RTI - kører DVD'en hele tiden når der er DVD i drevet?

El-systemet, instrumenter (herunder de mekaniske) - strøm og teknik.

Redaktører: Anders_H, Hr. SmåSur, Kristian

RTI - kører DVD'en hele tiden når der er DVD i drevet?

Indlægaf johqui » tors aug 18, 2011 9:50 am

Hej
Ved I, om RTI’ en kører hele tiden, når der er DVD i drevet – også selv om skærmen er lukket ned i instrumentbordet? Jeg synes, at gps’en er meget hurtigt aktiveret, når man tager skærmen op fra instrumentbordet under kørsel, når DVD’en sidder i. Så man skulle næsten tro, at DVD’en kørte lige fra start. Skal man tage DVD’en helt ud, for at slukke for den? Det er jo egentlig ikke ret tit, man bruger den, så det ville være dumt at slide på DVD-drevet hver gang man kører i bilen.
Johnny
245 D6 '81
740 Turbodiesel intercooler' 87
940 Turbodiesel intercooler '96
V70 D5 AWD aut. '06
johqui
Elitebruger
Elitebruger

Geografisk sted: 6000

Re: RTI - kører DVD'en hele tiden når der er DVD i drevet?

Indlægaf jimDK » tors aug 18, 2011 19:24 pm

Jeg ved ikke hvordan Volvo's navigation er bygget op, men generelt for en GPS er det ikke nødvendigt at have kort-materiale, for at kunne bestemme positionen.
En GPS kan sagtens holde et "fix" uden at bruge kort materiale.
XC90 2017 T8 Inscription(7 pers.) + XC40 2021 P8 AWD. DiCE og SPA diagnose værktøj. http://www.XC90.dk http://www.S80.dk
Brugeravatar
jimDK
Elitebruger
Elitebruger

Geografisk sted: 8830,Hammershøj,ved viborg

Indlægaf johqui » tors aug 18, 2011 20:50 pm

Min RTI beder om DVD'en, hvis den ikke er i.

Johnny
245 D6 '81
V70 D5 AWD aut. '06
johqui
Elitebruger
Elitebruger

Indlægaf jimDK » fre aug 19, 2011 11:21 am

ja, gør min også, har testet.
Man kan ikke se noget på disk'en hvis man stikker den i en PC.Så der er et filsystem derpå som windows ikke umiddelbart genkender...
måske der noget software derpå også, som RTI'en skal bruge for at køre (så det er ikke blot kort materiale)
XC90 2017 T8 Inscription(7 pers.) + XC40 2021 P8 AWD. DiCE og SPA diagnose værktøj. http://www.XC90.dk http://www.S80.dk
Brugeravatar
jimDK
Elitebruger
Elitebruger

Geografisk sted: 8830,Hammershøj,ved viborg

Indlægaf Ulrik Friis » lør aug 27, 2011 21:36 pm

Jeg tvivler på at DVDen kører hele tiden. Det er der ikke brug for. Når man vrider nøglen kører den op i omdrejninger og kører så ned igen, når data er indlæst i RTIen. Det kan man høre hvis man lægger øret til.

Der ligger software på DVDen, som indlæses hver gang man starter bilen. Det er bl.a. de algoritmer som bruges i forbindelse med at finde ruter samt kort der indlæses. Min er ikke voldsom kvik til at finde bedste rute. Jeg mener ikke softwaren er god nok til at vurdere de enkelte vejes "vægt". Nogle af de ruter jeg får frem er indimellem halvskøre. Det er NAVTEQ der har leveret kortmateriale og beregningssoftware, og det kunne være meget bedre sammenlignet med fx en Garmin.

Der ligger desuden firmware på DVDen, som opdaterer hardwaren i RTIen. Når man indsætter nyeste version af DVDen første gang, viser den på skærmen en opdateringsrutine. Når det er overstået skulle den så angiveligt være bedre. Den har ihvertfald nyeste firmware, hvor versionsnummeret kan aflæses på et af menupunkterne.

Selvom Windows ikke kan forstå filformatet på DVDen, kan det kan godt lade sig gøre at sikkerhedskopiere RTI DVDen på en PC, forudsat man har programmet IMG BURN. Det er ligeglad med om Windows kan læse filerne, det laver en nøjagtig sektor kopiering af DVDen og danner en ny DVD komplet magen til originalen. Men den DVD man kopierer ind på skal kunne klare dual layer teknikken - og det skal DVD drevet i computeren jo også.

GPSen er bare en lille æske på størrelse med en tændstiksæske som afleverer en datastrøm til RTIen. Og så er der også indbygget en gyro, som overtager signalgivningen, når GPSen ikke kan få signal (fx i Øresundstunnellen). Teknologien er overtaget fra flyinstrumenter (kunstig horisont). Det er smart! Selvom det ville være rart at have sidste nye GPS teknologi indbygget. Hvis man er lidt fix på fingrene, og ved hvad der skal ind i og ud af den lille GPS æske, så kan man købe en SIRF III GPS og montere den i stedet for den originale.
mvh
Ulrik
XC40 P8 AWD Recharge 2022
Fra 2007 til 2021: V70 D5 Aut. 2002
Brugeravatar
Ulrik Friis
Elitebruger
Elitebruger

Geografisk sted: Nord f. Kbh.

Indlægaf johqui » søn aug 28, 2011 19:20 pm

Tak for info. Man bliver jo altid lidt klogere hen ad vejen - men jeg tør godt nok ikke love, at jeg husker alle detaljerne lige med det samme :)
Min RTI viser mig af og til også ud på nogle uhensigtsmæssige omveje. Min tidligere Garmin var noget mere præcis. Det skal lige siges, at opdateringen i min RTI er et par år gammel.
Johnny
245 D6 '81
V70 D5 AWD aut. '06
johqui
Elitebruger
Elitebruger

Tilbage til El-system og Instrumenter