Pladearbejde i bund

Fra rustreparation til sædejustering.

Redaktører: Anders_H, Hr. SmåSur, Kristian

Pladearbejde i bund

Indlægaf Esbjørn » man sep 16, 2013 20:06 pm

Da jeg ikke har gjort mig så meget i pladearbejde, vil jeg godt lige høre om der er nogen som kan hjælpe mig lidt med hvilke produkter jeg skal bruge. Det drejer sig om et hul (120x120mm) i bunden på min dejlige 850, som skal laves. Alt rust er fjernet og det nye pladestykke er klargjort og overlapper hullet med ca. 10 mm.

Hvilke produkter skal jeg bruge før og efter jeg svejser pladen på bunden?

Håber i forstår hvad jeg mener, så jeg kan få lavet det ordentligt :D
Nu:
Volvo 850 R
VW Passat TDI
Før:
Volvo 850 T5
Volvo Amazon
Esbjørn
Superbruger
Superbruger
 
Indlæg: 141
Tilmeldt: tors nov 29, 2012 22:00 pm
Geografisk sted: Mørkøv

Re: Pladearbejde i bund

Indlægaf Klågem » man sep 16, 2013 21:57 pm

Enten den blå svejseprimer fra volvo. Eller zinkspray fra worth.
Sidstnævnte syntes jeg er bedst. Sprøjt det hele ind inden du svejser. Og igen bagefter. Så en gang Karrosseritætner på ydersiden. Indenfor tager du en tynd pava 301 og sprøjter på. Udvendig sprøjter du først med den tynde 301. Og derefter med pava 100 sort. Den er tyk som tjære. Og så behøver du ikke at tænke mere over det de næste mange år.
Klågem
V70 III D5 momentum 185hk 6 gears aut. 08´
Billede

PPC-fejlkodelæser
Icarsoft VOL II

Tidligere biler:
Volvo v70 II D5 185 hk Millennium auto 2006
855 2,0 T5 263HK 382NM 94´
765 2,3 TIC 90´
745 Gle 86´
744 Gle 84´
744 Turbo 84´
121 quick 67´
Brugeravatar
Klågem
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 5381
Tilmeldt: lør mar 04, 2006 2:15 am
Geografisk sted: 9690-Jammerbugten

Re: Pladearbejde i bund

Indlægaf Pede66 » tirs sep 17, 2013 17:00 pm

Jeg havde nok svejst den kant til kant.

MVH
Tidligere biler: Volvo 245, 460, 745, Nissan Patrol, Mitsubishi Pajero, Opel Kadett, plus en masse andre gamle lig.
Nuværende biler: Volvo 945, 855, Morris Minor 1000, Datsun/Nissan 280ZX TT og et par gamle Ferguson TEA 20
Pede66
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 768
Tilmeldt: ons jan 26, 2011 12:14 pm
Geografisk sted: Jægerspris

Re: Pladearbejde i bund

Indlægaf Klågem » tirs sep 17, 2013 17:06 pm

Kant til kant er ikke så holdbart da jernet bliver udglødet omkring svejsningen. Et overlap på små 10 mm holder bedre da der er mere jern omkring til at absorbere varmen omkring svejsningen.
Klågem
V70 III D5 momentum 185hk 6 gears aut. 08´
Billede

PPC-fejlkodelæser
Icarsoft VOL II

Tidligere biler:
Volvo v70 II D5 185 hk Millennium auto 2006
855 2,0 T5 263HK 382NM 94´
765 2,3 TIC 90´
745 Gle 86´
744 Gle 84´
744 Turbo 84´
121 quick 67´
Brugeravatar
Klågem
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 5381
Tilmeldt: lør mar 04, 2006 2:15 am
Geografisk sted: 9690-Jammerbugten

Re: Pladearbejde i bund

Indlægaf Esbjørn » tirs sep 17, 2013 18:14 pm

Takker for ordene, der vil blive indkøbt de nævnte dele og derefter lavet en solid bund igen :D
Nu:
Volvo 850 R
VW Passat TDI
Før:
Volvo 850 T5
Volvo Amazon
Esbjørn
Superbruger
Superbruger
 
Indlæg: 141
Tilmeldt: tors nov 29, 2012 22:00 pm
Geografisk sted: Mørkøv

Re: Pladearbejde i bund

Indlægaf Pede66 » tirs sep 17, 2013 22:13 pm

Klågem skrev:Kant til kant er ikke så holdbart da jernet bliver udglødet omkring svejsningen. Et overlap på små 10 mm holder bedre da der er mere jern omkring til at absorbere varmen omkring svejsningen.


Det er jeg så heller ikke enig i, udglødningen sker alligevel med mindre du punkter den fast. Og i et fladt pladestykke i bunden (zone C) er det fuldstændig lige meget.
Tidligere biler: Volvo 245, 460, 745, Nissan Patrol, Mitsubishi Pajero, Opel Kadett, plus en masse andre gamle lig.
Nuværende biler: Volvo 945, 855, Morris Minor 1000, Datsun/Nissan 280ZX TT og et par gamle Ferguson TEA 20
Pede66
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 768
Tilmeldt: ons jan 26, 2011 12:14 pm
Geografisk sted: Jægerspris

Re: Pladearbejde i bund

Indlægaf Klågem » tirs sep 17, 2013 22:36 pm

Pede66 skrev:
Klågem skrev:Kant til kant er ikke så holdbart da jernet bliver udglødet omkring svejsningen. Et overlap på små 10 mm holder bedre da der er mere jern omkring til at absorbere varmen omkring svejsningen.


Det er jeg så heller ikke enig i, udglødningen sker alligevel med mindre du punkter den fast. Og i et fladt pladestykke i bunden (zone C) er det fuldstændig lige meget.

Læs hvad jeg skriver. Der er mere jern til at optage varmen. Da der er overlap.
Skal men svejse noget der ikke kan tåle varme. Bruger man en stor jernklods som man holder op mod det man svejser. Så fordeles varmen.
Men hvad ved en pladesmed med 26 års erfaring.
Klågem
V70 III D5 momentum 185hk 6 gears aut. 08´
Billede

PPC-fejlkodelæser
Icarsoft VOL II

Tidligere biler:
Volvo v70 II D5 185 hk Millennium auto 2006
855 2,0 T5 263HK 382NM 94´
765 2,3 TIC 90´
745 Gle 86´
744 Gle 84´
744 Turbo 84´
121 quick 67´
Brugeravatar
Klågem
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 5381
Tilmeldt: lør mar 04, 2006 2:15 am
Geografisk sted: 9690-Jammerbugten

Re: Pladearbejde i bund

Indlægaf Claus » ons sep 18, 2013 15:33 pm

Hvis man skal svejse kant til kant så skal det ikke være på en plade som tidligere har et rusthul.
Og har men to gode plader at svejse på.
Så skal man skære pladen ud med noget andet end en pladesaks/vinkelsliber.
Så skal man også være hammerende dygtig svejser.

Men det er sigert ikke umuligt, men jeg ville også bruge overlapningen.
Venlig hilsen
Claus

_____________________________________________________________
Tidligere 242, 245, 245 igen, 940, S70, V70 ll AWD, V70 lll 2,5T, VIDA DICE.
Nu en Volvo XC40 P8 AWD Recharge 2023.
Suppeleret med en lille Renault Clio 2 fra 2008
Claus
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 3049
Tilmeldt: søn nov 07, 2010 10:29 am
Geografisk sted: Vedbæk. Nordsjælland


Tilbage til Karosseri og Interiør

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte brugere og 6 gæster