LED pærer som erstatning for glødelamper i V70

El-systemet, instrumenter (herunder de mekaniske) - strøm og teknik.

Redaktører: Anders_H, Hr. SmåSur, Kristian

Re: LED pærer som erstatning for glødelamper i V70

Indlægaf gälleryd » tors apr 02, 2015 21:41 pm

kongsted skrev:Hej Jan

Jeg tror ikke du helt har læst hvad jeg skrev. Som jeg husker det er Volvo XC60 2013
fabriksmonteret med led baglygter, der er således ikke nogen modstand i pærerne
og derfor heller ikke varmeudvikling.
Eftermonterede led pærer med shunt (modstand) har samme watt forbrug som glødepærer.
Og den effekt som afsættes i modstanden bliver til varme.

Volvohilsen Ronni

Hej Ronny,xc60 var en jeg havde lånt, men de biler jeg har lige nu funker LED ikke om vinteren, men jeg har heller ikke brugt tid på det, men da jeg kommer en del oppe i arjeplog om vinteren, så ser det ud som om alle de store bilfabrikanter heller ikke har fundet ud af det, og da arjeplog er et vintertestcenter for stort set alle biler, så undrer der mig bare jeg ikke har set nogen endnu, der ikke har synbare baglygter.....og som jeg sagde tidligere, jeg er ikke en som går vildt meget op i el, jeg undrer mig bare hvorfor de ikke löser, dette åbenbart lette problem, med baglyset om vinteren, og längere er den ikke, no hard feelings. :D v-h jan
venlig hilsen Jan
Elitebruger
Elitebruger

Geografisk sted: småland og Kvikkjokk (polarcirklen)Sverige

Indlægaf Anders_H » tors apr 02, 2015 21:58 pm

Forstår ikke lige helt, hvad snakken går på nu?
Først ville jeg ikke gide skifte mine fungerende pærer med LED, hvis det ikke var for at få mere eller bedre lys. Andet er det gjort på fem min, så ser ikke problemet der. Tredie så får vi nok aldrig den nordsvenske frost i dk, så hvis man endelig skiftede til LED i kørelysene, så er problemet nok ikke så stort. Fjerde så har jeg i mine to år endnu ikke skiftet en pære i bilen, som sad i, da jeg fik den. Kun de Osram blue crap, der ser godt ud, er skiftet et par gange. :)
'91 Volvo 240 GL B200f (tidl. bil)
'00 Volvo V70 2,4 (tidl. bil)
‘07 Volvo V70 R
Anders_H
Elitebruger
Elitebruger

Geografisk sted: Århus C

Indlægaf gälleryd » tors apr 02, 2015 23:46 pm

Jag forstår dig udemärket Anders, men jeg skrev bare, at JEG ikke gad at have dem, hvad andre tänker/gör er deres problem, jeg BOR i Sverige, og ikke i danmark, og det var mit syn på LED, og inget andet.
LED giver et godt lys, men funker bare ikke i minus 20-40 grader, med hensyn til at blive set af dem bagved, men det problem er ikke i danmark, men sikkert rart at vide, hvis man skal til polarcirklen om vinteren.....jeg kender en del til bilindustrien oppe i arjeplog, nå men slut herfra.....v-h jan
venlig hilsen Jan
Elitebruger
Elitebruger

Indlægaf Ulrik Friis » tors apr 02, 2015 23:47 pm

Mine erfaringer med at køre i 10-15 graders frost og i snevejr (bl.a. i Sverige) er, at baglygterne fyger til, og der er ikke varme nok i lygterne til at sneen smelter. I hvert fald ikke på min bil. Jo - når jeg har parkeret den, men så fryser det hurtigt til is. Forlygterne kan til nød holdes snefrit af varmen fra halogenlygterne, men den smeltede sne fryser også her ret hurtigt til is, så jeg skulle med mellemrum ud og banke is på lygterne.

