Klimaanlæg klapper/knirker inde i bilen

El-systemet, instrumenter (herunder de mekaniske) - strøm og teknik.

Redaktører: Anders_H, Hr. SmåSur, Kristian

Klimaanlæg klapper/knirker inde i bilen

Indlægaf Jesperand » ons jul 09, 2008 22:34 pm

Jeg har en V70 fra 1997 (model 1998), 2,5 aut. 10v.

Et meget irriterende problem er knirke/klappe lyde som kommer inde fra instrumentbrættet. Det lyder mest som om at lyden kommer fra de to dyser i midten. Lyden er så markant at den tydeligt kan høres selv når bilen kører på landevej.

Det lyder som fx. et spjæld der står og klapper frem og tilbage, med en knirkelyd. Lyden starter typisk når jeg kobler aircon til. Men fejlen er periodisk. Den kan stoppe efter fx 30 min, eller omvendt starte efter 30 min. Optræder allermest når der er tændt for aircon, kan dog også sjældent forekomme mens aircon er slukket. Lydene er der næsten kun i sommerhalvåret, selvom jeg har kørt med aircon slået til om vinteren også. Jeg har for nyligt opdaget at klimaanlægget ikke fungerer som det skal med aircon slået til: selvom temperaturen var indstillet ens i begge sider af bilen, var den luft der kom ud af dyserne i højre side mærkbart koldere end i venstre side (Nu forstår jeg bedre hvorfor at konen ikke kan holde ud at have aircon slået til!). Denne fejl har jeg konstateret et par gange, men også den er periodisk!

Jeg købte bilen for et år siden, og allerede dengang var problemet der, men mindre udpræget. Dengang godkendte FDM klimaanlægget i test.

Er der nogle som har erfaringer med dette, og en evt forklaring ???

Med venlig hilsen
Jesper Andersen
Jesperand
Erfaren bruger
Erfaren bruger

Geografisk sted: København

Indlægaf VolvoSport » ons jul 09, 2008 23:13 pm

Hej Jesper

Der sidder en lille arm, som styrer recirkulationen inde i klimaanlægget. Og den har tendens til at knække. Det er den, som aktiveres når du trykker på REC-knappen på klimaanlægget. Hvis den er knækket kan den ikke åbne spjældet helt igen og det vil resultere i, at der ikke trækkes nok friskluft ind i anlægget, når airconditionen skal køle luften. Spældet kan derfor komme til at stå og klappe i "vinden", da der ikke er noget til at holde det fast længere.
Den skulle eftersigende være ret svær at komme til uden at man skal have skilt hele instrumentbordet ad. Jeg har aldrig selv prøvet det, men har hørt det fra pålidelig kilde (Volvo-mekaniker).

Mvh Christian
VolvoSport
Elitebruger
Elitebruger

Geografisk sted: Østjylland

Indlægaf Jesperand » tirs jul 22, 2008 13:24 pm

ok tak, det lyder kompliceret... :?
Kan det også forklare at klimaanlægget ikke virker som det skal i højre side? Det er ligesom at der fiser helt kold luft ind i højre side, og temp ændres ikke når den justeres op på knappen?
Jesperand
Erfaren bruger
Erfaren bruger

Geografisk sted: København

Tilbage til El-system og Instrumenter