Defekt kontakt til rudehejs

El-systemet, instrumenter (herunder de mekaniske) - strøm og teknik.

Redaktører: Anders_H, Hr. SmåSur, Kristian

Defekt kontakt til rudehejs

Indlægaf JoeK » søn jan 02, 2011 15:13 pm

Hej. kontakten til venstre bag rudehejs er defekt. Den kan godt køre ned, men har svært ved at køre op igen. Dog virker det fint når jeg bruger kontakten der sidder ved førepladsen. Men hvordan kommer jeg ind til kontakten? Jeg har haynes men kan ikke lige finde hvor der står noget om at skifte kontakten. Nå ja - til en 02 v70 D5. På forhånd tak og godt nytår til alle :)
JoeK
Erfaren bruger
Erfaren bruger

Geografisk sted: 6300

Re: Defekt kontakt til rudehejs

Indlægaf jimDK » lør jan 08, 2011 8:24 am

Man skifter hele knap-enheden som én enhed. Findes evt hos en ophugger.
(Der er plastik nitter/propper rundt langs panelet på døren, tryk i midten af dem, så løsnes de.Så kan du komme til knap-enheden bagfra)
XC90 2017 T8 Inscription(7 pers.) + XC40 2021 P8 AWD. DiCE og SPA diagnose værktøj. http://www.XC90.dk http://www.S80.dk
Brugeravatar
jimDK
Elitebruger
Elitebruger

Geografisk sted: 8830,Hammershøj,ved viborg

Indlægaf Balder » lør jan 08, 2011 10:57 am

Jeg tror ikke det er nogen mekanisk fejl , mere på er en softwarefejl. Kør til volvo og får det opdateret. Det skulle ikke koste mere end ca. 150,-dkk. Har observeret samme problem flere gange før... Alt er CAN-Bus styret... , har ingen forklaring hvorfor det sker , men...
Balder
Elitebruger
Elitebruger

Geografisk sted: Hobro

Indlægaf jimDK » lør jan 08, 2011 20:28 pm

Det er en god ide at prøve et volvo-værksted, for at høre om det måske er et software problem.

Jeg mener at knapperne på bagdøren kommunikerer via Volcano, en anden protokol, de er ikke direkte på CAN-bussen.
http://www.s80.dk/Billeder/Casparsson-V ... 201998.pdf

De kommunikerer ind til en anden enhed (muligvis DDM ~ Driver Door Module) og derfra videre til styringen af vinduet.
Derfor, når det virker fra DDM (vinduet kan styres fra fordøren) tror jeg ikke det er en software fejl (fordi der ikke er decideret software i bagdøren, kun i DDM).
Men, jeg er ikke sikker :roll: det er vist nok bare noget jeg har læst. Ret mig hvis nogen ved mere præcist hvordan det hænger sammen :)

EDIT: Det kunne jo feks være modtagelsen i DDM (fra bagdøren) som der er en software fejl i, så jeg retter mig selv, og tager det lidt i mig igen :-)
XC90 2017 T8 Inscription(7 pers.) + XC40 2021 P8 AWD. DiCE og SPA diagnose værktøj. http://www.XC90.dk http://www.S80.dk
Brugeravatar
jimDK
Elitebruger
Elitebruger

Indlægaf bbo » søn jan 16, 2011 18:14 pm

Hejsa.

Jeg har et problem med at få venstre side rude op, og at låse døren op, sidespejlet virker heller ikke i samme side, termometer virker heller ikke. jeg tror det kan have noget med at gøre at jeg skiftede sidespejlet , men problemet er at jeg ikke kan åbne døren og komme ind til det hele igen, jeg har prøvet at hive i knappen og tage batteriet fra, slette eventuelle alarmer, men jeg kan ikke åbne døren alligevel.

problemet begyndte da det blev fugtigt i vejret, sideruden kørte ned af sig selv, termometeret virkede ikke , sidespejlet virkede heller ikke mere, døren var gået i baglås.

