V70 -06 Xenon nærlys helt dødt

El-systemet, instrumenter (herunder de mekaniske) - strøm og teknik.

Redaktører: Anders_H, Hr. SmåSur, Kristian

V70 -06 Xenon nærlys helt dødt

Indlægaf Volvo driver » fre jun 07, 2013 9:22 am

Hej til jer alle - mit første indlæg på dette fora, så hvis jeg overskrider nogel lokale "regler" undskylder jeg på forhånd, og vil bede jer om at sige det til mig :)

Så til mit problem.
Mit nærlys er helt væk - intet lys overhovedet, ikke engang et startforsøg kan ses, øvrigt lys såsom parkering, langt lys, tågelygter virker fint.
Fejlmeddelelsen i DIM kommer ca 1 minut efter bilen er startet og jeg er begyndt at køre.
Ingen fejlkoder i CEM.
Sikringer (16+17 i motorrum der er også spænding på, samt 9 i gavl og 16 i CEM) er ok.
Ingen "klik" fra et evt relæ kan høres når nærlyset burde tænde, det kan jeg høre på det lange lys samt når tågelyset foran tændes.
Pærerne er 3 år gamle (Philips), men hvor stor er egentlig chansen for at begge pærer står af samtidigt...?
Man kan jo heller ikke ohm-måle som på en "almindelig" pære for at se om den er hel, dessuden er de jo sk... trælse at skifte/komme til.
Det er selvfølelig nærliggende at bare skifte xenon pærerne - men helt så billige synes jeg dog ikke de er bare for at teste...

Kan se i tidligere indlæg at der tales en del om en shunt der kan brænde af - min CEM ligner dog ikke de billeder jeg indtil videre har fundet.
Min CEM er "pakket ind" i sort plastic, og man kan ikke se relæer/shunte når man kigger på den.

Heller ikke fremgangsmåden for at løsne den for at kigge nærmere passer med min. Det jeg indtil videre har fundet involverer også at afdækningen foran frontruden/viskerne skal afmonteres, kan det være rigtigt?
Er den lavet om fra facelift/2005?

Mange spørgsmål - men håber nogen kan pege mig i den rigtige retning.
V70 D5 Geartronic 2006
Volvo driver
Ny bruger
Ny bruger

Re: V70 -06 Xenon nærlys helt dødt

Indlægaf gmtgmt » fre jun 07, 2013 21:40 pm

er den ombygget til den faceliftede eller hvordan skal det forstås?

Det lyder som en af de lange sikringer i CEM der er brændt i benet men kan godt nok ikk huske om de har dem, det uhyrt sjællendt jeg har fat på cem boxen entligt :lol: men kan lige kigge på det
Volvo 960 1990 3.0 598.000km Mørke Grøn Dansk Fra ny
Volvo 940 1993 2.3 71.000km 6 dørs Limousine
Volvo 855 1994 2.3T T5-R 531.000km Cream Yellow Dansk Fra ny
Volvo DICE, Diagnostic Key 89-95 Modeler + Alt i Volvo Special Værktøj i godt værksted
Brugeravatar
gmtgmt
Elitebruger
Elitebruger

Geografisk sted: Kalundborg

Indlægaf Volvo driver » fre jun 07, 2013 22:29 pm

Undskyld hvis jeg ikke har været klar nok, det er en årgang 2006 - så den er født faceliftet og med xenon :wink:

Til yderligere info så har lige testet et par ting mere.
Fik fat in en ny xenon pære - bare for at være helt sikker, det hjalp ikke.
Får godt nok 12V på den blå/gule ledning til højre lygte når jeg tænder for nærlyset, men bare fordi der kommer 12v betyder det jo ikke at der er strøm nok til at starte lygten...
Det lange lys skulle være den hvide ledning, og der måler jeg også 12v når det tændes og slukkes.
Og sandsynligheden for at det er noget andet i lygten, der er gået i stykker på begge sider på samme tid, er ligeså lille som at 2 forlygtepærer går i stykker samtidigt...

