Plade ren bil vs gennemtæring?

Fra rustreparation til sædejustering.

Redaktører: Anders_H, Hr. SmåSur, Kristian

Plade ren bil vs gennemtæring?

Indlægaf michael240 » tors maj 12, 2011 16:30 pm

hej alle. jeg går lidt med en sjov ide om at tage en 240 stationcar og så slibe den ned og lade den ruste på hele karossen så den får en dejlig naturlig rustfinish over hele bilen, (selvfølgelig på en gammel og godt slidt bil) noget i den stil her:

Billede

men hvor længe i tror der vil gå før en sådan behandling vil give gennemtæringer på karossen hvis man kører i den i alt slags vejr året rundt?
Brugeravatar
michael240
Erfaren bruger
Erfaren bruger

Re: Plade ren bil vs gennemtæring?

Indlægaf Hr. SmåSur » tors maj 12, 2011 18:19 pm

michael240 skrev:men hvor længe i tror der vil gå før en sådan behandling vil give gennemtæringer på karossen hvis man kører i den i alt slags vejr året rundt?

Meget, meget, meget kort tid.
Hr. SmåSur
Adminstrator
Adminstrator

Geografisk sted: Omkring Kbh

Indlægaf michael240 » tors maj 12, 2011 20:07 pm

jeg ved godt at det selvfølgelig nedsætter levetiden meget, især med alt det salt om vinteren, men et par år burde vel kunne lade sig gøre?

gamle volvoer skulle jo være lidt tykkere i pladen end så mange andre biler, eller er det en myte?

når jeg tænker på min gamle 240 er jeg ikke helt overbevist.. :roll:
Brugeravatar
michael240
Erfaren bruger
Erfaren bruger

Indlægaf Bronco » tors maj 12, 2011 20:18 pm

Hejsa - først vil Jeg sige fed ide, næst, så går Jeg ud fra at du blot er ude efter at din bil skal have den finish som Vw"en har på billedet, og det kan Jeg sige dig efter du har slebet den ned til rå metal så tager det højst en måned før den er ræverød over det hele også i den danske sommer, og så skal den blot have en masse klar lak så holder den i "20" år til..
Nå ellers har Jeg nu også set somehwere på nettet at de der Rat people vasker bilerne i syre når de har slebet dem ned så bliver de rustrøde med det samme.
Mvh. Niels
121 original årg 65
740 st ct car årg 87
245 st car årg 77 projekt 3.0 aut
Brugeravatar
Bronco
Elitebruger
Elitebruger

Geografisk sted: 7080 Børkop

Indlægaf michael240 » tors maj 12, 2011 21:44 pm

ja jeg kunne selvfølgelig give den en gang lak når den er rustet "tilpas" meget men jeg har ret dårlige erfaringer med hjemmelakeringer, om det er maling eller lak, så hvis bare den kan holde i 2-3 år før den kollapser er det sgu fint nok. jeg vil som sagt starte med en godt slidt bil alligevel da jeg syntes det ville være synd at udsætte en god 240'er for. og jeg gider heller ikke bruge så mange penge på det, det er bare sådan et lidt for sjov projekt.

og overfladerust kommer hurtigt ja, men hvad med gennemtæring?

tror i ikke at sådan en gang svensk stål godt kan klare feks 2 år uden maling/lak uden at der går hul igennem?
Brugeravatar
michael240
Erfaren bruger
Erfaren bruger

Indlægaf Bronco » tors maj 12, 2011 21:56 pm

NEJ.
121 original årg 65
740 st ct car årg 87
245 st car årg 77 projekt 3.0 aut
Brugeravatar
Bronco
Elitebruger
Elitebruger

Geografisk sted: 7080 Børkop

Indlægaf Janus » tors maj 12, 2011 23:56 pm

Super fed ide.
Den kunne blive rigtig hård med whitewalls, sænkning, gule tågelygter og et rustent tagbegagebære:D

Inde på vwnettet er det en der har en type 3 kaldet "Mr. Rusty". Han har givet bilen bivoks, syndes det giver et fedt look. Du kan se mere her i linket:

http://vwnettet.dk/topic/159618
940 2,3 LTT
Janus
Elitebruger
Elitebruger

Geografisk sted: Hillerød

Indlægaf jankjerbye » fre maj 13, 2011 10:49 am

Britterne bruger at vokse deres luftkølede VW rats hvert år til forår efter en grundig rensning, men et af problemerne er ifølge forskellige fora at det er svært at opdage begyndende gennemtæring og få det repareret. Jeg regner selv med at forsegle min 1302 - patina / rat looker med bivoks når den kommer på plader.. måske først næste år.. (alt efter hvor meget tid jeg skal bruge på den volvo jeg leder efter med lys og lygte)

Det er et heldags eller flerdagsarbejde at få vokset sådan en ru bil så det dækker fornuftigt, men på en rigtigt varm sommerdag inde i skyggen kan det lade sig gøre. Lad dåsen med voks stå i solen, og bilen i skyggen. Det er ret hårdt sådan rent fysisk, men det er noget af den mest fleksible overfladebeskyttelse man kan få uden det koster en bondegård og/eller er giftigt at arbejde med.

Jeg har med succes forseglet et sæt chrom-kofangere til en Mercedes 123 der var begyndt at have flyverust inde i kofangeren. De har ligget i laden i 4 år nu og er ikke rustet videre overhovedet. Jeg brugte en blanding af hjemmelavet opvarmet linoliefernis med lidt bivoks i.

Den eneste ulempe ved voksen er den matte og lettere "sticky" overflade bilen får. Den ændrer sig efter temperatur og kører man på grusvej (som jeg gør) så har man meget hurtigt en fin safari lys brun bil :) Den er sværere at vaske og smider man den i vaskehal skal man overveje at genforsegle... så det er MEGET arbejde for et "sjovt" projekt.. meen.. har man tiden og gåpåmodet.. så kan alt lade sig gøre :)

Jeg syntes personligt at sådan en "ægte" brugspatina med slidt lak omkring indstigning og falming på de store flader er federe end sådan en "fake" komplet "rustbehandling" men det er jo smag og behag.

mvh

Jan
Brugeravatar
jankjerbye
Erfaren bruger
Erfaren bruger

Geografisk sted: Kronjylland. Postnr: 8990

Indlægaf michael240 » fre maj 13, 2011 13:53 pm

hmm, er sgu kommet lidt i tvivl om jeg gider alt det bøvl så. ideen var jo at slibe bilen ned en gang for alle og så ellers bare lade den blive mere og mere "patineret" af sig selv uden at jeg skulle være efter den hele tiden. hvis jeg skal slås med at fedte den ind i voks en gang om ugen så bliver det sgu for meget arbejde, plus at jeg ikke rigtig bryder mig om det "fedtede" look bilen får af det. og en lakering tvivler jeg på kan hænge ordentligt fast på sådan en gang rust, det bliver også for dyrt.

men måske kan man give den en gang alm lak når den er rustet, altså med pensel fra en bøtte istedet for spray, og så bare vælge noget mat lak? feks gulvlak eller lign? når overfladen er blevet så ru burde man vel ikke kunne se at det er malet med pensel?
Brugeravatar
michael240
Erfaren bruger
Erfaren bruger

Tilbage til Karosseri og Interiør