupti ... den kan pilles af !

Jeg skal nok vende tilbage med tips/tricks vedr. tætning.
Jeg har besluttet mig for at prøve med 3M Weatherstrip Adhesive ... "flexible and waterproof" ... det må fandme kunne bruges

MVH Peter C:
I stalden:
2008 Volvo V70n 2,5T Aut.
2011 Volvo S60 D3 Aut.
1990 Peugeot 309 GTI16 Grp. KRB Rallybil
1969 Pontiac Firebird 400
Brugeravatar
Peter_C
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 999
Tilmeldt: man okt 22, 2007 11:07 am
Geografisk sted: Midtsjælland

Indlægaf Peter_C » lør maj 03, 2008 12:22 pm

Så er der tætnet railbeslag :)

Det er så nemt at alle kan være med. En tube 3M Weatherstrip Adhesive, en 5ml engangssprøjte og en 1,2mm kanyle samt et par klude til at fordele det sorte snask ud over de fingre man ikke fik smurt ind i første omgang :D (´kæft det sidder godt fast)

Limen fordeler sig pænt, og har god vedhæftningsevne på metallet. Efter at have presset lim ind under - og fordelt det langs - beslaget, tørrede jeg det overskydende af, så vandet stadig kan løbe på langs af tagrenden og rende ned bagude ved bagklappen (på ydersiden, forstås)

Jeg er nu ret sikker på at der ikke kan komme noget vand ind dér, men det vil jo blive afsløret ved næste regnvejr, om det så betyder at bilen er blevet tæt, eller om jeg skal på den igen.

MVH Peter C:
I stalden:
2008 Volvo V70n 2,5T Aut.
2011 Volvo S60 D3 Aut.
1990 Peugeot 309 GTI16 Grp. KRB Rallybil
1969 Pontiac Firebird 400
Brugeravatar
Peter_C
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 999
Tilmeldt: man okt 22, 2007 11:07 am
Geografisk sted: Midtsjælland

Indlægaf kimmer » tirs maj 06, 2008 17:21 pm

Afmonterede den ene rails i går. Hullerne/railsmonteringen ser en anelse anderledes ud på en v40 end på min gl. v70. Tagrailsene er monteret med tre bolte og dermed også tre huller ind i karosseriet. Jeg er stensikker på at lidt vand kan trække ind gennem hullet ved det bagerste hul ved bagsmækken.
Nu er der tætnet med en oliebaseret fugemasse DA MASTIC 551, fra Dana Lim. Jeg placerede en lille klat i selve hullet hvor bolten skulle indføres. Massen størkner ikke helt op og gør det muligt at skrue igen....håber ikke det bliver nødvendigt :wink:
Fugemassen skulle efter sælgers påstand være et produkt der tidligere har været anvendt til karosserier og lign. har i øvrigt 299 ml ud af 300 ml fugemasse tilbage, så hvis andre har samme problem er der klatkager i det sydsjællandske :D

venlig hilsen
Kim
Volvo V70 2.4 170 hk årg. 05 man. gear - momentum

Tidligere:
Volvo V70 tdi 2.5 aut. 140 hk årg. 99
Volvo V70 2.5 144 hk årg. 97
Volvo 164 årg . 69 meget tørstig og hullet som en si
Brugeravatar
kimmer
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 753
Tilmeldt: tirs jul 31, 2007 23:44 pm
Geografisk sted: Næstved

Indlægaf Peter_C » tirs maj 27, 2008 19:58 pm

Peter_C skrev:
Jeg er nu ret sikker på at der ikke kan komme noget vand ind dér, men det vil jo blive afsløret ved næste regnvejr, om det så betyder at bilen er blevet tæt, eller om jeg skal på den igen.

MVH Peter C:


OK, det kan godt være der ikke kunne komme vand ind ved railbeslaget, men det skal jeg så ellers love for der kunne andre steder :-(
Efter mandagens heldagsregn var spændingen stor da jeg åbnede bagklappen kl 16 om eftermiddagen inden jeg skulle køre hjem fra arbejde. Ville den mon være tør ? ... Svaret er NEJ !!! Tæppestof og reservehjulsbrønd sejlede ... det var væsentlig værre end det nogensinde har været før.

Efter at være kommet mig over chocket besluttede jeg mig for at kaste mig over det med det samme. Jeg har nemlig siden forrige regnvejr fået undervogns og hulrumsbehandlet bilen, og når nu alle samlinger og hvad ved jeg er sovset ind i snask var det tydeligt at vandet nu ikke længere kunne løbe sin normale vej ned i reservehjulsbrønden, men istedet rendte ud over hele bunden, med et pjaskvådt tæppe til følge. Det ville jeg ikke kunne leve med ret længe når næste regnperiode sætter ind, og som sagt ... jeg måtte derfor kaste mig over det med det samme.

