Klima problemer i V40

El-systemet, instrumenter (herunder de mekaniske) - strøm og teknik.

Redaktører: Anders_H, Hr. SmåSur, Kristian

Klima problemer i V40

Indlægaf Henrik c » søn mar 29, 2009 0:17 am

Jeg har et problem med mit klimaanlæg i min volvo v40 fra 2003.

Den anden dag kunne jeg ikke slukke eller reguler styrken, den kørte fuld skrue på blæseren. Kulde/varme virkede perfekt. Næste dag var den død sagde ikke noget.

Er der nogen som har et godt råd eller har oplevet det samme, så hører jeg gerne nogle resultater ?
Henrik c
Moderat bruger
Moderat bruger
 
Indlæg: 28
Tilmeldt: fre mar 27, 2009 0:46 am

Indlægaf S.Bunzel » søn mar 29, 2009 14:58 pm

Det er modstanden til blæserne.
Ca: 340 + moms mener jeg at den koster nede ved volvo.
08 S60 D5244T4
S.Bunzel
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 597
Tilmeldt: fre nov 09, 2007 20:03 pm
Geografisk sted: Øst for Aalborg

Re: Klima problemer i V40

Indlægaf lhb » man mar 30, 2009 13:01 pm

Tjek sikringerne, hvis ok, mål om der er 12 V på blæsermotoren. Det kan være blæseren men det er ikke sandsynligt med de symptomer
Hvis dette ikke er tilfældet er det sikkert modstanden til blæseren, som faktisk ikke længere er en modstand i gængs forstand. Hastigheden på blæseren reguleres med en teknik som kaldes PWM, dvs Pulse Width Modulation.
På 850/x70 er det tit en transistor, som er stået af og den kan man selv skifte for ca 50 kr, hvis man kender lidt til elektronik. Noget lignende gælder sikkert også for V40.
Elektronikken kan stå af uden grund, men det kan også skyldes at blæseren er defekt og bruger for meget effekt.
Volvo S70 1997 2.3T R 346000 km sort
Brugeravatar
lhb
Superbruger
Superbruger
 
Indlæg: 130
Tilmeldt: tirs jul 10, 2007 20:45 pm
Geografisk sted: Albertslund

Indlægaf Henrik c » tirs mar 31, 2009 11:22 am

Tak for alle svarene.

Jeg tror heller ikke selv det er blæsermotoren, men også snarere modstanden/transisteren, ved I så også hvor den sidder så jeg ikke skal splitte hele vogen ?
Har før skiftet den i en anden vogn, der sad den inden i blæseren.

Jeg har det fint med elektronik så ikke et problem om den skal skiftes.
Henrik c
Moderat bruger
Moderat bruger
 
Indlæg: 28
Tilmeldt: fre mar 27, 2009 0:46 am

Indlægaf S.Bunzel » ons apr 01, 2009 18:50 pm

Henrik c skrev:Tak for alle svarene.

Jeg tror heller ikke selv det er blæsermotoren, men også snarere modstanden/transisteren, ved I så også hvor den sidder så jeg ikke skal splitte hele vogen ?
Har før skiftet den i en anden vogn, der sad den inden i blæseren.

Jeg har det fint med elektronik så ikke et problem om den skal skiftes.


Den sider lige til venster for blæseren. Det er ligt trangt med plassen når man skal have den ud.
08 S60 D5244T4
S.Bunzel
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 597
Tilmeldt: fre nov 09, 2007 20:03 pm
Geografisk sted: Øst for Aalborg

Indlægaf Henrik c » tors apr 02, 2009 0:15 am

Hej

Tak for alle svarene.

Det var transisteren der var gået, er udskiftet og blæseren kører perfekt igen.

Pris org. hos Volvo 349,- + moms´, ja så er den vel også betalt.

Tak endnu engang herligt der findes et forum som dette.
Henrik c
Moderat bruger
Moderat bruger
 
Indlæg: 28
Tilmeldt: fre mar 27, 2009 0:46 am


Tilbage til El-system og Instrumenter

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte brugere og 14 gæster

cron