Kalibrering af forbrugsmåler i V70

El-systemet, instrumenter (herunder de mekaniske) - strøm og teknik.

Redaktører: Anders_H, Hr. SmåSur, Kristian

Kalibrering af forbrugsmåler i V70

Indlægaf ErikSK » fre jan 10, 2014 23:05 pm

Hej Volvo-venner
Jeg er blevet den glade og særdeles tilfredse ejer af en utroligt velholdt og velkørende V70 D5 Kinetic fra 2005 (163hk/340nm) med 253000 på tælleren. Jeg kører omkring 16,5 km/l i snit, men forbrugsmåleren er lidt for optimistisk - mellem 15 og 20 %, afhængigt af om jeg har brugt fyret og hvor meget. Mit spørgsmål er om forbrugsmåleren kan kalibreres/justeres, så jeg får en mere retvisende måling?
Jeg overvejer desuden at få lavet en "øko-optimering" på den hos Per Mai/Scantune i Galten, men er lidt i tvivl om hvad effekt jeg kan forvente og om det er klogt på en efter hånden tilkørt bil. Det er jo umiddelbart samme maskine der leverer 185kh/400nm i de senere versioner med lidt ændret programmering, men er der foretaget andre ændringer for at håndtere den øgede effekt? Har nogen erfaring med det og om det sætter øget pres på dyser, turbo eller andet?
På forhånd tak for hjælpen.
Venlig hilsen
Erik
ErikSK
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 10
Tilmeldt: fre jan 10, 2014 22:47 pm
Geografisk sted: Silkeborg

Re: Kalibrering af forbrugsmåler i V70

Indlægaf Caball » lør jan 11, 2014 10:47 am

Velkommen til Erik
Jeg vil spændt følge din tråd, da min V70 D5, har nøjagtig samme fejlvisning i forbruget, som du beskriver der.
Har du overvejet Volvo´s egen Polestar optimering?

hilsen Carsten
Billede
Volvo V70 D5 Summum - 185hk -aut. 6 gear - 2007
Tidligere biler:
Volvo V70 - 170hk - 2002
VW Passat variant 1.8T - 2005
VW Passat variant 1.8 - 1998
VW Golf 1.8 - 1995
VW Golf 1.8 - 1990
VW Golf GTI - 1980
Brugeravatar
Caball
Superbruger
Superbruger
 
Indlæg: 130
Tilmeldt: fre okt 04, 2013 10:28 am
Geografisk sted: Skanderborg

Re: Kalibrering af forbrugsmåler i V70

Indlægaf ErikSK » man jan 13, 2014 15:14 pm

Tak Carsten
Nej, jeg vidste faktisk slet ikke at Polestar lavede optimeringer til de ældre modeller. Ved du hvad sådan en optimering står i og hvad de stiller i udsigt forbrugs/ydelsesmæssigt?
Jeg tager en snak med Volvo om kalibrering af forbrugsmåleren i forbindelse med næste service en gang sidst i marts, men det kunne jo være der faldt et guldkorn herinde inden.
Venlig hilsen
Erik
ErikSK
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 10
Tilmeldt: fre jan 10, 2014 22:47 pm
Geografisk sted: Silkeborg

Re: Kalibrering af forbrugsmåler i V70

Indlægaf Nielsenand » man jan 13, 2014 15:21 pm

Polestar effekt optimering pris:

http://www.bilia.dk/tilbehor/effektoptimering/

Effekt forøgelse efter model:

http://www.bilia.dk/tilbehor/effektopti ... foroegelse

/Anders
Nuværende biler:
Volvo V60 D4 Inscription VBL AUT 2019
Volvo V60 T5 Summum Manuel 2011
Citroën 2cv 0.6 Club 1985
Tidligere biler:
Volvo S60 2.4 140hk Momentum
Nielsenand
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 335
Tilmeldt: man aug 12, 2013 8:42 am
Geografisk sted: Hvidovre

Re: Kalibrering af forbrugsmåler i V70

Indlægaf ErikSK » man jan 13, 2014 16:08 pm

Hej Anders
Ja, det var også den info jeg kunne opstøve, men de optimerer kun på D5´eren fra 2006 og frem (med 185 hk/400 nm) og ikke på 2005´eren med 163 hk/360 nm.
Venlig hilsen
Erik
ErikSK
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 10
Tilmeldt: fre jan 10, 2014 22:47 pm
Geografisk sted: Silkeborg