Jeg lavede engang en hjemmestrikket baklygte på en af mine tidligere biler, en VW transporter, hvor jeg fik placeret en 55 watt H1 halogenpære som baklygte. Det hjalp svært på sigtbarheden, idet jeg også fik lavet en slags parabol i staniol. Jeg har haft baklygterne ude af Volvoen for at se om det samme kunne lade sig gøre, men opgav projektet.

Tak for tipset om LED pæren, Anders, sådan et par skal jeg også have fat i.
mvh
Ulrik
XC40 P8 AWD Recharge 2022
Fra 2007 til 2021: V70 D5 Aut. 2002
Brugeravatar
Ulrik Friis
Elitebruger
Elitebruger

Geografisk sted: Nord f. Kbh.

Indlægaf Anders_H » fre apr 03, 2015 7:42 am

gälleryd skrev:Jag forstår dig udemärket Anders, men jeg skrev bare, at JEG ikke gad at have dem, hvad andre tänker/gör er deres problem, jeg BOR i Sverige, og ikke i danmark, og det var mit syn på LED, og inget andet.
LED giver et godt lys, men funker bare ikke i minus 20-40 grader, med hensyn til at blive set af dem bagved, men det problem er ikke i danmark, men sikkert rart at vide, hvis man skal til polarcirklen om vinteren.....jeg kender en del til bilindustrien oppe i arjeplog, nå men slut herfra.....v-h jan

Jeg gad heller ikke. :D
Hvad sparer man? 150 kr i brændstof om året?
'91 Volvo 240 GL B200f (tidl. bil)
'00 Volvo V70 2,4 (tidl. bil)
‘07 Volvo V70 R
Anders_H
Elitebruger
Elitebruger

Geografisk sted: Århus C

Indlægaf gälleryd » fre apr 03, 2015 19:07 pm

Ulrik Friis skrev:Mine erfaringer med at køre i 10-15 graders frost og i snevejr (bl.a. i Sverige) er, at baglygterne fyger til, og der er ikke varme nok i lygterne til at sneen smelter. I hvert fald ikke på min bil. Jo - når jeg har parkeret den, men så fryser det hurtigt til is. Forlygterne kan til nød holdes snefrit af varmen fra halogenlygterne, men den smeltede sne fryser også her ret hurtigt til is, så jeg skulle med mellemrum ud og banke is på lygterne.

Jeg lavede engang en hjemmestrikket baklygte på en af mine tidligere biler, en VW transporter, hvor jeg fik placeret en 55 watt H1 halogenpære som baklygte. Det hjalp svært på sigtbarheden, idet jeg også fik lavet en slags parabol i staniol. Jeg har haft baklygterne ude af Volvoen for at se om det samme kunne lade sig gøre, men opgav projektet.

Tak for tipset om LED pæren, Anders, sådan et par skal jeg også have fat i.

Hej Ulrik, for ikke at hakke mere i det, så er jeg nödt at fortälle dig, at der er forskel på vores biler, fra 05 kom der blanke baglygter, dem har jeg 2 stk 10 watt i vär side, og da din er en 02 model, så har du vel viskerblade på lygterne, som vel er glas, og med koncentreret sprinlervädske kipper man bare en gang imellem med viskerarmen, så er forlygterne fri for sne/is, det har der da väret på dem jeg har haft fra 00-04, og på begge mine xc70 kipper jeg også bare, og vups, så kan jeg se igen, det er mine erfaringer i minus 20-40 grader, jeg kunne bare ikke holde mig tilbage, da jeg tilbringer en masse tid oppe ved polarcirklen, arjeplog, jokkmokk, gällivara, kiruna, om vinteren, og da jeg her skrevet under på en masse papir, kan jeg desvärer ikke fortälle meget mere, om hvordan det körer deroppe om vinteren, men det var jo også bare lys vi "talte" om, du har dine erfaringer og jeg har mine, så jeg slutter her med denne diskussion, no hard feelings (håber jeg) :)
venlig hilsen Jan
Elitebruger
Elitebruger

Foregående

Tilbage til El-system og Instrumenter