Håber at der er nogle der kan give mig et fif til at få døren op, så jeg kan komme ind til problemet som sikkert er fugt inde i døren et sted.
bbo
Ny bruger
Ny bruger

Indlægaf Balder » søn jan 16, 2011 18:54 pm

bbo skrev:Hejsa.

Jeg har et problem med at få venstre side rude op, og at låse døren op, sidespejlet virker heller ikke i samme side, termometer virker heller ikke. jeg tror det kan have noget med at gøre at jeg skiftede sidespejlet , men problemet er at jeg ikke kan åbne døren og komme ind til det hele igen, jeg har prøvet at hive i knappen og tage batteriet fra, slette eventuelle alarmer, men jeg kan ikke åbne døren alligevel.

problemet begyndte da det blev fugtigt i vejret, sideruden kørte ned af sig selv, termometeret virkede ikke , sidespejlet virkede heller ikke mere, døren var gået i baglås.

Håber at der er nogle der kan give mig et fif til at få døren op, så jeg kan komme ind til problemet som sikkert er fugt inde i døren et sted.

Det er en 100% Softwarefejl.Måske pga dårligt kontakt et eller anden stedt i ledningsnættet.

@jimDK
Vis de er børnesikring i bilen (og det tror jeg det er) så er det en seperate styrbox , dørlås ,ledningsnettet og avbrydern. det hele hænger på et eller anden måde med på bilens centrale styrsystem.
Balder
Elitebruger
Elitebruger

Geografisk sted: Hobro

Indlægaf Ulrik Friis » man jan 17, 2011 18:24 pm

@bbo - du bør oprette en ny tråd med dit problem. Dit problem drukner så langt nede i en tråd som handler om noget andet, selvom der er ligheder mellem problemerne. Og der bliver mindre forvirring i tråden.

Tilbage til emnet: Venstre bagdørs vindues op- og nedrulning. I venstre fordør sidder DDM - drivers door module - som styrer op- og nedrulning i begge venstre døre. Signalet til den bageste dør transmitteres via CAN bussen til den central computer - CEM Central Electronic Module - som styrer op- og nedrulning af det bageste vindue. Hvis betjening af vinduet fungerer fra førerdøren tyder noget på at elektronikken og softwaren fungerer. Så jeg hælder til en mekanisk eller elektrisk fejl i kontakten. Når man skiller en helt uskyldigt udseende kontakt ad, så viser det sig at der sidder printplade med chips på indeni kontakten.

Men der sættes fejlkoder, hvis noget er galt, så få en udlæsning af fejlkoderne, og så kan vi bedre diagnosticere fejlen.

MEN - en kendt fejl er, at der netop sættes en fejlkode fra venstre bagdør. Den fejl har jeg haft hele tiden, men alt fungerer normalt.
mvh
Ulrik
XC40 P8 AWD Recharge 2022
Fra 2007 til 2021: V70 D5 Aut. 2002
Brugeravatar
Ulrik Friis
Elitebruger
Elitebruger

Geografisk sted: Nord f. Kbh.

Indlægaf bbo » man jan 17, 2011 22:33 pm

Hej igen.
tak for de gode forslag, men er der ikke en der kan fortælle mig hvordan jeg skal få døren op??????
Bo
bbo
Ny bruger
Ny bruger

Indlægaf jimDK » tirs jan 18, 2011 9:23 am

BBO
Det lyder som et træls problem, fordi man kan ikke få dør-panelet af, når døren er lukket.
Og hvis nøglen i dørlåsen heller ikke virker...?

Den kan heller ikke åbnes via håndtaget indefra, pga tyverisikringen som spærrer...Der er en knap til at slukke for den "indvendige" tyverisikring, har du prøvet den?
Den sidder ved klima-panelet forneden (sammen med DSTC osv).
Brugeravatar
jimDK
Elitebruger
Elitebruger

Tilbage til El-system og Instrumenter