[Løst]Bremselys lyser i instrumentbrættet i 940

El-systemet, instrumenter (herunder de mekaniske) - strøm og teknik.

Redaktører: Anders_H, Hr. SmåSur, Kristian

[Løst]Bremselys lyser i instrumentbrættet i 940

Indlægaf Tomsen » fre nov 16, 2007 18:33 pm

Hej

Vi har en volvo 940, hvor vi var så uheldige at der gik hul på en bremseslange. Dette resulterede selvfølgelig i at bremselyset begyndte at lyse. Slangen blev skiftet, bremsevæske påfyldt og systemet udlyftet. Dog lyser vores bremselys stadig i instrumentbrættet.

Nogen der ved hvorfor?? Eller har ideer til hvorfor??

Mvh

Tomas

Løsning:

Fejl i måleren i bremsevæskebeholderen.
Sidst rettet af Tomsen lør nov 17, 2007 23:31 pm, rettet i alt 1 gang.
Tomsen
Elitebruger
Elitebruger

Geografisk sted: 4100 Vigersted

Indlægaf Hovn » fre nov 16, 2007 20:48 pm

Hej Tomsen.

Jeg har prøvet at lamda sonden på min 940 stod af. Det resulterede i lys i lampen for motorstyring, også efter der var monteret en ny lamda. Jeg kunne nulstille denne ved at afmontere batteripolerne i ca. 5 - 10 minutter. Måske det kan hjælpe dig også. :wink: Hvis du altså er sikker på systemet er luftet ordentligt ud.
Hovn
V60 T6 Recharge samt 240SE
Brugeravatar
Hovn
Elitebruger
Elitebruger

Geografisk sted: Herlufmagle

Indlægaf Hr. SmåSur » lør nov 17, 2007 0:35 am

Hmm... Tomas..

HVEM har "fixet" bremseslangen og udluftningen?..

Volvo'er har kørt med 2 kreds bremsesystem siden det blev indført på 1969 årsmodel Amazon. Systemet fungerer på den måde, at der i systemet "lukkes" af for den kreds der pludselig bliver utæt (ganske enkelt hele idéen med 2 kredse). Det fungerer på den måde, at et lille stempel-system ved opstået utæthed flytter sig og lukker for den utætte kreds. Den funktion "læses" af en lille kontakt, som altså tænder advarselslampen i instrumentbordet, hvis stempelsystemet ikke står i center ("neutral").

Med andre ord:
Dine bremser er IKKE! i orden endnu - du skal have løsnet denne lille føler/kontakt og "nulstillet" stemplet. Se efter en lille blok hvori bremserørerne samles, lige efter hovedbremsecylinderen - den vil også have en ledning forbundet til sig. Løsningen er dog rimelig enkel - den lille kontakt skrues ud og stemplerne skulle gerne nulstille/neutralisere sig.

Princippet for en 900 serie er det samme som for en Amazon - jeg gad ikke lede efter specifik 900 reference, men du kan her:

http://volvo1800pictures.com/document/v ... msar_2.pdf

Se side 24-25

- se og få en idé om, hvad jeg taler om.

Summasumarum: Du kører stadig rundt i en bil med fejlbehæftede bremser - i alvorlig grad!! - Du bremser kun på den ene kreds!

Og så den mavesure:
Man skal ALTID sætte sig ordentlig ind i tingene, især når det gælder bremser og andre vitale elementer af bil-sikkerhed.
Bilernes advarselslamper, er altså til for, at fortælle, at noget IKKE er som det skal være og man skal tage advarselslamper alvorligt!
Hr. SmåSur
Adminstrator
Adminstrator

Geografisk sted: Omkring Kbh

Indlægaf Tomsen » lør nov 17, 2007 13:45 pm

Vi har fået lavet det af vores lokale mekaniker. Han kunne dog ikke forklare hvorfor den stadig lyste.

Bilen bremser og alligevel lyser den, det er også derfor jeg har spurgt folk som ved mere end mig selv. Jeg tør ikke selv pille ved selve bremsesystemet i bilen. :D

Men jeg vil da lige kigge efter den kontakt du referer til.