Bilen blev skilt ad og min niece (en vandhund på 12 år :-) )blev hidkaldt til at holde vandslangen, mens jeg sad inde i bilen og kiggede efter utætheder.

Efter kort tid begyndte vandet at pible ind ved en skrue der holder bagkofangeren (se billede 1 og 2) og på 10-15 sek. var der en lille sø på størrelse med en femmer. Forestil jer så hvor meget vand der kan komme på en hel dag !

Anyway ... området blev aftørret of affedtet. Mørtikken blev løsnet, og en god klat af mit "3M Weatherstrip Adhesive" blev sovset rundt om gevindet inden møtrikken blev spændt på igen.

Det var så hul 2 jeg (forhåbentlig) fik lukket. Mon der er flere.

I´ll be back !!!

MVH Peter

http://www.pc8.dk/billeder-volvo/skrue-overblik.jpg

http://www.pc8.dk/billeder-volvo/skrue-zoom.jpg

(Den blå streg er vejen vandet plejede at tage før jeg fik undervognsbehandlet bilen, og der blev fyldt snask bag trækkrogbeslaget (det sorte)
I stalden:
2008 Volvo V70n 2,5T Aut.
2011 Volvo S60 D3 Aut.
1990 Peugeot 309 GTI16 Grp. KRB Rallybil
1969 Pontiac Firebird 400
Brugeravatar
Peter_C
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 999
Tilmeldt: man okt 22, 2007 11:07 am
Geografisk sted: Midtsjælland

Indlægaf kimmer » ons maj 28, 2008 7:10 am

Livet er ikke altid retfærdigt, håber din anden omgang grundige tjek har lukket alle bilens huller :D
Det kan ikke hjælpe dig ret meget, men min reperation af railshuls (1stk) har hjulpet; 1 stk. vaskehal + regnen i mandags og stadig ingen vand på tæppe eller brønd. Nu får den en tur i vaskehal i aften og det betragter jeg som den endelige eksamen :wink:

Venlig hilsen
Kim
Volvo V70 2.4 170 hk årg. 05 man. gear - momentum

Tidligere:
Volvo V70 tdi 2.5 aut. 140 hk årg. 99
Volvo V70 2.5 144 hk årg. 97
Volvo 164 årg . 69 meget tørstig og hullet som en si
Brugeravatar
kimmer
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 753
Tilmeldt: tirs jul 31, 2007 23:44 pm
Geografisk sted: Næstved

Indlægaf Peter_C » man jun 16, 2008 22:30 pm

Efter et par kraftige byger vover jeg pelsen og påstår at lortet er tæt :D
Ingen vand at spore ihvertfald.
( SÅ KA´ DEN LÆR´ DET !!! )

:D

MVH Peter C:
(Nu med autorisation og bestået afgangsprøve i hultætning af V40) :P
I stalden:
2008 Volvo V70n 2,5T Aut.
2011 Volvo S60 D3 Aut.
1990 Peugeot 309 GTI16 Grp. KRB Rallybil
1969 Pontiac Firebird 400
Brugeravatar
Peter_C
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 999
Tilmeldt: man okt 22, 2007 11:07 am
Geografisk sted: Midtsjælland

Indlægaf kimmer » tirs jun 17, 2008 6:51 am

TILLYKKE, det havde du efterhånden også fortjent :D

Venlig hilsen
Kim, også stadig uden vandindtrængning...
Volvo V70 2.4 170 hk årg. 05 man. gear - momentum

Tidligere:
Volvo V70 tdi 2.5 aut. 140 hk årg. 99
Volvo V70 2.5 144 hk årg. 97
Volvo 164 årg . 69 meget tørstig og hullet som en si
Brugeravatar
kimmer
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 753
Tilmeldt: tirs jul 31, 2007 23:44 pm
Geografisk sted: Næstved

Indlægaf s80 2.oT » tirs jun 17, 2008 16:59 pm

det var da også en lang og sej kamp du måtte igennem.

tillykke med resultatet

Volvo.VS.ejer 0-1

hilsen peter
2 små børn så det kan godt gå lidt tid mellem svarene
Brugeravatar
s80 2.oT
Moderat bruger
Moderat bruger
 
Indlæg: 44
Tilmeldt: søn maj 18, 2008 21:23 pm
Geografisk sted: Lolland


Tilbage til Karosseri og Interiør

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte brugere og 14 gæster