Farvekode og nuance

Fra rustreparation til sædejustering.

Redaktører: Anders_H, Hr. SmåSur, Kristian

Farvekode og nuance

Indlægaf Anders_H » man mar 04, 2013 19:20 pm

Hej,
jeg skal have malet en spoiler og i den forbindelse have noget maling. Jeg har læst mig frem til, at man kan bestille malingen i den korrekte farve på nettet (eks. smartspray eller nj farvehandel), men hvordan betegner man farvekoden? Er det korrekt forstået, at farven er de tre første cifre, og de to efterfølgende er nuancen? Min vil altså hedde 189-26, men farvehandleren kender kun 189 og spørger, hvilken hvid jeg vil have?

Typeskilt:
Billede
'91 Volvo 240 GL B200f (tidl. bil)
'00 Volvo V70 2,4 (tidl. bil)
‘07 Volvo V70 R
Anders_H
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 1185
Tilmeldt: fre nov 23, 2012 22:15 pm
Geografisk sted: Århus C

Re: Farvekode og nuance

Indlægaf gälleryd » man mar 04, 2013 20:37 pm

Hej anders,pas på med at köbe farve,jeg prövede at köbe hos mekonomen og autoexperten sidste år,og koden på min v70n 01(417-26),begge gange var det IKKE det rigtige,så jeg fik fat i noget fra volvo,230 skr ialt for en bötte + en bötte lack,og selv on den nu er 12år gammel,så passer farven faktisk lige i öjet :) ,det jeg mener er,få det rigtige förste gang,da det er surt at skulle slipe osv flere gange.....vh gälleryd
venlig hilsen Jan
________________________________
2006 v70n t5 260hk (konebil)
og en (del) andre ikke-volvoer.
gälleryd
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 816
Tilmeldt: fre mar 16, 2012 9:04 am
Geografisk sted: småland og Kvikkjokk (polarcirklen)Sverige

Re: Farvekode og nuance

Indlægaf lillevang » man mar 04, 2013 21:03 pm

Hej Anders_h.
Den farvekode du skal bruge er 189. De andre tal er hvor bilen er bygget og hvilken lakleverandør Volvo har benyttet til den produktionslinie hvor din bil er produceret. Du skal bare bede om den oprindelige 189. Der findes så vidt jeg husker en 2-3 varianter, lysere, mørkere og gulligere. Men det er kun noget vi bruger når det er en lakering af f.ek. en dør eller skærm der støder op til en anden del på bilen som ikke skal lakeres. Altså når det er en spoiler ville jeg bruge den oprindelige 189 og ikke nogen af varianterne. Håber at det forståeligt, det jeg har prøvet at forklare, ellers er du velkommen til
at ringe så vil jeg prøve at uddybe det overfor dig. Jeg træffes på 2332 1951.
M V H
IB
Landmaleren på Midtsjælland (Jeg bor på landet) med højt til himlen. Har en 850 T5 R og en 142 rallybil, som (forhåbentlig) snart kommer ud at køre
lillevang
Superbruger
Superbruger
 
Indlæg: 120
Tilmeldt: lør jun 07, 2008 20:11 pm
Geografisk sted: midtsjælland

Re: Farvekode og nuance

Indlægaf Anders_H » man mar 04, 2013 21:42 pm

Hej Gälleryd og Ib,
Tak for svar.

Gälleryd, hvor fik du farven fra? Ringede du til Volvo eller? Hvor meget var der til for 230 kr? Og var det på spray? Nægter at pensle. :)

Ib, det er lige til at forstå - tak for simpel forklaring. Den sidste variant i nummeret er altså, hvis bilen f.eks. er falmet ell.lign.?
Jeg holder mig til den oprindelige af varianterne. Hvad kalder man den på fagsprog? '189 oprindelig'? :)
'91 Volvo 240 GL B200f (tidl. bil)
'00 Volvo V70 2,4 (tidl. bil)
‘07 Volvo V70 R
Anders_H
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 1185
Tilmeldt: fre nov 23, 2012 22:15 pm
Geografisk sted: Århus C

Re: Farvekode og nuance

Indlægaf gälleryd » man mar 04, 2013 23:19 pm

Hej anders,det jeg köbte ved volvo var 150ml spreymaling+150ml lack i et sät,og så köbte jeg også en pensel maling+pensel lack til stenslag osv i min farvekode(417-26),jeg kom af med 230 skr for det hele :) ,og de havde hjemme på lager. vh gälleryd
venlig hilsen Jan
________________________________
2006 v70n t5 260hk (konebil)
og en (del) andre ikke-volvoer.
gälleryd
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 816
Tilmeldt: fre mar 16, 2012 9:04 am
Geografisk sted: småland og Kvikkjokk (polarcirklen)Sverige

