anhængertræk

Fra rustreparation til sædejustering.

Redaktører: Anders_H, Hr. SmåSur, Kristian

anhængertræk

Indlægaf mig » tirs feb 21, 2012 22:32 pm

hej,
jeg har købt et brugt anhængertræk til min amazone, trækket er gammelt og er med typeskilt, fra fyns karosserifabrik, men da jeg ikke har papirerne på den, er jeg i tvivl om den må monteres.
Den er kun til en cykelholder, men skal vel alligevel en tur igennem synshallen, må jeg selv montere den eller skal det gøres af fagfolk
mvh jørn
mig
Bruger
Bruger

Re: anhængertræk

Indlægaf Duett » ons feb 22, 2012 9:50 am

Hej Jørn. Du må som udgangspunkt godt genmontere et brugt træk på din amazon ,når bare typeskiltet er intakt og til stede. Men der findes 2 gængse typer træk. Et som sidder sammen med bagkofangeren og hvor der går en bøjle under tanken som så er boltet op gennem bunden foran tanken og en anden type der kun hænger fast i vangestykkerne hvor også kofangeren er monteret. Sidstnævnte må IKKE genmonteres, men hvis dit er et af dem med bøjle skulle der ikke være noget til hinder for dit udemærkede genbrugsprojekt. Du skriver at du kun skal bruge det til cykelstativet. Mig bekendt kan du undlade at køre til syn med trækket hvis du ikke monterer eldåsen på trækket og så bare skaffer den trejde nummerplade til at sætte på cyklen. Skal du derimod også bruge den til traileren, skal du selvfølgeligt omkring synshallen og have det godkendt. Du kan sagtens selv montere trækket det skal blot være " håndværksmæssigt korrekt udført" Du kan dog altid lige runde din lokale synshal og få det info du søger. Håber det var svar på alt.
Med venlig hilsen Duett
Duett
Superbruger
Superbruger

Geografisk sted: Christiansfeld

Indlægaf Klågem » ons feb 22, 2012 10:08 am

Duett skrev:Hej Jørn. Du må som udgangspunkt godt genmontere et brugt træk på din amazon ,når bare typeskiltet er intakt og til stede. Men der findes 2 gængse typer træk. Et som sidder sammen med bagkofangeren og hvor der går en bøjle under tanken som så er boltet op gennem bunden foran tanken og en anden type der kun hænger fast i vangestykkerne hvor også kofangeren er monteret. Sidstnævnte må IKKE genmonteres, men hvis dit er et af dem med bøjle skulle der ikke være noget til hinder for dit udemærkede genbrugsprojekt. Du skriver at du kun skal bruge det til cykelstativet. Mig bekendt kan du undlade at køre til syn med trækket hvis du ikke monterer eldåsen på trækket og så bare skaffer den trejde nummerplade til at sætte på cyklen. Skal du derimod også bruge den til traileren, skal du selvfølgeligt omkring synshallen og have det godkendt. Du kan sagtens selv montere trækket det skal blot være " håndværksmæssigt korrekt udført" Du kan dog altid lige runde din lokale synshal og få det info du søger. Håber det var svar på alt.

Helt korrekt.. men. Der er et men..
Stikket må ikke monteres. Fint nok. Men at køre med en cykel bag på kræver en lygtebom og en ekstra nrplade. Nrpladen er ikke noget problem. Men lygtebommen er. Hvordan skal den få strøm uden stik på hængertrækket..
Klågem
V70 III D5 momentum 185hk 6 gears aut. 08´
Billede

PPC-fejlkodelæser
Icarsoft VOL II

Tidligere biler:
Volvo v70 II D5 185 hk Millennium auto 2006
855 2,0 T5 263HK 382NM 94´
765 2,3 TIC 90´
745 Gle 86´
744 Gle 84´
744 Turbo 84´
121 quick 67´
Brugeravatar
Klågem
Elitebruger
Elitebruger

Geografisk sted: 9690-Jammerbugten

Indlægaf volvobrynk » ons feb 22, 2012 10:39 am

Hvis der et en type plade på skal det kunne bruges, det må bare ikke trække andet end det som godkendelsen siger!

Hvis du skal bruge det til cykel stativ, skal du bruge en lygte bom så snart at det dækker lygten og/eller nummer pladen.
Stikket har ikke noget med synet at gøre!

Hvis du svejset en møtrik på toppen af trækket, er det ikke længere et hænger træk, så slipper du for forsikring og problemmer i De Hellige Haller! Hvis du monteret et stik, skal du huske at der gælder den største af alle elastik regler: hvis det er der, SKAL det virke!!
Jeg har set biler hvor trækket var for rustent til at bruge, med en møtrik på toppen. Der blev synet og godkendt!
Volvo, Det er noget der duer!!!

Volvo Amazon B20 '69
Volvo 142 B20 '69
Volvo 164 "Volvobrødernes 164'er" '73
Volvo Amazon "Volvobrødernes Amazon" '70
Volvo Amazon V8 "Amazing Amazon" '65
volvobrynk
Elitebruger
Elitebruger

Geografisk sted: 5700 Svendborg/Tved

Indlægaf Klågem » ons feb 22, 2012 10:50 am

Hvis du montere et træk med stik skal det synes. Hvis du montere et uden stik skal det ikke synes. Sådan er reglerne helt enkelt.
Klågem
V70 III D5 momentum 185hk 6 gears aut. 08´
Billede

PPC-fejlkodelæser
Icarsoft VOL II

Tidligere biler:
Volvo v70 II D5 185 hk Millennium auto 2006
855 2,0 T5 263HK 382NM 94´
765 2,3 TIC 90´
745 Gle 86´
744 Gle 84´
744 Turbo 84´
121 quick 67´
Brugeravatar
Klågem
Elitebruger
Elitebruger

Geografisk sted: 9690-Jammerbugten

Indlægaf mig » ons feb 22, 2012 11:30 am

hej, tusind tak for hjælpen, trækket er med bøjle under tank, så det er jo i orden

mvh jørn
mig
Bruger
Bruger

Tilbage til Karosseri og Interiør