Men'er ved flyttet batteri

El-systemet, instrumenter (herunder de mekaniske) - strøm og teknik.

Redaktører: Anders_H, Hr. SmåSur, Kristian

Men'er ved flyttet batteri

Indlægaf Ingemann » søn okt 14, 2007 17:31 pm

Hej!

Jeg skal have flyttet mit batteri til baggagerummet, og har dertil en enkelt lille spørgsmål!

Jeg har hørt en lille fugl synge om at man ikke bare skal minus-polen til stel i baggagerummet, men trække den, ligesom med plussen op til motoren, for hvis man sætter den i baggagerummet, så vil der kommer nogle unødige spændinger i karossen, som kan forårsage ekstra korrosion.

Er den teori rigtig?
Mvh.
Andreas Ingemann Hansen
Brugeravatar
Ingemann
Redaktør
 
Indlæg: 1899
Tilmeldt: søn apr 29, 2007 13:14 pm
Geografisk sted: Hillerød, Nordsjælland

Re: Men'er ved flyttet batteri

Indlægaf B23Trige » søn okt 14, 2007 17:53 pm

Ingemann skrev:Hej!

Jeg skal have flyttet mit batteri til baggagerummet, og har dertil en enkelt lille spørgsmål!

Jeg har hørt en lille fugl synge om at man ikke bare skal minus-polen til stel i baggagerummet, men trække den, ligesom med plussen op til motoren, for hvis man sætter den i baggagerummet, så vil der kommer nogle unødige spændinger i karossen, som kan forårsage ekstra korrosion.

Er den teori rigtig?


Jeg ved ikke om det med øget risiko for korrosion er grunden til det. Man kunne forestille sig ved tæring af nævnte forbindelse at der kunne opstå gnister ved start, og at dette kunne være et problem.

Mange motorer er ophængt så de kun har ringe stelforbindelse, derfor trækker man stel med til motoren, så man er sikker på at den altid har stelforbindelse.

Som eksempel kan nævnes de gamle morris mascotter, som havde batteri i bagagerummet, der var stel i bagagerum bare skruet fast i karossen, og stel fra motor ligeledes skruet på karossen. Ved tæring af nævnte stelforbindelser havde man tit startbesvær, og/eller andre elektriske problemer.
Jim Knudsen
745 GL årgang 1985 (B230K)
V70 2 Momentum 2,4 D5 185hk læder og automatgear årgang 2006/2007
B23Trige
Redaktør
 
Indlæg: 121
Tilmeldt: søn apr 16, 2006 18:53 pm
Geografisk sted: Fårup v/Randers

Indlægaf Ulrik Friis » tirs okt 16, 2007 20:29 pm

For det første skal du sørge for en rigtig tyk plusledning frem til starteren. Denne trækker mellem 2 og 600 ampere afhængig af model, og der skal også så mange volt frem til starteren som muligt. Jo længere ledning jo mere modstand, men hvis ledningen er tyk nok mister du ikke så meget energi på den konto.

For det andet kan du godt jorde batteriet i bagagerummet, hvis du sørger for, at der findes en tyk jordforbindelse mellem motor og resten af karrossen. Den findes sandsynligvis i forvejen, så udskift den med en ny.

Du får kun korrosion hvis der er dårlig forbindelse, eller der er adgang for vejsalt eller adgang for batterisyre - eller hvis metallerne du spænder sammen er for langt fra hinanden i spændingsrækken, men det forhindrer du ved at smøre disse forindelsespunkter ind i syrefrit fedt.

Det kan også godt være, at den længere ledning vil betyde en dårligere opladning af batteriet. Igen er det modstanden i systemet der afgør om batteriet får tilstrækkelig med ladespænding (op til 14,6 volt).

Det sidste du forbinder er polsko til batteriet.

Ulrik
Brugeravatar
Ulrik Friis
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 2070
Tilmeldt: søn okt 07, 2007 16:37 pm
Geografisk sted: Nord f. Kbh.

Strøm bagfra

Indlægaf Klågem » søn okt 21, 2007 21:48 pm

Problemet er ikke så stort. Find en autoophugger og der finder du en gammel BMW (fra 84´ og up 2 date) der stjæler du både + og - kabel og monterer det i det svenske stål
Klågem
V70 III D5 momentum 185hk 6 gears aut. 08´
Billede

PPC-fejlkodelæser
Icarsoft VOL II

Tidligere biler:
Volvo v70 II D5 185 hk Millennium auto 2006
855 2,0 T5 263HK 382NM 94´
765 2,3 TIC 90´
745 Gle 86´
744 Gle 84´
744 Turbo 84´
121 quick 67´
Brugeravatar
Klågem
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 5381
Tilmeldt: lør mar 04, 2006 2:15 am
Geografisk sted: 9690-Jammerbugten

Indlægaf Ingemann » man okt 22, 2007 14:07 pm

Hvorfor lige fra sådan en slæde?

Sidder batteriet da i bagagerummet eller er ledninger og poler bare bedre?
Mvh.
Andreas Ingemann Hansen
Brugeravatar
Ingemann
Redaktør
 
Indlæg: 1899
Tilmeldt: søn apr 29, 2007 13:14 pm
Geografisk sted: Hillerød, Nordsjælland

batteri

Indlægaf Klågem » ons okt 24, 2007 0:00 am

Fordi at batteriet er sat i bagagerummet. (noget med vægtfordeling at gøre) Ikke fordi at deres kabler er bedre. Men bilen er nogenlunde samme længde og derfor skal der ikke de store ændringer til
Klågem
V70 III D5 momentum 185hk 6 gears aut. 08´
Billede

PPC-fejlkodelæser
Icarsoft VOL II

Tidligere biler:
Volvo v70 II D5 185 hk Millennium auto 2006
855 2,0 T5 263HK 382NM 94´
765 2,3 TIC 90´
745 Gle 86´
744 Gle 84´
744 Turbo 84´
121 quick 67´
Brugeravatar
Klågem
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 5381
Tilmeldt: lør mar 04, 2006 2:15 am
Geografisk sted: 9690-Jammerbugten


Tilbage til El-system og Instrumenter

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte brugere og 15 gæster