XC 90 2009 Motor kabinevarmer

El-systemet, instrumenter (herunder de mekaniske) - strøm og teknik.

Redaktører: Anders_H, Hr. SmåSur, Kristian

XC 90 2009 Motor kabinevarmer

Indlægaf Bille » søn jan 04, 2015 15:09 pm

Jeg har endelig fået anskaffet mig min drømme bil, en XC90 fra 2009.
Ved den lejlighed fortalte man mig at bilen fra start af er udstyret med et motor-kabinevarmer, der faktisk bare skal aktiveres via en opdatering af bilcomputerens software/firmware...!
Nu har jeg googlet - jeg har søgt og ledt - jeg kan intet finde om det nogen steder.
Er der andre af jer herinde, der har hørt om dette eller kender til hvordan det kan gøres.
På forhånd tak for råd og vejledning - Godt Nytår!

Mvh Bille
Bille
Ny bruger
Ny bruger

Re: XC 90 2009 Motor kabinevarmer

Indlægaf solgt » søn jan 04, 2015 17:02 pm

En timer app skal downloades ved Volvo
Vadis vida vst
solgt
Elitebruger
Elitebruger

Geografisk sted: Vestjylland

Indlægaf Coolmorten » tirs jan 06, 2015 14:54 pm

....er det alle XC90'ere der har indbygget motor kabinevarmer? Har selv en XC90 2004 2,5T.
Volvo XC90 2,5 T BSR +PPC3 Kodelæser
BMW R1100R
Tidl. køretøjer:
Renault Espace 2.0 T, Chevrolet Spark LZ, Peugeot 406 3.0 V6, Volvo 460, Opel Ascona, Chevrolet Malibu, Opel Olympia, Morris Minor
BMW R45, Honda CB 650, Triumph Tiger 100, Kawasaki Z400
Brugeravatar
Coolmorten
Ny bruger
Ny bruger

Geografisk sted: Roskilde

Indlægaf jimDK » søn jan 11, 2015 22:05 pm

Hvis du tager venstre forlygte af, kan du se om der sidder en stor rustfri "cola-dåse" der under.
(Forlygten i førersiden)
Op med de 2 metal pløkker og så træk lygten lidt ud, lys evt med lommelygte.

Det er normalt at Volvo's D5 diesel'er har fyr (ihvertfald dem produceret til det nord-europæiske marked).

Du kan se nogle billeder fra dengang jeg rodede med mit fyr:
http://s80.dk/DIY/CoolantPressure/index.html
XC90 2017 T8 Inscription(7 pers.) + XC40 2021 P8 AWD. DiCE og SPA diagnose værktøj. http://www.XC90.dk http://www.S80.dk
Brugeravatar
jimDK
Elitebruger
Elitebruger

Geografisk sted: 8830,Hammershøj,ved viborg

Indlægaf XC90AWD » man dec 14, 2015 22:55 pm

Jeg har lige købt en XC90 fra 2006 og vil gerne vide hvordan opstartsproceduren er for motor/kabinevarmeren. I øjeblikket starter den næsten, hver gang jeg starter bilen såfremt den er kold. Umiddelbart vil jo mene, at det ikke er så koldt, at det er nødvendigt at den starter. Desuden lugter og oser den en del.
Vh XC90AWD
XC90AWD
Erfaren bruger
Erfaren bruger

Indlægaf Shadows » tirs dec 15, 2015 8:23 am

XC90AWD skrev:Jeg har lige købt en XC90 fra 2006 og vil gerne vide hvordan opstartsproceduren er for motor/kabinevarmeren. I øjeblikket starter den næsten, hver gang jeg starter bilen såfremt den er kold. Umiddelbart vil jo mene, at det ikke er så koldt, at det er nødvendigt at den starter. Desuden lugter og oser den en del.
Vh XC90AWD

Dejlig bil :-)
Jeg ved ikke lige hvornår den skal starte. Men vore temperaturer i DK er bestemt ikke noget der ligner noget der er i nærheden af driftstemperatur på en motor. For at passe på holdbarheden på min motor brugte jeg timerstart på min HVER dag året rundt. Den er jo så snedig at den selv ved hvor længe den skal køre først.
Hvis den oser er den ikke i orden og bør renses/justeres.
... pt Volvoløs
Mercedes-Benz 450 SL ‘73
Shadows
Elitebruger
Elitebruger

Geografisk sted: 2900

Indlægaf Ulrik Friis » tirs dec 15, 2015 14:34 pm

D5 er i nordeuropa forsynet en tilskudsvarmer, som ved temperaturer på 5 grader og derunder starter automatisk for hurtigt at bringe dieselmotoren op på driftstemperatur.

