02 V70 rudehejs kontakt

El-systemet, instrumenter (herunder de mekaniske) - strøm og teknik.

Redaktører: Anders_H, Hr. SmåSur, Kristian

02 V70 rudehejs kontakt

Indlægaf Askanius » søn dec 01, 2013 22:18 pm

Hej
har en v70 2,4 170 hk, hvor jeg sjælden kan bruge elruder'ne fra fører pladsen, alle andre vinduer virker på deres egen kontakt, speciel efter det er blevet koldere i vejret er den gået helt i baglås, når den en sjælden gang virker blinker lyset i alle 4 knapper, det eneste der virker er låse knappe til dørene, justering af side spejle virker heller ikke.
Er det en ny kontakt der skal til eller?
På forhånd tak.
Askanius
Ny bruger
Ny bruger

Re: 02 V70 rudehejs kontakt

Indlægaf Ulrik Friis » søn dec 01, 2013 23:30 pm

Der sidder en lille computer i huset (Driver Door Module - DMM) med alle kontakterne, og hvis den har en fejl vil den sætte en eller flere fejlkoder. Så der skal en VIDA på og udlæses fejlkoder.
mvh
Ulrik
XC40 P8 AWD Recharge 2022
Fra 2007 til 2021: V70 D5 Aut. 2002
Brugeravatar
Ulrik Friis
Elitebruger
Elitebruger

Geografisk sted: Nord f. Kbh.

Indlægaf Askanius » tirs dec 03, 2013 21:59 pm

Ulrik Friis skrev:Der sidder en lille computer i huset (Driver Door Module - DMM) med alle kontakterne, og hvis den har en fejl vil den sætte en eller flere fejlkoder. Så der skal en VIDA på og udlæses fejlkoder.

Ok takker for svaret, så må turen gå til den lokale volvo forhandler.
Der skal vel også tester på hvis enheden bliver skiftet til en anden evt, fra en hugger.
Askanius
Ny bruger
Ny bruger

Indlægaf Ulrik Friis » ons dec 04, 2013 12:49 pm

Det er jeg ikke sikker på. Når man udskifter elektriske dele skal man altid lægge bilen død elektronisk. Det gør du ved at lade den stå i 5-10 minutter efter du har slukket for den. Så piller du minus polen af. Når du har fuldført arbejdet sætter du tændingen i stilling II hvorefter du tilslutter minuspolen. Så starter alle systemer fra bunden, og jeg tvivler på der er et elektronisk ægteskab mellem dør modulet og det centrale modul, som holder hånd i hanke med de mindre computere.

Hvis jeg var dig ville jeg først (lægge bilen elektronisk død og) tage modulet ud og tjekke det for irrede forbindelser. Blæs noget kontaktrens ind hvor du tror der er fysiske kontakter. Få evt. en elektronikkyndig til at se på printplader, om der er kolde lodninger. Derefter monteres det igen og du starter bilen op som nævnt ovenfor. Hvis det stadigvæk opfører sig åndssvagt, så få læst fejlkoder ud og udskift det evt.

Mange underlige elektroniske fejl kan fjernes med en genstart af det elektroniske system.
mvh
Ulrik
XC40 P8 AWD Recharge 2022
Fra 2007 til 2021: V70 D5 Aut. 2002
Brugeravatar
Ulrik Friis
Elitebruger
Elitebruger

Geografisk sted: Nord f. Kbh.

Tilbage til El-system og Instrumenter