Erfaringer med anti-sway bars?

Fra rustreparation til sædejustering.

Redaktører: Anders_H, Hr. SmåSur, Kristian

Erfaringer med anti-sway bars?

Indlægaf O.Grunert » søn jan 02, 2011 22:03 pm

Hej folkens!
Jeg har en volvo 240. Jeg er efterhånden blevet lidt træt af at den føles som en færge i svingene og tænkte at det er på tide at gøre noget ved det. Så jeg fandt nogle anti-sway bars hos iPd i sverige. (http://www.ipdusa.com/Volvo-200/Perform ... 9-802-262/) Men inden jeg overvejer at købe dem vil jeg lige høre om der er nogen her, der har erfaringer. Virker de? Eller er de originale lige så gode? Og ville det være en ide at kombinere dem med sportsfjedre?
Mvh Ole Grunert
Volvo 244 GL 90' - B200E
Billede
Tidligere bil: Volvo 940 GL 94' - B230K
Brugeravatar
O.Grunert
Moderat bruger
Moderat bruger
 
Indlæg: 41
Tilmeldt: man aug 02, 2010 16:38 pm
Geografisk sted: Hørsholm, Nordsjælland

Re: Erfaringer med anti-sway bars?

Indlægaf Klågem » søn jan 02, 2011 22:23 pm

Jeg har prøvet at få de kraftige på en 740. Og det hjalp sindsygt meget. Derefter skænkede jeg den 60 mm og så var det som at køre gokart.
De originale kraftige krængningsstabilisatore er heller ikke dårlige
Klågem
V70 III D5 momentum 185hk 6 gears aut. 08´
Billede

PPC-fejlkodelæser
Icarsoft VOL II

Tidligere biler:
Volvo v70 II D5 185 hk Millennium auto 2006
855 2,0 T5 263HK 382NM 94´
765 2,3 TIC 90´
745 Gle 86´
744 Gle 84´
744 Turbo 84´
121 quick 67´
Brugeravatar
Klågem
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 5381
Tilmeldt: lør mar 04, 2006 2:15 am
Geografisk sted: 9690-Jammerbugten

Re: Erfaringer med anti-sway bars?

Indlægaf Ingemann » søn jan 02, 2011 22:56 pm

O.Grunert skrev:Hej folkens!
Jeg har en volvo 240. Jeg er efterhånden blevet lidt træt af at den føles som en færge i svingene og tænkte at det er på tide at gøre noget ved det. Så jeg fandt nogle anti-sway bars hos iPd i sverige. (http://www.ipdusa.com/Volvo-200/Perform ... 9-802-262/) Men inden jeg overvejer at købe dem vil jeg lige høre om der er nogen her, der har erfaringer. Virker de? Eller er de originale lige så gode? Og ville det være en ide at kombinere dem med sportsfjedre?


Hej Ole ;)

Nogle hårdere fjedre vil hjælpe rigtig meget på køreegenskaberne, for du har vel krængningsstabilisator i forvejen. Jeg tror umiddelbart at du vil opleve en større forskel ved skift af fjedre, og derfor ville jeg prioritere at gøre det i den rækkefølge. Hvis du så stadig synes at den kunne strammes op, kan du sætte kraftigere krængningsstabilisator i. Og hvis du stadig brokker dig efter det, kunne en tårnstiver være en løsning :)
Mvh.
Andreas Ingemann Hansen
Brugeravatar
Ingemann
Redaktør
 
Indlæg: 1899
Tilmeldt: søn apr 29, 2007 13:14 pm
Geografisk sted: Hillerød, Nordsjælland

Re: Erfaringer med anti-sway bars?

Indlægaf O.Grunert » lør jan 08, 2011 14:45 pm

Tak for svarene dreng!
Jeg havde alligevel tænkt mig at den skulle sænkes, så det kan være at jeg skal gøre det først..
Faktisk så ærger jeg mig lidt over at jeg har en 4-dørs og ikke 2-dørs modellen :( Og jeg kan simpelhen ikke beslutte mig for om jeg skal skille mig af med den nuværende og anskaffe mig en anden.. En anden løsning kunne også være at bytte den ud med en Amazon, som jeg virkelig også har lyst til :wink:

Andreas du har sikkert hørt om mine problemer jeg fik efter der var en idiot der kørte over for rødt og smadrede min 940... Jeg var i landsretten i går og de dømte mig.. Sååå nu har jeg ikke noget kørekort mere.. heller ikke til MC.

Only good thing is... nu har jeg gooood tid til at lave bil :roll:
Mvh Ole Grunert
Volvo 244 GL 90' - B200E
Billede
Tidligere bil: Volvo 940 GL 94' - B230K
Brugeravatar
O.Grunert
Moderat bruger
Moderat bruger
 
Indlæg: 41
Tilmeldt: man aug 02, 2010 16:38 pm
Geografisk sted: Hørsholm, Nordsjælland

Re: Erfaringer med anti-sway bars?

Indlægaf Hr. SmåSur » lør jan 08, 2011 21:35 pm

O.Grunert skrev:...
Jeg var i landsretten i går og de dømte mig.. Sååå nu har jeg ikke noget kørekort mere.. heller ikke til MC.
...


