Min bagklap virker ikke !!!

El-systemet, instrumenter (herunder de mekaniske) - strøm og teknik.

Redaktører: Anders_H, Hr. SmåSur, Kristian

Min bagklap virker ikke !!!

Indlægaf britter » man nov 07, 2011 17:00 pm

Jeg har en volvo v70 fra 02 som i lørdags pludslig ikke ville låse bagklappen op på c låse systemet, har snakket med et par volvo værksteder idag og de mener det kan være mit relæ som er gået en tur jeg ved godt hvor de relæer sidder men der står ikke hva for nogle der er til hvad er der nogle af jer der har et diagram eller kender til problemet

mvh brian a
britter
Ny bruger
Ny bruger

Re: Min bagklap virker ikke !!!

Indlægaf Claus » man nov 07, 2011 18:12 pm

Hej Brian

Det er tit at det er ledningerne til bagklappen som er knækket.

Claus
Venlig hilsen
Claus

Claus
Elitebruger
Elitebruger

Geografisk sted: Vedbæk. Nordsjælland

Indlægaf britter » man nov 07, 2011 18:29 pm

okay det lydder ikke som noget jeg selv kan ordne... ved du evt hvor jeg skal starte med at lede efter de ledninger? syntes ikke rigtig jeg kan få bag bekledningen af bagklappen nu hvor deb er lukket :?

mvh brian
britter
Ny bruger
Ny bruger

Indlægaf Svenne » man nov 07, 2011 21:05 pm

Hej,

Jeg har haft præcis det samme problem. Da jeg heller ikke kunne lure hvordan jeg skulle kunne få beklædningen af når klappen ikke kunne lukkes op, fik et værksted til at pille den af. Jeg mener jeg slap med en times arbejdsløn for dette. Jeg skiftede så selv den knækkede ledning. Når først bagklappen er åben er det intet problem selv at montere beklædningen.
Jeg målte ledningerne igennem fra låsen og op til højtaleren over sikringsboksen i baggagerummet og fandt en uden forbindelse. Hvor præcis den var knækket ved jeg ikke, men gætter på et sted omkring hængslet. Ved hjælp af et par strømtyve indsatte jeg et nyt stykke hele vejen fra omkring højtaleren og til låsen. Det har virket fint siden da.

I samme skyndning og for at undgå gentagelser borede jeg et hul på størrelse med en tyk finger i beklædningen omkring låsen. Jeg lavede derefter en simpel knapmekanisme så jeg selv altid ville kunne åbne bagklappen manuelt indefra kabinen. Det burde Volvo vel egentlig også have gjort oprindeligt.

Et lille tillæg til historien er, at Volvo på Jagtvej ville have skiftet hele låsemekanismen, da de mente det var her fejlen lå. Heldigvis fik jeg bilen hjem i weekenden mens de bestilte låsen hjem. Her fandt jeg så frem til at låsen var fejlfri og det var en dårlig forbindelse i en ledning der var tale om. Så meget for professionel fejlfinding :evil: Det ville have kostet mig over 2000 kr. og det ville overhovedet ikke have løst problemet.

Mvh Stig
Nuværende:
Volvo V70, 2.5, årgang 2008

Tidligere:
Volvo V70, D5, årgang 2003
Volvo V70, 2.4, årgang 2002
Volvo V40, 1.8, årgang 2002
VW Passat 1.9 Tdi, årgang 2003
Brugeravatar
Svenne
Superbruger
Superbruger

Geografisk sted: 4000 Roskilde

Indlægaf Ulrik Friis » tirs nov 08, 2011 22:55 pm

britter skrev:okay det lydder ikke som noget jeg selv kan ordne... ved du evt hvor jeg skal starte med at lede efter de ledninger? syntes ikke rigtig jeg kan få bag bekledningen af bagklappen nu hvor deb er lukket :?

mvh brian

Jeg har selv lige været igennem problemet med knækkede ledninger til bagklappen. Du begynder med at pille belysningen til bagagerummet ud. Inde bagved sidder en bolt, som du skruer ud hvorefter plastpanelet forsigtigt lirkes af. Så skal du have fjernet panelet i venstre side af bagagerummet. Der sidder en bolt inde i "fatningen" som bagagerumsdækkenet bruger. Når den er fjernet tager du fat i hele panelt og trækker det fri. Derefter kan du fjerne plastpanelet ved D stolpen. Du lirker det fri rundt om højttaleren og over sikringsboksen, hvorefter du trækker det fri af døråbningen ind imod bilens midte. Så kan du se et stor stik ved højttaleren, træk det fra hinanden så du ikke kortslutter noget mens du arbejder på ledningerne. Så skulle resten give sig selv.

Mine ledninger var knækkede ca. 20 cm fra stikket, der hvor kabelsættet arbejder når man åbner/lukker bagklappen.

Forudsætningen for at du kan lave arbejdet er at du får bagklappen op. Hvordan det fixes ved jeg ikke.
mvh
Ulrik
XC40 P8 AWD Recharge 2022
Fra 2007 til 2021: V70 D5 Aut. 2002
Brugeravatar
Ulrik Friis
Elitebruger
Elitebruger

Geografisk sted: Nord f. Kbh.

Indlægaf britter » ons nov 09, 2011 17:13 pm

Hej igen

Mange tak for de fine svar så har jeg noget at gå ud fra jeg må igang med at skille det plast helved ad, og se om min dejlige traktor har lavet samme problem som jeres :D

men igen mange tak for de fine svar

Mvh brian axelsen
britter
Ny bruger
Ny bruger

Tilbage til El-system og Instrumenter