Der kan installeres noget software, så man kan indstille to timere samt lave en her-og-nu start. Timeren findes og indstilles med ringen der sidder på blinklysarmen. Man trykker let på kontakten der sidder på langs ad armen, hvorefter klokkeslettets minuttal begynder at blinke, og det indstilles så med ringen. Derefter trykker man let igen på knappen og timetallet blinker. Det indstilles med et let tryk. Man aktiverer timeren ved at holde knappen inde nogle sekunder indtil FRA skifter til TIL.

Betjeningen bør stå i instruktionsbogen.

En 2,5T er ikke forsynet med et tilskudsvarmer som standard, men den kan selvfølgelig eftermonteres.

Årsagen til at der er monteret en tilskudsvarmer er, at en dieselmotor bruger lang tid på at blive varm. En kold dieselmotor slides mere og forurener mere og bruger mere brændstof end en varm motor. En dieselmotor har en forbrændingstemperatur på ca. 700 grader, hvor en benzinmotor arbejder ved 1.100 grader.
mvh
Ulrik
XC40 P8 AWD Recharge 2022
Fra 2007 til 2021: V70 D5 Aut. 2002
Brugeravatar
Ulrik Friis
Elitebruger
Elitebruger

Geografisk sted: Nord f. Kbh.

Indlægaf gunsmoke » tirs dec 15, 2015 19:04 pm

Mener at den automatiske start ved en bestemt lavere temperatur kan slås fra via Vida, selv om jeg personligt ikke synes det er smart.
Prisen på sw med 2*timer og en "Direkte start" ligger på 2.000 plus for en V70 2.5T '05. Hertil skal lægges det "gebyr" som nogle Volvoværksteder tager for at slutte testeren til.
Samlet set betalte jeg omkring 2.800,- for denne funktionalitet.
gunsmoke

Indlægaf Shadows » tirs dec 15, 2015 19:57 pm

gunsmoke skrev:Mener at den automatiske start ved en bestemt lavere temperatur kan slås fra via Vida, selv om jeg personligt ikke synes det er smart.
Prisen på sw med 2*timer og en "Direkte start" ligger på 2.000 plus for en V70 2.5T '05. Hertil skal lægges det "gebyr" som nogle Volvoværksteder tager for at slutte testeren til.
Samlet set betalte jeg omkring 2.800,- for denne funktionalitet.

Åh, det gad jeg godt betale. Men fyret er bare ikke på min 2.5T'er :-(
... pt Volvoløs
Mercedes-Benz 450 SL ‘73
Shadows
Elitebruger
Elitebruger

Geografisk sted: 2900

Indlægaf gunsmoke » tirs dec 15, 2015 22:03 pm

Hej Shadows
Du må en tur til Sverige og hente julegaven :D
Du kan finde dig et fyr på bildelsbasen.se eller endnu billgere på returbilen.se hvis du er heldig.
Min '05 var elteknisk forberedt for fyret og havde en uoriginalt fyr monteret i første omgang, så det var ikke en stor opgave at montere fyret.
Det uoriginale fyr var i øvrigt noget Klods Hans, fordi det ikke var tilsluttet bilens elektronik via en såkaldt Volvo-Gateway. Det betød:
Blæseren startede når fyret startede - det originale starter blæseren først når der er varme på.
Det uriginale kunne ikke ændre på varmefordelingen. Havde varmeenheden leveret koldt luft da bilen stoppede, så blev der også leveret kold luft når fyret kørte :?
Det uoriginale kunne heller ikke ændre på luftfordelingen - ikke smart når man gerne vil have luft op på forruden.
Det allerbedste. Det originale afbryder varme/blæser når tiden udløber. Det uoriginale afbryder når kølevandets temperatur er nået defineret temperatur, blæseren kører videre på en timer og starter nu med at køle bilen ned! Så starter fyret sikkert igen osv.
Et originalt fyr er klart at anbefale.
gunsmoke