Hvad skal du så med anti-sway bar og sænkning mv.?
Hr. SmåSur
Adminstrator
Adminstrator
 
Indlæg: 528
Tilmeldt: tirs dec 26, 2006 21:54 pm
Geografisk sted: Omkring Kbh

Re: Erfaringer med anti-sway bars?

Indlægaf O.Grunert » lør jan 08, 2011 22:14 pm

Nu har jeg jo haft kørekort i nogle år og jeg regner da så sandelig med at jeg skal have det igen! ;)
Bare fordi man bliver narret af politiet og uretfærdigt dømt, synes jeg ikke det skal betyde at man skal droppe kørslen helt. Nu var det sådan at jeg faktisk slet ikke var anklaget til at starte med. Men begrund af nogle mystiske ting der foregik i politiet, blev jeg pludselig anklaget. Da de så indså i den første retssag i byretten at jeg ikke var til at få ned med nakken, fik anklageren så påvirket et vidne således at han pludselig ændrede mening om hvad han havde set og derfor blev jeg tilsidst dømt.
Mærkelig sag, fordi i landsretten virkede det somom at den nye anklager faktisk holdte med mig og han prøvede at grave ting ud af vidnerne som kunne gavne mig. Og når han fremlagde noget fra dommeren virkede han skråsikker på om man overhoved kunne tillade sig at dømme mig. Men i sidste ende var det op til dommerene at bedømme om de ville tro at et af vidnerne huskede forkert eller ej.

Såå selvfølgelig skal jeg da have stabilisatorer! :D
Mvh Ole Grunert
Volvo 244 GL 90' - B200E
Billede
Tidligere bil: Volvo 940 GL 94' - B230K
Brugeravatar
O.Grunert
Moderat bruger
Moderat bruger
 
Indlæg: 41
Tilmeldt: man aug 02, 2010 16:38 pm
Geografisk sted: Hørsholm, Nordsjælland

Re: Erfaringer med anti-sway bars?

Indlægaf Ingemann » søn jan 09, 2011 10:35 am

O.Grunert skrev:Nu har jeg jo haft kørekort i nogle år og jeg regner da så sandelig med at jeg skal have det igen! ;)
Bare fordi man bliver narret af politiet og uretfærdigt dømt, synes jeg ikke det skal betyde at man skal droppe kørslen helt. Nu var det sådan at jeg faktisk slet ikke var anklaget til at starte med. Men begrund af nogle mystiske ting der foregik i politiet, blev jeg pludselig anklaget. Da de så indså i den første retssag i byretten at jeg ikke var til at få ned med nakken, fik anklageren så påvirket et vidne således at han pludselig ændrede mening om hvad han havde set og derfor blev jeg tilsidst dømt.
Mærkelig sag, fordi i landsretten virkede det somom at den nye anklager faktisk holdte med mig og han prøvede at grave ting ud af vidnerne som kunne gavne mig. Og når han fremlagde noget fra dommeren virkede han skråsikker på om man overhoved kunne tillade sig at dømme mig. Men i sidste ende var det op til dommerene at bedømme om de ville tro at et af vidnerne huskede forkert eller ej.

Såå selvfølgelig skal jeg da have stabilisatorer! :D


Det havde jeg faktisk ikke hørt, nej! Det er da noget møg!
Mvh.
Andreas Ingemann Hansen
Brugeravatar
Ingemann
Redaktør
 
Indlæg: 1899
Tilmeldt: søn apr 29, 2007 13:14 pm
Geografisk sted: Hillerød, Nordsjælland

Re: Erfaringer med anti-sway bars?

Indlægaf O.Grunert » søn jan 09, 2011 12:25 pm

Ingemann skrev:Det havde jeg faktisk ikke hørt, nej! Det er da noget møg!


Ja det synes jeg sgu også.. især fordi jeg har kørt rundt i 2 år efter uheldet. Så det føles lidt underligt at blive straffet for noget som jeg for det første ikke har gjort og for det andet er sket for så lang tid siden. :|
Mvh Ole Grunert
Volvo 244 GL 90' - B200E
Billede
Tidligere bil: Volvo 940 GL 94' - B230K
Brugeravatar
O.Grunert
Moderat bruger
Moderat bruger
 
Indlæg: 41
Tilmeldt: man aug 02, 2010 16:38 pm
Geografisk sted: Hørsholm, Nordsjælland

Re: Erfaringer med anti-sway bars?

Indlægaf Volvo4life » søn jan 09, 2011 20:49 pm

O.Grunert skrev:...Bare fordi man bliver narret af politiet og uretfærdigt dømt, synes jeg ikke det skal betyde at man skal droppe kørslen helt.

Intet kort - Ingen kørsel.
Har kørt Volvo 8V, 10V, 12V, 16V, 20V og 24V
Farve 417 - hvad ellers...
Brugeravatar
Volvo4life
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 1946
Tilmeldt: lør mar 04, 2006 0:44 am
Geografisk sted: København

Re: Erfaringer med anti-sway bars?

