Ardic fyr starter ikke

El-systemet, instrumenter (herunder de mekaniske) - strøm og teknik.

Redaktører: Anders_H, Hr. SmåSur, Kristian

Ardic fyr starter ikke

Indlægaf nib » søn nov 16, 2014 15:55 pm

Jeg har et 091B fyr med plaststyreboksen på min 850. Den hedder Ardic 3729885-1. Den som låser efter tre fejl.
I forbindelse med noget reparation fik jeg tømt det for kølevand og fik det ikke ordentlig udluftet. Jeg kørte med det og det slår så fra på overhedningstermostaten.
Overhedningstermostaten har jeg nulstillet gennem hullet i fyret, men benzinpumpen kører stadig ikke.
Benzinpumpen er jo forbundet i serie med den overhedningstermostat, men jeg mener at hav testet den er nulstillet ved at måle fra gul/sort kabel på ben 13 til gul/sort kabel på benzinpumpen, der er gennemgang. Jeg har testet benzinpumpen med at pulse 12 volt direkte, den virker fint.

Når jeg starter fyret, starter vandpumpe, blæseren kører lave omdrejninger ca. 15 sekunder og går så op i omdrejninger, efter er det 30-40 sekunder skal den benzinpumpe så starte, men det sker ikke. Efter ca. 50 sekunder slukker jeg manuelt for at undgå den boks låser. Når jeg kommer så langt mener jeg ikke det er låst.
Er det stadig kun Kjøller der kan låse disse bokse op igen?

Er der en med et fif her på falderebet før jeg må høre med Kjøller hvad der skal til.
Hvis der er en der har et ledningsdiagram til en 091B med den styreboks vil jeg også gerne have det. Kan kun finde diagrammer til den gamle model styreboks i aluminiumshus.
nib
Elitebruger
Elitebruger

Geografisk sted: Værløse

Re: Ardic fyr starter ikke

Indlægaf nib » søn nov 30, 2014 11:10 am

Ja det er jo næsten for pinligt at skrive hvad problemet var.

Den boks jeg har låser efter tre forsøg, så jeg havde læst man bare skulle afbryde opstarten før boksen låser. Jeg huskede benzinpumpen starter efter 30 sekunder og kører 30 sekunder før man får en fejl. Men efter snak med Kjøller så må jeg vist revidere opfattelse, benzinpumpen starter først efter 60 sekunder. Så nu kan fyret starte. Så er det godt man har haft det fyr afmonteret to gange for at fejlfinde.

Kan for øvrigt nævne at Kjøller ikke er meget for at servicere Ardic mere. De kan ikke købe nye reservedele og man ønsker ikke at reparere og at kunden tror man så kan komme igen og igen.
Men de nulstiller stadig bokse og har også lidt småting som flammevagter de selv laver så de kan bruges på Ardic, og de er stadig meget hjælpsomme til at svare på spørgsmål i telefonen.
nib
Elitebruger
Elitebruger

Geografisk sted: Værløse

Tilbage til El-system og Instrumenter