Bagrude i 740 sedan

Fra rustreparation til sædejustering.

Redaktører: Anders_H, Hr. SmåSur, Kristian

Bagrude i 740 sedan

Indlægaf permand » søn sep 21, 2008 20:13 pm

Hej
Jeg vil lige høre om der er en af jer der har prøvet at skifte sådan en, er det meget svært, og hvad skal jeg bruge ud over ruden ?
Jeg fandt ud af i dag at el delen er gået sig en tur, og da det er den model med de helt tynde tråde, er der vist ikke noget håb om at reparere den.....
Jeg mener at jeg har ret i at det er ruden, da der er strøm i den ene side, men ikke den anden side ?
Mvh Per
XC60 AWD D5 R Design 2012
S60 aut 210 hk 2007
V70 R Aut, 1997, 240HK Saffran solgt
Brugeravatar
permand
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 352
Tilmeldt: fre jul 11, 2008 10:38 am
Geografisk sted: 24175 Stehag, Sverige

Indlægaf Marsvin » lør sep 27, 2008 22:06 pm

Der er normalt stel på den ene side af en elbagrude og forsyning (12v) på den anden side når den er koblet til.

Elbagruden er i princippet en modstand der afgiver varme. Du kan måle om der er forbindelse igennem den ved at afmontere begge stik og foretage en Ehm måling på stikkene. Er den afbrudt, så virker den ikke. Hvis den ikke er afbrudt kan der godt være en eller flere tråde der ikke virker.

En fejlkilde jeg ville udelukke først er kontakten. Find den side der er 12v på (IKKE stel, så laver du en kortslutning af batteriet), afmonter stikket i den side og træk en ledning direkte (evt. med en sikring imellem på 20A (burde være nok, ellers brug en større hvis den brænder af)) fra + (PLUS) på batteriet.

Virker elbagruden nu, så er det med stor sandsynlighed kontakten der er dårlig (også selvom der kommer lys i den). Elbagruden trækker en hel del strøm og en dårlig kontakt ikke overføre den strømmængde der kræves (selvom spændingen (volt) ser ok ud).
Venlig hilsen

Johnny Ramm.
Volvo 244 DL 1987, B230K/A med over 500K Km på klokken.
Marsvin
Moderat bruger
Moderat bruger
 
Indlæg: 29
Tilmeldt: tors jun 15, 2006 18:51 pm
Geografisk sted: 6000 Kolding

Indlægaf permand » søn sep 28, 2008 0:36 am

Det lyder som en rigtig god ide´, det er en mulighed jeg ikke har prøvet, selvom kontakten er skiftet, men bare med en anden brugt, så det vil jeg da også prøve inden den store operation med udskiftning af rude, jeg vil da også være ked af at skulle skifte den...
Hvor der er håb, er der mulighed, tak for forslaget
Mvh Per
XC60 AWD D5 R Design 2012
S60 aut 210 hk 2007
V70 R Aut, 1997, 240HK Saffran solgt
Brugeravatar
permand
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 352
Tilmeldt: fre jul 11, 2008 10:38 am
Geografisk sted: 24175 Stehag, Sverige

Indlægaf Marsvin » søn sep 28, 2008 13:29 pm

Du kan selvfølgelig også kontrollere om det er stel der fejler, ved at koble minus på batteriet til stelforbindelsen (0v) på elbagruden.
Venlig hilsen

Johnny Ramm.
Volvo 244 DL 1987, B230K/A med over 500K Km på klokken.
Marsvin
Moderat bruger
Moderat bruger
 
Indlæg: 29
Tilmeldt: tors jun 15, 2006 18:51 pm
Geografisk sted: 6000 Kolding


Tilbage til Karosseri og Interiør

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte brugere og 8 gæster