Amazonen værre end forventet.

Fra rustreparation til sædejustering.

Redaktører: Anders_H, Hr. SmåSur, Kristian

Amazonen værre end forventet.

Indlægaf bjacob » søn feb 28, 2010 18:13 pm

Hey forum

Har fået skilt vognen lidt ad og jeg har måske gabt over noget større end jeg kan tygge.

Vognen er en 63'er, b18

Har ingen erfaring med pladearbejde så det var måske lidt af et sats at gå igang, men håbede at få den færdig til sommer.
Dog blev jeg noget overrasket over hvor slem den egentlig var, syntes det er meget uoverskueligt, hvad har jeg rodet mig ud i :D

Har koncentreret mig mere om at indkøbe donor, sænkningssæt, fælge og ombetrukket sæderne. Planen at den skal kunne bruges ture, camping træf osv(har fundet mig et telt designet til 121, med sovekabine på taget)

Billede
front

Billede
forrude

Billede
forrude

Billede
venstre a

Billede
højre a

Billede
højre a

Billede
venstre c

Billede
højre c

Billede
vindues ramme, højre

Billede
føre side

Billede
passager side

Billede
højre hjulkasse

Billede
venstre hjulkasse

Billede
venstre side

Billede
højre side

Billede
bag

Billede
baggagerum

Billede
donorbil

Tænker på at fjerne sidelisterne helt, syntes den er ret pæn med cleanlook + også fordi at den er så slem så jeg skulle lave det fra bunden?

Har en kammaret der hjælper lidt til, men tiden kniber for ham så søger herind i håb om at få lidt fif, måske et skulderklap og en beretning om at det er da ingenting :lol:
Vogen står på fværksted i herlev.
bjacob
Moderat bruger
Moderat bruger
 
Indlæg: 39
Tilmeldt: lør maj 23, 2009 12:24 pm

Re: Amazonen værre end forventet.

Indlægaf Klågem » søn feb 28, 2010 19:16 pm

Op med humøret. Giv dig den tid du skal bruge til at lave bilen. Du når måske et træf til næste år i stedet for. I mine øjne ser den ikke håbløs ud. Men selvfølgelig tager det tid at lave rust. Husk bare på een ting. Ved pladearbejde på de større flader... Giv dig tid. Lad vær med bare at svejse derudaf. Gør det stille og roligt så pladedelene ikke bliver varmere end at du kan holde en flad hånd derpå. (så slår delene sig ikke) Ved f.eks. en skærmkant starter du fra midten og arbejder dig udaf til begge sider så pladedelen kan give sig. Starter du udefra og arbejder indad "låser" du pladedelen så du risikere en stor bule der næsten er umulig at rette op.
Mange af delene ville jeg svejse kant til kant. Da jeg syntes at det giver det bedste resultat.
Lad vær med at miste håbet
Klågem
V70 III D5 momentum 185hk 6 gears aut. 08´
Billede

PPC-fejlkodelæser
Icarsoft VOL II

Tidligere biler:
Volvo v70 II D5 185 hk Millennium auto 2006
855 2,0 T5 263HK 382NM 94´
765 2,3 TIC 90´
745 Gle 86´
744 Gle 84´
744 Turbo 84´
121 quick 67´
Brugeravatar
Klågem
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 5381
Tilmeldt: lør mar 04, 2006 2:15 am
Geografisk sted: 9690-Jammerbugten

Re: Amazonen værre end forventet.

Indlægaf Ingemann » søn feb 28, 2010 19:40 pm

Ja jeg tilstutter mig også Klågem :) I mine øjne er den heller ikke særligt slem! Mange af stederne, som du har vist, kan du klare med en sandblæsning og grundig efterbehandling. Og så ville jeg starte i baggagerummet og i gulvet på bilen. Det er de bedste steder at øve sig :)

Og hvis du synes den der er slem, så synes jeg du skal lægge vejen forbi galleriet og se den amazon, som jeg har stående ;)

Du siger at bilen står i Herlev - det kunne da godt være man skulle lægge vejen der forbi og se hvad du går og roder med!
Mvh.
Andreas Ingemann Hansen
Brugeravatar
Ingemann
Redaktør
 
Indlæg: 1899
Tilmeldt: søn apr 29, 2007 13:14 pm
Geografisk sted: Hillerød, Nordsjælland

Re: Amazonen værre end forventet.

Indlægaf bjacob » søn feb 28, 2010 19:51 pm

Tak for headsup - Tiden har jeg masser af, det er erfaringen og viden jeg mangler. :)

Skærmkanterne er faktisk i rigtig god stand., bla derfor jeg købte bilen, den så ud til at væreligetil med kosmetisk rust. Man kan jo kun blive klogere.
Egentlig har jeg brug for en howto guide, fordi det skal laves ordenligt, især behandlingen efterfølgende så det kan holde i mange år.

Kan der anbefales sider eller bøger hvor man får rigtig god vejledning?

Kan ikke forestille mig andre muligheder end kant til kant( hvordan bliver det ellers lukket til?) , så ny er jeg på det område.
bjacob
Moderat bruger
Moderat bruger
 
Indlæg: 39
Tilmeldt: lør maj 23, 2009 12:24 pm

Re: Amazonen værre end forventet.

