Kortslutning i rudekontakt '99 V70 - DOH!

El-systemet, instrumenter (herunder de mekaniske) - strøm og teknik.

Redaktører: Anders_H, Hr. SmåSur, Kristian

Kortslutning i rudekontakt '99 V70 - DOH!

Indlægaf JesperSP » søn aug 21, 2016 14:01 pm

Hej alle,

Så har jeg igen dummet mig :(

Jeg ville vaske interiøret i bilen med lidt sæbevand og fik dryppet lidt ned i rudekontakten, hvilket viste sig fatalt.

Pluslig virkede ingen af el-ruderne i bilen. Jeg slukkede og tændte igen og så virkede de igen længe nok til at jeg kunne rulle to vinduer helt ned. Så ville de ikke mere og de har de ikke virket siden.

Jeg har hevet panelet med knapperne til rudehejs ud, og jeg kan se at det orange plastic der løfter kobberbene til førerruden er smeltet så der konstant er kontakt. Det har nok med ført at der sker en kortslutning af de 12V, og måske er gået en sikring et eller andet sted.

Jeg fik rullet ruderne op ved at sætte 12V fra min jumpstarter direkte til elrude-motorerne med den rigtige polaritet.

Jeg vil købe en ny kontakt, og spekulerer på om det skal være en billig ebay kina model til 300,- eller den originale til 800 kr https://www.skruvat.dk/Afbryder-vindueshejs-P42440.aspx.

Bilen kan fint bruges uden at man kan rulle vinduerne ned. Men desværre er der også problemer med at styring af el-sidespejlene ikke virker mere.

Derudover er der et lidt presserende problem at jeg tilsyneladende heller ikke kan åbne benzin dækslet med kontakten inde i bilen, og desværre trænger den til benzin.

Jeg kan forstå at rudehejs skulle have en automat sikring der selv slår til efter 20 sekunder, og jeg kan da også måle 12V på den blå ledning til stikket. På trods af dette virker passager elrude knappen og el-spejlene ikke, så der er altså et eller andet strømproblem.

Men jeg kan ikke umiddelbart se hvilken sikring der hører til el-spejle, og benzin dæksel. Er der nogen der har nogen er faringer de vil dele med mig ?

Håber nogen kan hjælpe før jeg løber tør for benzin :)

Mvh,
Jesper
JesperSP
Moderat bruger
Moderat bruger

Re: Kortslutning i rudekontakt '99 V70 - DOH!

Indlægaf JesperSP » søn aug 21, 2016 22:26 pm

Jeg fandt ud af at man bare kopler det forreste stik (til central låsen) i igen - så virker tankdækslet. Så må man håbe at el-ruderne også kommer til at virke igen når jeg får det nye panel med knapper. Der er ro på igen :)
JesperSP
Moderat bruger
Moderat bruger

Tilbage til El-system og Instrumenter