Re: Farvekode og nuance

Indlægaf Balder » tirs mar 05, 2013 8:31 am

det enkleste er at pille fx tankdekseln av og gå til et eller anden farvehandler... så får du blandet farven lige efter det du ønsker.
Balder
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 1211
Tilmeldt: tirs jan 29, 2008 17:59 pm
Geografisk sted: Hobro

Re: Farvekode og nuance

Indlægaf Sander » tirs mar 05, 2013 19:05 pm

Anders_H skrev:Hej Gälleryd og Ib,
Tak for svar.

Gälleryd, hvor fik du farven fra? Ringede du til Volvo eller? Hvor meget var der til for 230 kr? Og var det på spray? Nægter at pensle. :)

Ib, det er lige til at forstå - tak for simpel forklaring. Den sidste variant i nummeret er altså, hvis bilen f.eks. er falmet ell.lign.?
Jeg holder mig til den oprindelige af varianterne. Hvad kalder man den på fagsprog? '189 oprindelig'? :)



ja det har noget med at rammen bilens aktuelle nuance, men tallet 26 fortæller kun hvem producenten af lakken er fx Glasurit
Hilsen Sander
__________________________________________________________________
Nu Volvo V70I 140 hk model 2000
Før. Volvo 850 stc 1994. Amazon Hgv. 1968. 740 Gl B230K 1987. Amazon B20 1969. Amazon B18 1967. Amazon B16 1961.
Sander
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 660
Tilmeldt: tirs okt 21, 2008 13:13 pm
Geografisk sted: 7400 Herning

Re: Farvekode og nuance

Indlægaf lillevang » tirs mar 05, 2013 21:43 pm

Hej Anders.

Nu ved jeg jo ikke hvor erfaren du er med en malerpistol, men hvis du ikke har prøvet det før vil jeg nok betænke mig et par gange inden jeg gik i gang med projektet. Du skal jo lige regne med at der også skal primer og fyller på inden du maler. Så hvis jeg må komme med et godt råd: kør ind til din lokale automaler, så kan I sikkert finde en pris som I begge to kan leve med, for inden du har fået købt alle materialer har du nok brugt fler penge end hvis du lod maleren klare det for dig. Og ja , jeg ved godt at det lyder lidt bob bob, men jeg har efterhåndet set så mange eksempler hvor en glad amatør har forsøgt sig, og hvor vi andre har måtet redde kastanierne ud bagefter. Ikke for at lyde bagklog, men tænk alligevel over det.
M V H og held og lykke.
IB
Landmaleren på Midtsjælland (Jeg bor på landet) med højt til himlen. Har en 850 T5 R og en 142 rallybil, som (forhåbentlig) snart kommer ud at køre
lillevang
Superbruger
Superbruger
 
Indlæg: 120
Tilmeldt: lør jun 07, 2008 20:11 pm
Geografisk sted: midtsjælland

Re: Farvekode og nuance

Indlægaf Anders_H » tirs mar 05, 2013 23:01 pm

Hej Ib,
Det tænkte jeg også i starten, men i søndags malede jeg mine fælge, og det gik overraskende godt. Har ellers altid frygtet/hadet at lakere, men jeg var positivt overrasket.

Spoileren er jo allerede lakeret sølv, så jeg påtænker bare at male ovenpå? Så er jeg fri for primer osv. Det var i hvert fald sådan, jeg gjorde med fælgene, og det gik godt. Jeg giver det et forsøg. Jeg har bestilt malingen - den koster kun 100 kr. :)

lillevang skrev:Ikke for at lyde bagklog,
men hvor svært kan det være? :)

Jeg må lægge billeder op af projektet, når det er færdigt. Og så skal jeg gøre det klart, hvem der malede..........

Se lige fælgene:
Billede

/Anders
'91 Volvo 240 GL B200f (tidl. bil)
'00 Volvo V70 2,4 (tidl. bil)
‘07 Volvo V70 R
Anders_H
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 1185
Tilmeldt: fre nov 23, 2012 22:15 pm
Geografisk sted: Århus C


Tilbage til Karosseri og Interiør

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte brugere og 2 gæster