Som jeg kan se (s28) leder jeg efter en lille kontakt man kan hive op/ud og så skulle det hele falde på plads igen?
Tomsen
Elitebruger
Elitebruger

Bremselys

Indlægaf Klågem » lør nov 17, 2007 15:28 pm

Korrekt med at hive kontakten ud og sætte den i igen
Klågem
V70 III D5 momentum 185hk 6 gears aut. 08´
Billede

PPC-fejlkodelæser
Icarsoft VOL II

Tidligere biler:
Volvo v70 II D5 185 hk Millennium auto 2006
855 2,0 T5 263HK 382NM 94´
765 2,3 TIC 90´
745 Gle 86´
744 Gle 84´
744 Turbo 84´
121 quick 67´
Brugeravatar
Klågem
Elitebruger
Elitebruger

Geografisk sted: 9690-Jammerbugten

Indlægaf Tomsen » lør nov 17, 2007 15:40 pm

Nu har jeg kigget i min Haynes håndbog og kan ikke finde noget som viser eller omtaler denne kontakt :(

Er der nogen som kan vise med et billede hvordan denne ser ud? Eller beskrive ret præcist hvordan den ser ud?
Tomsen
Elitebruger
Elitebruger

Indlægaf Jes » lør nov 17, 2007 19:02 pm

Hej

Det som de øvrige brugere anfører omkring "trykfalds" kontakten i bremsesystemet er ikke korrekt (jeg kan se du også har fået den samme "sang" på www.volvo240.dk). På 940 serien (og de seneste årgange af 740-serien samt alle nyere Volvo (850, V70 o.s.v.) er denne kontakt afløst af en niveaukontrol i bremsevæskebeholderen. Jf. detailforskrifter for køretøjers indretning og udstyr skal der i personbiler med hydraulisk bremsesystem være en advarslampe for defekt bremsekreds = utæthed i det hydrauliske system. Dette kan enten, som i de gode gamle dage, være en "trykfaldskontakt", som reagerer på et trykfald i en af de 2 bremsekredse. Eller det kan, som på en 940, være en "flyder" i bremsevæskebeholderen. Ved en utæthed i systemet vil bremsevæsken forsvinde fra beholderen og når "flyderen" når et vist niveau, tændes kontrollampen. Ganske som lampen for lav sprinklerniveau. Dine bremser er derfor ikke nødvendigvis defekte. Det kan være mekanikeren ikke har fyldt tilstrækkeligt bremsevæske på (det er lidt amatøragtigt, men det kan forekomme), flyderen i bremsevæskebeholderen kan være defekt og hænger på bunden, eller mekanikeren kan have glemt at montere el-stikket på bremsevæskebeholderen (det er også amatøragtigt).
De amatøragtige fejl skulle du umiddelbart selv kunne kontrollere.
Under alle omstændigheder må lampen ikke lyse under kørsel.

mvh

Jes
Jes
Superbruger
Superbruger

Geografisk sted: Suldrup, Himmerland

Indlægaf Tomsen » lør nov 17, 2007 20:15 pm

Du har ingen anelse om hvor lettet jeg er for at læse dit indlæg Jes :D

Kan fortælle at jeg har undersøgt stikket på beholderen og at beholderen er fyldt med væske. Så det er ikke fordi mekanikeren har glemt dette.

Men vil da lige undersøge det med flyderen.
Tomsen
Elitebruger
Elitebruger

Indlægaf S.Bunzel » lør nov 17, 2007 22:29 pm

Følg bremse røreren fra hovdecylenderen til du møder en lille blok med 8 rør og 2 ledeninger på! så har du funden den :D den side i mange tilfælde på venster vange lige ned under hovdecylenderen.
Jeg udlufter systemet efter at jeg har haft kontaken ude og monteret den igen!
Lige en tanke!! bilens år gang? Har den abs? og hvilken mekaniker har du dog brugt?? der sender en bil rertur med advaselslamper der lyser han burde skamme sig :cry:
Sidst rettet af S.Bunzel søn nov 18, 2007 23:11 pm, rettet i alt 1 gang.
08 S60 D5244T4
S.Bunzel
Elitebruger
Elitebruger

Geografisk sted: Øst for Aalborg

Indlægaf Tomsen » lør nov 17, 2007 23:30 pm

Du har jeg været ude og kigge lidt mere på den.
Det viser sig at være føleren i selve beholderen der er skyld i lyset. Så den har nok sat sig fast.

Ang det med mekanikeren, har lige fået snakket med min far. Han var blevet informeret om at den stadig lyste og kunne ikke forklares, min far accepterede så dette. Mest fordi vi kender ham privat.

Vil sige mange tak for jeres hjælp, at i har gidet at guide mig :)
Tomsen
Elitebruger
Elitebruger

Tilbage til El-system og Instrumenter