S60 2,4 årg 2002 - fejl i aircondition.

El-systemet, instrumenter (herunder de mekaniske) - strøm og teknik.

Redaktører: Anders_H, Hr. SmåSur, Kristian

S60 2,4 årg 2002 - fejl i aircondition.

Indlægaf charli » lør jan 31, 2015 9:18 am

Hejsa, vi har noget mystisk på vores Volvo S60, der kommer ingen kold luft ved brug af aircon, den har været på værksted til genfyldning og så kører anlægget fint nogle dage. Der kommer sådan en "pistt lyd" inde bagfra instrument bordet, og efter nogle dage virker anlægget ikke mere ?? Ville lige høre jer inden jeg tager på værksted igen :wink: :wink:
charli
Erfaren bruger
Erfaren bruger

Geografisk sted: Hårlev

Re: S60 2,4 årg 2002 - fejl i aircondition.

Indlægaf gunsmoke » lør jan 31, 2015 14:19 pm

Hvis "pisst-lyden" skyldes at gassen fiser af anlægget er det vel forklaringen. Du skal samtidig være opmærksom på at kompressoren ikke kører hvis det er for koldt uden for.
Kan ikke huske den nøjagtige temperatur, men vist omkring en 7 grader. Det kan også forklare dit forhold. Når kompressoren ikke kører når det er for kold er det sikkert fordi at anlægget ikke skal fryse sammen og dermed brænde sammen :D
gunsmoke

Indlægaf charli » lør jan 31, 2015 16:28 pm

Hej Bo :) kan det så være fordamperen inde i kabinen der er defekt :?: :?:
charli
Erfaren bruger
Erfaren bruger

Indlægaf gunsmoke » søn feb 01, 2015 11:26 am

Jeg ville først få tjekket om der er sat nogle fejlkoder i systemet. Det er det bedste at gå ud fra.
Hvis dit anlæg taber gassen må det genfyldes påny samme med et sporstof. På den måde finder man lækagen.
Det eneste sted hvor gassen/vædsken fra anlægget er tilstede inde i bilen er som du skriver i fordamperen med de tilhørende slanger.
Nogle af gutterne i dette forum har en kæmpe erfaring i hvor fejlene typisk opstår på et sådan anlæg.
Jeg ved ikke om fordamperen typisk er den der går til.
gunsmoke

Indlægaf Anders_H » søn feb 01, 2015 12:18 pm

Du kan jo også bare se ned til kompressoren, om den faktisk fysisk bliver trukket rundt. Der kan være for meget afstand til koblingen. Der er skrevet vildt meget om det.
'91 Volvo 240 GL B200f (tidl. bil)
'00 Volvo V70 2,4 (tidl. bil)
‘07 Volvo V70 R
Anders_H
Elitebruger
Elitebruger

Geografisk sted: Århus C

Indlægaf charli » søn feb 01, 2015 12:47 pm

Hej Anders, jo den blev trukket rundt i starten da der var fyldt væske på og lavede også fint med kulde. Men efterfølgende kom disse "pisst lyde" inde under instrumentbordet, og herefter var der ikke meget aircondition der fungerede. Så vi er næsten sikre på det siver ud inde i vognen. Så derfor faldt tanken på fordamperen.
Venligst Charli
charli
Erfaren bruger
Erfaren bruger

Indlægaf JensTr » søn feb 01, 2015 20:49 pm

Hej! Jeg tror det er dit tørfilter eller din kondensor der er hul på. Jeg havde samme oplevelse med min 2002 v70 for et par år siden. Når den er ved at løbe tør for kølemiddel suser det i rørene i kabinen. Prøv at lys på kondensoren med en uv lampe. Der er spormiddel i kølemidlet. Så hvis den lyser op ved du, hvem der er synderen. Hvis det er evaporatoren inde i bilen må en del af det kg kølemiddel, der som udgangspunkt har været på systemet også vise sig her ved brug af en uv lampe. Det var mit lægmandsbud. Håber du får løst problemet inden sommeren står for døren.
Vh Jens
2002 v70 2.3 T5 aut. + 330.000 km
JensTr
Superbruger
Superbruger

Geografisk sted: Tølløse

Tilbage til El-system og Instrumenter