Klimaanlæg Volvo V50 driller!!!

El-systemet, instrumenter (herunder de mekaniske) - strøm og teknik.

Redaktører: Anders_H, Hr. SmåSur, Kristian

Klimaanlæg Volvo V50 driller!!!

Indlægaf destinydk » tirs jul 15, 2014 10:49 am

Jeg har en volvo V50 fra 2007 som har drillet mig lidt.

Historien lyder at klimaanlægget ikke ville køre mere end 1-2sek og efter meget internet søgen finder vi ud af at afstanden i kompressorens kobling er for stor, så vi skiller koblingen af og fjerner 1 stk sims skive for at bringe den ned i korrekt afstand. Så virker den. Indtil at den lige pludselig skyder kølemiddel ud af overtryksventilen i kompressoren, og det har den gjort 2 gange, hvor den nu slet ikke kan køle igen.... Hvorfor skød den det ud ?

Jeg tror måske jeg kan læse mig frem til at "tørre" enheden kan være stoppet, og/eller der er is dannelse i systememet pga fugt... Men måske nogle andre som har ideer ?

Kan jeg måle noget med VIDA på den ?
destinydk
Ny bruger
Ny bruger

Re: Klimaanlæg Volvo V50 driller!!!

Indlægaf PeterFrost » tors jul 17, 2014 14:21 pm

Starter og stopper kompressoren som den skal ?

Har på min egen lige oplevet at på et komplet nyt anlæg, pånær pressostaterne og en brugt nyere kompressor, at den bare kørte løs, med det resultat at den lavede alt for stort tryk, og overtryksventilen lukkede middel ud... Hvis den gør det for meget ender du jo med ikke at ha nok middel på, og så starter den ikke.

Prøv først med en anden pressostat på højtrykssiden, der sidder ved tørfilteret, også fyld op med middel. Hold øje med anlægget, efter 2-4 min bør kompressoren ha bygget nok tryk op til den skal stå og slå til og fra. Hvis den giver et pust fra sig igen, så tag stikket af den øverste pressostat der sidder på røret indtil fordamperen i kabinen. Så stopper anlægget.

Hvis det ikke virker, så tap middelet af til en beholder, det kan bruges igen. Og så er jeg ude på dybt vand, men min teoretiske hjerne vil mener der ikke bør kunne være kondens i et anlæg der er fyldt korrekt, har du fået trykprøvet anlægget med gas ?
Peter F.
Volvo 855R '97 Aut. - "Ordnet" ;)
PeterFrost
Elitebruger
Elitebruger

Geografisk sted: Søborg

Tilbage til El-system og Instrumenter