Instrument bord gået i sort og i stå

El-systemet, instrumenter (herunder de mekaniske) - strøm og teknik.

Redaktører: Anders_H, Hr. SmåSur, Kristian

Instrument bord gået i sort og i stå

Indlægaf CK1100 » tors dec 15, 2011 17:24 pm

Hej alle sammen

Min Volvo V70 årgang 2003, har fået en noget alvorlig fejl, som jeg konstaterede forleden morgen, da jeg startede den op. Instrumenterne i instrumentbordet var helt døde, og der var heller ingen lys i dem. Ingen speedometer, omdr. tæller, temp.måler, benzinmåler, ur og computer osv.
Jeg slukkede for bilen, og da jeg starter den igen er der lys og instrumenterne gav de udslag de skal. Efter få sekunder gik de dog ud igen. Jeg nåede at se, at der var en alarm i meddelsescomputoren, der meldte fejl på SRS airbagen, og at jeg skulle køre til service.

De eneste ting der kan lyse er motor symbolet og sikkerhedsselesymbolet.

Der kan læses mere om det her: http://www.volvo-forums.com/index.php?s ... 3321&st=40

Volvo i Randers skal have lige under 9000,- kr. for at fikse det, men som arbejdsløs familiefar, er det penge, der ikke findes.

Jeg har tænkt på selv at pille det ud, og se om jeg kan fikse det med en lodkolbe, som beskrevet i det internationale forum. Men er noget i tvivl om jeg kan fikse det.

Er der nogen her, der har erfarring med dette problem og et forslag til en løsning?

Jeg afventer spændt at høre fra jer og på forhånd tak.

Hilsen
Claus
CK1100
Moderat bruger
Moderat bruger

Geografisk sted: Randers

Re: Instrument bord gået i sort og i stå

Indlægaf Claus » fre dec 16, 2011 9:55 am

Hej Claus

Det kan være mange ting, men SRS airbagen og du skal køre til service kommer bare hvis sikringen tages ud samtidigt at der er tænding på bilen.
Jeg tror du har nogle dårlige forbindelser. Du er nød til at få udlæst fejl på bilen.

Nu ved jeg ikke hvor du bor der findes nok en her inde med en VIDA DICE som bor i dit område.

Håber at du finder fejlen
Venlig hilsen
Claus

Claus
Elitebruger
Elitebruger

Geografisk sted: Vedbæk. Nordsjælland

Indlægaf CK1100 » man dec 19, 2011 22:31 pm

Jeg bor ved Randers. :D

Det er åbenbart et kendt problem. viewtopic.php?f=3&t=6145
I den tråd er det dog kun servicecenteret, og her er det typisk den "tingest", hvor den store køleplade er skruet på på printpladen.

Min fejl er mere omfattende, da den ikke præcist kan lokaliseres.
Jeg har haft printpladen i uden visere, og når jeg trykker på et specielt område lyser det op og fungere, dog stadig med airbag fejlen.
Så der er helt sikkert tale om en løs forbindelse i en lodning. :roll: Bare lige med at finde den.....
CK1100
Moderat bruger
Moderat bruger

Indlægaf CK1100 » søn dec 25, 2011 18:35 pm

Fejlen er nu fundet og udbedret. :D :D :D :D

Det var faktisk rigtigt nemt. Printpladen tilbage i bilen uden instrumenter og fejlsøgningen kunne gå i gang med en plastik dimsedut. :lol:
Ca. 2-3 min fejlsøgning og fejlen blev fundet ved chippen RA6. Flere har fundet fejl på deres plade der, og jeg kan nu tilslutte mig.

Så den røg lige til en prof lodder, der får 3 flasker god vin for hjælpen.

Nu skal advarslen og fejl i airbagen blot fjernes. Er det bl.a. det man kan bruge en OBDII til?

Glædelig bagjul
CK
CK1100
Moderat bruger
Moderat bruger

Indlægaf Nik.O » tirs feb 14, 2012 22:09 pm

Hej CK.
Først tusind tak for dit indlæg omkring løsning af fejl med dødt instrument bord i Volvo V70.
Jeg oplevede præcis det samme som dig. Først Airbag fejl efterfulgt af instrumentbord der gik ud. Var tændt næsten hver gang jeg startede bilen, men slukkede efter 2-3 minutter.

Efter at have læst dit indlæg kørte jeg til en ven, og vi prøvede at skulle instrumentbord ad for at se om det kunne være det problem du beskrev. Ganske rigtig - samme chip RA6.
Fandt en der kendte en professionel lodder i et firma i Jylland.
Efter returnering af print - oplevede jeg desværre nu trods lys i instrumentbord, at temperatur måler med det samme røg til tops og fejlen motor overophedet sluk straks blev vist. ØV havde lodderen kommet til at kortslutte noget? Ned til min gode mekaniker ven som har en billig VW fejl udlæser. Denne kunne se fejl med overophedning som den straks fjernede og temperatur måler dalede ned til der hvor den høre til. Desværre kunne den ikke registrere fejlen på airbags som stadig er aktiv. Derfor et spørgsmål til alle jer venlige Volvo folk i Roskilde området. Nogen der kender et sted hvor jeg kan få nulstillet fejlen? Er ikke meget for at køre til Volvo da de ikke tidligere har været specielt søde når de ikke selv har været inde over problemet..

Hilsen Nik
Nik.O
Ny bruger
Ny bruger

Indlægaf enggaard » tirs feb 14, 2012 22:16 pm

Hej Nik.

ja hvis du kommer en tur forbi fr.sund egenen. så kan jeg godt hjælpe dig :)
Venlig hilsen
Jan
Autocom
Carprog
Webasto & Eberspacher Heaters WTT EDiTH 12V 24V
Midtronics Intellect HD EXP-1000 6V 12V 24V Electrical Diagnostic
Brugeravatar
enggaard
Elitebruger
Elitebruger

Geografisk sted: Nordsj.