Re: Kalibrering af forbrugsmåler i V70

Indlægaf Nielsenand » man jan 13, 2014 16:12 pm

Ah, havde lige overset hvilken årgang din var. Men du har ret.
Nuværende biler:
Volvo V60 D4 Inscription VBL AUT 2019
Volvo V60 T5 Summum Manuel 2011
Citroën 2cv 0.6 Club 1985
Tidligere biler:
Volvo S60 2.4 140hk Momentum
Nielsenand
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 335
Tilmeldt: man aug 12, 2013 8:42 am
Geografisk sted: Hvidovre

Re: Kalibrering af forbrugsmåler i V70

Indlægaf Klågem » man jan 13, 2014 16:50 pm

Hvor i landet kommer du fra.
RH-motorsport.dk i Nordjylland laver et godt stykke arbejde.
Klågem
V70 III D5 momentum 185hk 6 gears aut. 08´
Billede

PPC-fejlkodelæser
Icarsoft VOL II

Tidligere biler:
Volvo v70 II D5 185 hk Millennium auto 2006
855 2,0 T5 263HK 382NM 94´
765 2,3 TIC 90´
745 Gle 86´
744 Gle 84´
744 Turbo 84´
121 quick 67´
Brugeravatar
Klågem
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 5381
Tilmeldt: lør mar 04, 2006 2:15 am
Geografisk sted: 9690-Jammerbugten

Re: Kalibrering af forbrugsmåler i V70

Indlægaf ErikSK » man jan 13, 2014 17:43 pm

Silkeborg, men er også i Fjerritslev ind imellem;-)
Venlig hilsen
Erik
ErikSK
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 10
Tilmeldt: fre jan 10, 2014 22:47 pm
Geografisk sted: Silkeborg

Re: Kalibrering af forbrugsmåler i V70

Indlægaf Klågem » man jan 13, 2014 18:00 pm

ErikSK skrev:Silkeborg, men er også i Fjerritslev ind imellem;-)
Venlig hilsen
Erik

De kan optimere din bil så den yder en del mere uden risiko for at den går i stykker
Klågem
V70 III D5 momentum 185hk 6 gears aut. 08´
Billede

PPC-fejlkodelæser
Icarsoft VOL II

Tidligere biler:
Volvo v70 II D5 185 hk Millennium auto 2006
855 2,0 T5 263HK 382NM 94´
765 2,3 TIC 90´
745 Gle 86´
744 Gle 84´
744 Turbo 84´
121 quick 67´
Brugeravatar
Klågem
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 5381
Tilmeldt: lør mar 04, 2006 2:15 am
Geografisk sted: 9690-Jammerbugten

Re: Kalibrering af forbrugsmåler i V70

Indlægaf Ulrik Friis » ons jan 15, 2014 1:46 am

185 hk udgaven af D5 har andre dyser samt et ændret topstykke og selvfølgelig en anden software.

Du kan sagtens få 195 hk ud af din D5 med 163 hk, og selvom den har kørt 250.000 betyder det ikke noget. Motoren skal nok holde til det.

Jeg vil dog anbefale, at opdatering sker via ODB-II stikket og ikke ved hjælp af en ny chip, som erstatter den gamle. Lodningen af chippen kan medføre skader på chippen.

Folk som annoncerer med øko-opdatering vil jeg holde mig fra. Man kan godt få foretaget en optimering, som tager udgangspunkt i din motor med en såkaldt mapning, men det koster ret meget sammenlignet med en "hyldevare" opdatering. En mapning vil give dig mulighed for at køre et mulehår længere pr. liter brændstof, men det er under forudsætning af, at du så ikke udnytter de mange flere hk. Så det er noget fis at love en øko-opdatering.

Energiregnskabet mht. til at flytte en Volvo på 1650 kg er ret simpelt. Man kan kun forbedre sin brændstoføkonomi hvis motorens virkningsgrad forbedres og lader være med at bruge alle de løbske og veloplagte 195 hk.
mvh
Ulrik
XC40 P8 AWD Recharge 2022
Fra 2007 til 2021: V70 D5 Aut. 2002
Brugeravatar
Ulrik Friis
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 2070
Tilmeldt: søn okt 07, 2007 16:37 pm
Geografisk sted: Nord f. Kbh.