Som du siger gmtgmt så får jeg også indtrykket af at det er CEM der driller, men jeg vil være sikker inden jeg begynder at skille det hele ad.
Du nævner en af de lange sikringer i CEM - sidder de inden i? Jeg kan som sagt ikke se nogle store sikringer/relæer/shunte når jeg kigger på den (som kan ses i nogle andre tråde der omhandler lignende problem - men hvor bilerne er af ældre årgang).
Forstår jeg dig rigtigt at man skal åbne CEM'en for at kunne skifte denne sikring?
Bilen bliver jo "uarbejdsdygtig" et stykke tid, hvis jeg skal fjerne vinduesviskere m.m for at kunne komme til at fjerne de 2 skruer der holder CEM og er skruet i oppefra :evil: (kan mærke dem med fingerne...)

Jeg har fundet ud af at der bl.a findes et firma i England der renoverer CEM hvis den er gået i stykker, men hvis det "bare" er en sikring/shunt, og den "bare" kan skilles ad, og købe hvad der nu skal købes ind af løse dele ville det jo være fint, og min tegnedreng lykkelig :D

Men findes der nogle andre ting jeg kan måle/undersøge for at være 110% sikker på at det er CEM der driller?
Ville være lidt ærgeligt at finde ud af at det bare var en "simpel" ting der gav mine problemer... når man ikke er Volvo mekaniker til daglig har man jo ikke den erfaring der skal til for kunne isolere fejlkilden.
V70 D5 Geartronic 2006
Volvo driver
Ny bruger
Ny bruger

Indlægaf Ulrik Friis » søn jun 09, 2013 0:46 am

Shunten i CEM er kun sat i for at CAN bussen ikke får det forkerte signal fra lygterne.

Hvis du har 12 volt fremme ved lygterne skal du også lige tjekke at der nok ampere igennem ved at belaste med en gammeldags halogenpære el.lign. Der skal selvfølgelig være fuldt blus på. Hvis det er OK så kan det være "ballasten" som omdanner de 12 volt til 30-40.000 volt til xenonpærerne.
mvh
Ulrik
XC40 P8 AWD Recharge 2022
Fra 2007 til 2021: V70 D5 Aut. 2002
Brugeravatar
Ulrik Friis
Elitebruger
Elitebruger

Geografisk sted: Nord f. Kbh.

Re: V70 -06 Xenon nærlys helt dødt "LØST"

Indlægaf Volvo driver » man jun 10, 2013 9:54 am

Tak for tippet Ulrik!

Jeg monterede en H1 pære direkte på stikket fra CEM, ude ved lygten, og der kom lys på når jeg testede begge sider - så langt så godt, så kan jeg (forhåbentlig) med rimelig stor sandsynlighed udelukke min CEM :)

Det er dog stadig meget underligt, hvordan det er muligt at 2 stk ballaster går i stykker samtidigt - det er jo næsten umuligt med mindre der sker en påvirkning "udefra" - eller så skulle jeg have spillet Lotto i weekenden, der er jo nok større sandsynlighed for at vinde der end at 2 ballaster går i stykker på nøjagtigt samme tidspunkt :wink:

Dog så vil jeg spørge om der er nogen der har erfaring i at måle en ballast for at finde ud af om den er i stykker?
De er jo ikke helt billige - så jeg vil være helt sikker inden jeg brænder nogle af mine sommerferie penge af på ballaster!

Men vad med den del som pæren sidder monteret i - er det kun en holder, eller har den også en elektrisk funktion i Volvos xenon lys? Kan forstå at den bliver kaldt for "ignitor" på nettet, men jeg troede at det var ballasten der sørgede for at lampen bliver tændt. Kan nogen forklare?

Bilen bliver jo brugt til daglig, og om aftenen til børnenes fritidsaktiviteter (godt det er lyst om aftenen på dennen årstid), så jeg vil helst ikke rive fronten og tage lygten ud for at se nummeret på balasten, så er der nogen der kan bekræfte at Valeo's original nummer er LAD5GL?, så kan jeg gå på jagt efter nogle brugte i "fred og ro".

Håber nogen kan hjælpe mig videre!

EDIT:
Til info så kan jeg fortælle at problemet låg i højre ballast, den er nu skiftet og begge forlygter virker :D
Opdagede at der er en kæmpe forskel på priserne, men fandt en original Valeo 6G ballast (det står der ihvertfald på den :wink: ) hos hids-direct.co.uk, 72 pund inkl forsendelse er til at leve med sammenlignet med "de øvriges" priser :D
V70 D5 Geartronic 2006
Volvo driver
Ny bruger
Ny bruger

Tilbage til El-system og Instrumenter