Knapper til elbetjente sideruder

El-systemet, instrumenter (herunder de mekaniske) - strøm og teknik.

Redaktører: Anders_H, Hr. SmåSur, Kristian

Knapper til elbetjente sideruder

Indlægaf englewood » søn jul 13, 2014 12:06 pm

Knappen i førerdørren til åbning og lukning af den forreste højre siderude begyndte at drille for nogle måneder siden
Det gik fint at åbne ruden,men det gik ikke at lukke den igen med samme knap. Så måtte man jo bare lige lange armen ud til højre og lukke ruden med
knappen i højre dør. :mrgreen:

Men så opstod problemet osse med denne knap. Åbning uden problem men ingen reaktion ved lukning.
Jeg havde for at det ikke skal være løgn samme problem med knappen til soltaget.
Kunne sagtens åbne taget men ikke lukke det igen.
Så jeg pillede så knappen i højre dør ud. Det var lidt knepigt,da man skal passe på ikke at beskadige den plastkonsol som knappen er monteret i.
Til alt held så viser det sig at "bunden" af knappen,altså den del med messingkontakterne som stikket trykkes fast på,er fastsat til selve kontakthuset
med nogle små plasthager,som kan frigøres med hjælp af en lille skruetrækker.
Når bunden så trækkes fri af huset,så falder der to små messingbroer og to små kuler ud på bordet.
De to messingbroer fordeler strømmen til åbning og lukning af ruden når der trykkes på knappen. Messingbroerne ligger fint i et par små "hak" i kontaktens
bundstykke og oven på disse 2 messingbroer ligger de to små kugler og holdes på plads af et par stifter med fjedrer i selve trykknappen.
Det var meget enkelt at samle kontakten igen,idet at de to messingbroer plaseres i deres små hak i bundstykket. De to kugler lægges derefter løst i midten af broerne,hvorpå kontaktens overdel forsigtigt sættes ned over bundstykket og klemmes sammen.

Men selve grunden til at ruden ikke lukkede sig når man trykkede på knappen,var helt enkelt fordi at der på de to messingbroers kontaktflader samt kontaktfladerne på kontaktens bundstykke,som broerne danner kontakt med når der trykkes på knappen,var belagt med noget sort snavs.
Jeg brugte den meget fine fil som sidder på min negleklipper til at rense kontaktfladerne for snavset,så de var fine og blanke igen.

Det samme gjorde jeg med knappen i venstre fordør samt knappen til soltaget.
Hele arbejdet tager ca 15-20 min. inkl. af- og på- montering i dørren. Jeg brugte en lille time på alle tre knapper. :mrgreen:

Nu skal jeg så bare prøve at finde udaf hvorfor pokker mit soltag ikke vil lukke helt.
Hvis jeg åbner soltaget 10cm. Altså kører det 10cm bagud, ELLER åbner det helt eller delvist i bagkanten,så vil det ikke lukkes når jeg bruger knappen.
Så må jeg lukke det manuelt med en skruetrækker.
Hvis jeg kun åbner taget MAX 8-9 cm,så kan det sgu godt lukkes igen med knappen.
Det går osse fint at åbne taget helt,sådan at selve taglugen er kørt helt bagud til stop.
Når jeg så lukker taget igen og hele tiden holder knappen indtrykket lukker soltaget indtil der er ca 30cm tilbage og stopper så der.
Et nyt tryk på knappen lukker soltaget til der er ca 20cm tilbage.
Et nyt tryk igen lukker så soltaget til der er de 10cm tilbage.
Herfra ville et nyt tryk så lukke soltaget helt,men der sker bare intet.
Man kan ligesom "høre" at der godtnok når strøm frem til motoren i og med at det ligesom klikker lidt i elmotoren.
Det hjælper absolut ingenting at med hånden forsøge at "skyde" soltaget til lukket samtidigt med at der trykkes på knappen.
Wirerne som trækker selve soltaget frem og tilbage er velsmurte og i ualmindelig god stand.
Den lille "vindspoiler" som sidder i forkanten og popper op når soltaget åbnes fungerer upåklageligt.
Der er altså absolut ingen synlige tegn på at "noget" skulle sidde i klemme.
Desuden,når jeg så lukker soltaget manuelt med en skruetrækker i det dertil afsete spor på motorens gear,så lukkes taget lige så fint uden nogen
som helst modstand.

Da jeg købte bilen,manglede selve motoren til soltaget. Jeg købte en fin motor hos huggeren,enda fra en identiskt Volvo 760GLE af samme årgang
som min egen.
Motoren blev monteret og gik fint at åbne men ikke at lukke da kontakten var defekt.
Så det er altså først nu hvor jeg har fået repareret knappen at jeg har fundet udaf at taget ikke vil lukke helt.
Nu skal jeg på arbejde idag og kommer nok ikke hjem før til weekenden,men måske nogen har et bud på hvad årsagen kan være.

Jeg har selv leget lidt med tanken at motoren måske er nået til sit "stop" når taget standser 10cm før det er lukket.
Kan man så måske afmontere motoren og uden motoren er monteret lukke taget manuelt på en eller anden måde og så håbe på at det derefter
kører som det skal? :shock:
Tommy Nielsen, Skørping.
Volvo 760GLE 2,8 Automatik 1989.
englewood
Superbruger
Superbruger
 
Indlæg: 105
Tilmeldt: fre maj 10, 2013 16:08 pm
Geografisk sted: Skørping.

Tilbage til El-system og Instrumenter

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte brugere og 13 gæster

cron