Indlægaf bjacob » søn feb 28, 2010 19:56 pm

Ingemann, Ja, der er noget at gå igang med, viste den til min kammerat der også mente denne her var slem, puha sagde han :) men jeg kan også læse mig til at du har flere renoveringer på bagen :wink:

Havde også selv regnet med at starte med baggagerummet, der skal alligevel et tykt tæppe på ;)

Du er mere end velkommen til at kigge forbi. Regner med at tilbringe en del tid derude i det næste stykke tid,.
bjacob
Moderat bruger
Moderat bruger
 
Indlæg: 39
Tilmeldt: lør maj 23, 2009 12:24 pm

Re: Amazonen værre end forventet.

Indlægaf Klågem » søn feb 28, 2010 21:57 pm

Mange dele bliver svejst sammen med overlap (ca 8-9 mm) og ikke fuldsvejst. Der findes mange forskellige muligheder for at lukke det helt af bagefter. Den mest rigtige er med tin. Men det ses ikke så tit mere. Men plasticpadding kan også gøre det. (det suger bare fugt) så man skal ikke sætte bilen ud i regnen før at man har beskyttet det med en grunder. Få fat i noget Zinkspray. Det er godt at svejse i. Og beskytter godt mod rust. Jeg mener at der ligger en del info under Ingemanns galleri
viewtopic.php?f=11&t=3619&p=16791&hilit=zinkspray#p16791

(obs. Jeg er tidliger pladesmed hos Volvo)
Klågem
V70 III D5 momentum 185hk 6 gears aut. 08´
Billede

PPC-fejlkodelæser
Icarsoft VOL II

Tidligere biler:
Volvo v70 II D5 185 hk Millennium auto 2006
855 2,0 T5 263HK 382NM 94´
765 2,3 TIC 90´
745 Gle 86´
744 Gle 84´
744 Turbo 84´
121 quick 67´
Brugeravatar
Klågem
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 5381
Tilmeldt: lør mar 04, 2006 2:15 am
Geografisk sted: 9690-Jammerbugten

Re: Amazonen værre end forventet.

Indlægaf Ingemann » søn feb 28, 2010 22:28 pm

bjacob skrev:Ingemann, Ja, der er noget at gå igang med, viste den til min kammerat der også mente denne her var slem, puha sagde han :) men jeg kan også læse mig til at du har flere renoveringer på bagen :wink:

Havde også selv regnet med at starte med baggagerummet, der skal alligevel et tykt tæppe på ;)

Du er mere end velkommen til at kigge forbi. Regner med at tilbringe en del tid derude i det næste stykke tid,.


Husk at overveje at købe færdige pladedele alle de steder, hvor det er muligt. Fx ved reservehjulsbrønden. Men nu skriver du, at du har en donor-bil - der er absolut intet galt med at skære seksioner ud på din donor-bil og svejse dem på den anden. Man skal jo bruge, hvad man kan :)

Mht. sider eller bøger med vejledning, så giver jeg måske ikke så meget for det. Du kan prøve at finde billeder af resturationer af andre amazoner (fx www.garaget.org) og få idéer til hvordan du skal gøre det nemmest. Ellers er du meget velkommen til at spørge, og ellers er det bare at kaste sig ud i det! Anskaf dig en god CO2-svejser på 140-200A og gå i gang. Man lærer ikke at svejse ved at kigge på billeder!! Det kræver føling, øvelse og både syn og øre før man får rigtig tav på det, men det er slet ikke umuligt at lære :) En hjelm med automatisk nedblænding er også guld!
Mvh.
Andreas Ingemann Hansen
Brugeravatar
Ingemann
Redaktør
 
Indlæg: 1899
Tilmeldt: søn apr 29, 2007 13:14 pm
Geografisk sted: Hillerød, Nordsjælland

Re: Amazonen værre end forventet.

Indlægaf bjacob » man mar 01, 2010 13:18 pm

Klågem - Aha, yes det skal laves ordenligt så kant til kant er vejen frem.

Skal have indkøbt zinkspray kan jeg se på det hele. Men kan se en skrev herinde det ikke skulle bruges på steder der skal males efterfølgende, andre steder på nettet skrives der at det bruges overalt, kan der ikke males/grundes på det?

Og en sandblæser må jeg nok også få købt, så alt rusten kommer væk, nogle anbefalinger? Jeg er jo nok nået dertil hvor jeg virkelig skal se hvor slem den er.

Har migatronic værk på 200A - og ja sådan en hjelm er også på indkøbslisten :)

Såådan der, glæder mig lidt til at komme igang :D
bjacob
Moderat bruger
Moderat bruger
 
Indlæg: 39
Tilmeldt: lør maj 23, 2009 12:24 pm

Re: Amazonen værre end forventet.

Indlægaf Ingemann » man mar 01, 2010 20:39 pm

Jamen det lyder da til, at du er på rette vej så :) Du må lige oprette en projekt-tråd i galleriet, så vi kan følge med!
Mvh.
Andreas Ingemann Hansen
Brugeravatar
Ingemann
Redaktør
 
Indlæg: 1899
Tilmeldt: søn apr 29, 2007 13:14 pm
Geografisk sted: Hillerød, Nordsjælland

Re: Amazonen værre end forventet.

Indlægaf bjacob » tirs mar 02, 2010 13:53 pm

Det skal jeg gøre :)
bjacob
Moderat bruger
Moderat bruger
 
Indlæg: 39
Tilmeldt: lør maj 23, 2009 12:24 pm


Tilbage til Karosseri og Interiør

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte brugere og 2 gæster