Indlægaf XC90AWD » tirs dec 15, 2015 22:24 pm

Jeg har lige været ude prøve den beskrivelse, som omtalt tidligere m.h.t opstart af tilskudsvarmer, samt indstilling af timer. Jeg kunne fint starte og stoppe tilskudsvarmeren, men timer funktionen kunne jeg ikke få til at fungere - der mangler sandsynligvis det omtalte software.
Mit kørselsmønster er dagligt 2 x 45 kilometer. Vil det være mest hensigtsmæsstigt at undvære softwaren og så starte tilskudsvarmeren sammen med bilen, som det er nu eller få softwaren installeret og så starte den på timeren (så vil motoren jo allerede være varm inden start og kabinen også hurtigere varm om vinteren)?
XC90AWD
Erfaren bruger
Erfaren bruger

Indlægaf gunsmoke » ons dec 16, 2015 17:08 pm

XC90AWD skrev:Jeg har lige været ude prøve den beskrivelse, som omtalt tidligere m.h.t opstart af tilskudsvarmer, samt indstilling af timer. Jeg kunne fint starte og stoppe tilskudsvarmeren, men timer funktionen kunne jeg ikke få til at fungere - der mangler sandsynligvis det omtalte software.
Mit kørselsmønster er dagligt 2 x 45 kilometer. Vil det være mest hensigtsmæsstigt at undvære softwaren og så starte tilskudsvarmeren sammen med bilen, som det er nu eller få softwaren installeret og så starte den på timeren (så vil motoren jo allerede være varm inden start og kabinen også hurtigere varm om vinteren)?

Går ud fra at du kører diesel og så giver det da mening at kunne køre hjemmefra i en bil som er varm allerede i indkørslen. I forhold til en benziner er mere en behagelighed, hvor Volvoen jo ret hurtigt er varm. Med fyret opnår man at bilen ikke skal afises og dermed er klar til at køre med det samme samtidig med at der er komforttemperatur i kabinen. Så kan de tykke frakker undgås. Selv om man sparer lidt brændstof på koldkørslen tror jeg alt i alt at brugen af fyret koster lidt brænstof. Mener fyret bruger op til 0,5L i timen.
gunsmoke

Indlægaf Ulrik Friis » ons dec 16, 2015 20:55 pm

Hvis du kan starte fyret vhja ringen på blinklysstilken kan du jo bare liste ud og starte kalorius ½ time før du skal køre. Så har du en opvarmet motor og lun kabine når du skal køre. Husk at når fyret kører trækker det ca. 10 A, så du skal køre 25-30 minutter før batteriet er opladet efter brugen af fyret.

Hvis du kan få fyret til at køre inden du kører hjemmefra og vil bruge denne mulighed, vil jeg stærkt anbefale at du anskaffer en intelligent lader, fx en CTek, som kan lade 10 A, så du en gang om måneden lige giver batteriet en fuld opladning. I den kolde tid :D . Så slipper du for batteribøvl.
mvh
Ulrik
XC40 P8 AWD Recharge 2022
Fra 2007 til 2021: V70 D5 Aut. 2002
Brugeravatar
Ulrik Friis
Elitebruger
Elitebruger

Geografisk sted: Nord f. Kbh.

Indlægaf XC90AWD » ons dec 23, 2015 22:51 pm

Tak for indlæggene vedr. Motor/kabinevarmer. Jeg henvendte mig til forhandleren og har fået et nyt brænderhoved på garantien - så den fungerer perfekt nu ved manuel start og forventer også at den igen starter automatisk ved temperatur =/< 5C°
:D
XC90AWD
Erfaren bruger
Erfaren bruger

Tilbage til El-system og Instrumenter