Re: Kalibrering af forbrugsmåler i V70

Indlægaf ErikSK » tors feb 06, 2014 10:34 am

Hej
Tak for jeres input og forslag.
Jeg havde en rigtig god snak med Per Mai fra Scantune, der anbefalede en forsigtig optimering, for ikke at øge presset på turboen, som han betegner som det svage punkt (omend det ikke er det).
158hk/343nm før optimering og bagefter 170hk/390nm.
Han ændrede ikke på ydelsen ved lav belastning, så umiddelbart ingen forbedret brændstoføkonomi. Til gengæld er momentkurven nu endnu jævnere og en anelse højere, hvilket især i 3. og 4. gear, lige giver lidt mere skub i ryggen.
Forbrugsmåleren får Volvo lov at kigge på, når den skal til service om en måned eller to.
Venlig hilsen
Erik
ErikSK
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 10
Tilmeldt: fre jan 10, 2014 22:47 pm
Geografisk sted: Silkeborg

Re: Kalibrering af forbrugsmåler i V70

Indlægaf 1metermanden » søn feb 09, 2014 20:39 pm

Hej Erik.

Hvor ligger Scantune og hvad blev prisen på din optimering ?
Jeg har nemlig selv haft samme tanke, da jeg syntes at lidt mere godaw op ad bakker med noget på ryggen ville være skønt

Christian
Christian
V70 D5 2005
1metermanden
Ny bruger
Ny bruger
 
Indlæg: 7
Tilmeldt: fre aug 24, 2012 21:33 pm
Geografisk sted: Midtsjælland

Re: Kalibrering af forbrugsmåler i V70

Indlægaf olemedV70 » lør feb 22, 2014 6:05 am

Min har samme problem med forbrugsmåleren, og det har stort set alle VW/Audi i øvrigt også. Min viser 5,4 - 5,5 l/100km men det virkelige forbrug ligger på knap 15km/l målt på hele optankninger. Det er som bekendt 6,6 l/100 km. Forbruget på fyret bliver overhovedet ikke regnet med, da fyret får brændstof fra sin egen private pumpe, det er selvfølgelig en lille del af forklaringen.
olemedV70
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 260
Tilmeldt: tors maj 17, 2012 11:02 am
Geografisk sted: 4720 Præstø

Re: Kalibrering af forbrugsmåler i V70

Indlægaf ErikSK » søn apr 06, 2014 9:18 am

Hej Christian

Det kommer an på løsningen. På min der havde gået 250k.000 valgte han en boks, men det er også muligt at lægge nye tal direkte i ECU´en.
Boksen kan man bare selv pille af igen og sætte stikkene sammen, så er man tilbage til fabriksprogrammeringen.
Ring til Per Mai og få en snak om det. Han er super seriøs og laver ikke effekt for effektens skyld, men vælger en tilpasset løsning alt efter bilens tilstand. Da han havde læst min ud målt den på rullefeltet og dannet sig et billede af bilens tilstand, hævede han momentbegrænseren fra de 343 til 393 nm - så følger effekten lidt med, men det er ikke det han går efter i udgangspunktet. Der er ikke ændret i tallene der styrer den under ca. 2000 o/min. så brændstoføkonomien er i praksis uændret.
Regn med ca. 4-5.000 afh. af løsning.

Volvo meldte pas til forbrugsmåleren. De gav ny software på deres regning, men det har ikke ændret noget. Til gengæld er jeg lidt overrasket over at de lige gav et års fuld garanti, med fuld vejhjælp/hotel/lånebil i hele Europa på bilen der er fra 2005 og nu har kørt 265.000 km.

/E

1metermanden skrev:Hej Erik.

Hvor ligger Scantune og hvad blev prisen på din optimering ?
Jeg har nemlig selv haft samme tanke, da jeg syntes at lidt mere godaw op ad bakker med noget på ryggen ville være skønt

Christian
ErikSK
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 10
Tilmeldt: fre jan 10, 2014 22:47 pm
Geografisk sted: Silkeborg

Re: Kalibrering af forbrugsmåler i V70

Indlægaf ErikSK » søn apr 06, 2014 9:20 am

Min tanke var om man kunne kompensere for fejlvisningen med software, når man nu ved at det er ret præcist 15%, men det virkede ikke som om det er muligt.
/E
olemedV70 skrev:Min har samme problem med forbrugsmåleren, og det har stort set alle VW/Audi i øvrigt også. Min viser 5,4 - 5,5 l/100km men det virkelige forbrug ligger på knap 15km/l målt på hele optankninger. Det er som bekendt 6,6 l/100 km. Forbruget på fyret bliver overhovedet ikke regnet med, da fyret får brændstof fra sin egen private pumpe, det er selvfølgelig en lille del af forklaringen.
ErikSK
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 10
Tilmeldt: fre jan 10, 2014 22:47 pm
Geografisk sted: Silkeborg

Næste

Tilbage til El-system og Instrumenter

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte brugere og 18 gæster