Indlægaf Ingemann » man jan 10, 2011 1:08 am

Volvo4life skrev:
O.Grunert skrev:...Bare fordi man bliver narret af politiet og uretfærdigt dømt, synes jeg ikke det skal betyde at man skal droppe kørslen helt.

Intet kort - Ingen kørsel.


Yes.. Den tager vi ikke her, så lad den bare ligge...
Mvh.
Andreas Ingemann Hansen
Brugeravatar
Ingemann
Redaktør
 
Indlæg: 1899
Tilmeldt: søn apr 29, 2007 13:14 pm
Geografisk sted: Hillerød, Nordsjælland

Re: Erfaringer med anti-sway bars?

Indlægaf O.Grunert » man jan 10, 2011 9:56 am

Volvo4life skrev:Intet kort - Ingen kørsel.


Ja, det nemlig rigtig, men det er ikke det som tråden handler om. Så lad os stoppe emnet her.
Mvh Ole Grunert
Volvo 244 GL 90' - B200E
Billede
Tidligere bil: Volvo 940 GL 94' - B230K
Brugeravatar
O.Grunert
Moderat bruger
Moderat bruger
 
Indlæg: 41
Tilmeldt: man aug 02, 2010 16:38 pm
Geografisk sted: Hørsholm, Nordsjælland

Re: Erfaringer med anti-sway bars?

Indlægaf Volvo4life » man jan 10, 2011 20:47 pm

Jeg har ingen erfaringer med anti-sway bars på 240er serien, men jeg har lige skiftet fra en 960 til en 940turbo og her skal helt klart ske et eller andet. 960eren havde det kraftigste chassiskit fra Volvo og 940eren er klart en balje med nuværende undervogn.
Har kørt Volvo 8V, 10V, 12V, 16V, 20V og 24V
Farve 417 - hvad ellers...
Brugeravatar
Volvo4life
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 1946
Tilmeldt: lør mar 04, 2006 0:44 am
Geografisk sted: København

Re: Erfaringer med anti-sway bars?

Indlægaf Ingemann » man jan 10, 2011 23:41 pm

960'eren har vel også multilink? Det gør i hvert fald en forskel..
Mvh.
Andreas Ingemann Hansen
Brugeravatar
Ingemann
Redaktør
 
Indlæg: 1899
Tilmeldt: søn apr 29, 2007 13:14 pm
Geografisk sted: Hillerød, Nordsjælland

Re: Erfaringer med anti-sway bars?

Indlægaf Volvo4life » tirs jan 11, 2011 10:33 am

Ingemann skrev:960'eren har vel også multilink? Det gør i hvert fald en forskel..
Jeps. Men krængningsstabilisatorene foran og bag er begge meget kraftigere på de tidlige 960ere end på en 940T. Skulle have købt stumperne fra den 760 Ambulance der var tilsalg herinde for et stykke tid siden.
Har kørt Volvo 8V, 10V, 12V, 16V, 20V og 24V
Farve 417 - hvad ellers...
Brugeravatar
Volvo4life
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 1946
Tilmeldt: lør mar 04, 2006 0:44 am
Geografisk sted: København

Re: Erfaringer med anti-sway bars?

Indlægaf Morten VJ » ons jan 26, 2011 10:07 am

Jeg har afprøvet flere varianter af undervogne på 200 serien.
Det første er at skifte gummibøsningerne ud i forvognen, Til nogle poly bøsninger.
Det hjælper gevaldigt på styre responsen.
Bagvogn standart friske bøsninger i nederste bærearm.
Poly i øverste arme og panhard stang.

Sænknings fjedre Køb et sæt til en 245, da den har hårdere fjedre bag, og er efter min mening bedre.
Men jeg har nu skrottet sænknings fjedrene, og kører med turbo//glt fjedre og krængnings stabilisatorer.
Da de er kraftigere en en standart gl undervogn.
Det giver en bedre komfort, uden at miste meget i køre egenskaber.
Ift. et sænkningssæt, der egnetligt mest er til for at sænke, og ikke en stor opgradering i køreegenskaber!

Støddæmpere Køb kvalitet, Bilstein eller Koni.
Lige pt. har jeg gule justerbare koni for og bag. Og dem er jeg meget tilfreds med!
De foreste dæmpere har dog et problem med små korte bump, der slår hårdt igennem.
Så jeg vil prøve nogle Bilstein sport, da de ikke skal have denne irriterende bivirkning.

Hjul
Min. 15" med et kvalitets dæk.
16" med et kvalitetsdæk er et god kompromis imellem komfort, og sport.

Tårn stivere
Der findes de originale til gt/ambulance modellerne, der er både de øverste og nederste.
Og så findes der eftermarkeds tværstivere.

Det giver lige det sidte i respons, men er ikke strengt nødvendige på en gadebil.

MVH

Morten
http://www.volvo200klub.dk/
Brugeravatar
Morten VJ
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 514
Tilmeldt: søn feb 04, 2007 11:17 am

Næste

Tilbage til Karosseri og Interiør

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte brugere og 11 gæster