Indlægaf oh_j » tirs jun 12, 2012 17:20 pm

Er der nogen der ved om den chip sidder foran eller bagpå det er en v70 fra 02 chippen hedder ra 6..
oh_j
Ny bruger
Ny bruger

Indlægaf gundersen » man sep 30, 2013 9:30 am

hej nik, vi har haft den samme fejl i instrumentbord og fået loddet RA6, men airback fejl opstår stadig - kan du hjælpe med evt. anden fejl?
Mekaniker har nul stillet den, men skriver stadig fejl
enggaard skrev:Hej Nik.

ja hvis du kommer en tur forbi fr.sund egenen. så kan jeg godt hjælpe dig :)
gundersen
Ny bruger
Ny bruger

Indlægaf Jan Torgersen » tors okt 03, 2013 14:28 pm

Hej alle!

Jeg har nøjagtig samme problem på min V70 fra 2002 som beskrevet i det oprindelige indlæg.

Kender I nogen på Sjælland som kan lodde (eller hvad der nu skal til), eller skal jeg krybbe til korset og skiftet instrumentet, som anbefalet af Bilia?

Mange hilsener
Jan Torgersen
Brugeravatar
Jan Torgersen
Ny bruger
Ny bruger

Geografisk sted: Roskilde

Indlægaf Nielsenand » tors okt 03, 2013 16:14 pm

Hej Jan

http://www.youtube.com/watch?v=FZjlzcfzjPs&NR=1

Afmonter ligesom videoen ovenover. Lokaliser RA6 printpladen (meget lille 5x5mm med 6 ben), gå evt ned til din lokale radiotv (eller en anden medie/teknik) forhandler og spørg om han ikke kan lodde alle 6 ben på ny. Hvis ikke det virker kan du jo altid smide 10kg efter en helt ny. Jeg syntes det er værd at prøve.

/Anders
Nuværende biler:
Volvo V60 D4 Inscription VBL AUT 2019
Volvo V60 T5 Summum Manuel 2011
Citroën 2cv 0.6 Club 1985
Tidligere biler:
Volvo S60 2.4 140hk Momentum
Nielsenand
Elitebruger
Elitebruger

Geografisk sted: Hvidovre

Indlægaf Jan Torgersen » tors okt 03, 2013 17:41 pm

Hej Anders!

Tak for dit svar og info om den oplysende video på YouTube.

Men hvis der er nogen som kender nogen der har de vises sten, vil jeg meget gerne høre nærmere.

mvh.
Jan
Brugeravatar
Jan Torgersen
Ny bruger
Ny bruger

Indlægaf Ulrik Friis » lør okt 05, 2013 14:29 pm

For det første: Hold dig langt væk fra Bilia. Hvis du søger på Bilia her på forum kan du læse nogle artige historier.

For det andet: Vi er nogle stykker her i Nordsjælland som kan hjælpe dig med at nulstille fejlkoder mv. Vi har Enggaard i Fr.sunds omegn, Claus i Vedbæk og mig lidt længere sydpå. Jeg tror også Christian i Lyngby kunne hjælpe dig, selvom han har droppet sin V70er til fordel for en S80er, så ligner de hinanden.

For det tredie: En som har forstand på lodning skal gå dit instrumentpanel igennem. Fortæl ham at det især er omkring den nævnte chip. Søg efter elektronikværksteder, her findes der folk med stor loddekompetance.

For det fjerde: Hvis du skal bruge en mekaniker, så kør til Autohjørnet i Espergærde, Råbjergvej 2. Her finder du særdeles kompetente Volvo mekanikere. De vil uden tvivl kunne klare hele processen med dit instrumenthus incl. lodning.
mvh
Ulrik
XC40 P8 AWD Recharge 2022
Fra 2007 til 2021: V70 D5 Aut. 2002
Brugeravatar
Ulrik Friis
Elitebruger
Elitebruger

Geografisk sted: Nord f. Kbh.

Indlægaf Jan Torgersen » man okt 07, 2013 10:28 am

Hej Ulrik!

Tusind tak for den tilsendte info - jeg vil forespørge hos et elektronikværksted, alternativt Autohjørnet i Espergærde.

mvh.
Jan
Brugeravatar
Jan Torgersen
Ny bruger
Ny bruger

Indlægaf cav » ons jan 15, 2014 20:22 pm

Hej,
er der nogen der kan komme med lidt feedback på løsening af deres problem, specielt vedr. V70 2002?

evt. navnet på en "prof" der har prøvet det før?

Mvh Andreas
cav
Ny bruger
Ny bruger

Indlægaf oakey » tors jan 16, 2014 12:09 pm

Hej,

Som Volvo ejer siden 1986 og gammel (60) elektronikingeniør med eget firma vil jeg naturligvis gerne hjælpe med diverse loddeopgaver.
Send en PB hvis der er problemer jeg måske kan hjælpe med.

/oakey
5km nord for Roskilde
Nu:
S60T aut. P24 2005
V70T aut. P26E 2008
Før:
850T aut. st 1996, 940T st 1998, 850 st 1994, 240 st 1988, 240 van 1981
Ford Granada Van 1973, Renault 4L 1969, VW T2 1970, Morris Mascot 1970, Renault 4L 1962, - alle rustet op.
oakey
Elitebruger
Elitebruger

Geografisk sted: 5km nord for Roskilde

Næste

Tilbage til El-system og Instrumenter