Periodisk fejl på - radio kan ikke finde stationer

El-systemet, instrumenter (herunder de mekaniske) - strøm og teknik.

Redaktører: Anders_H, Hr. SmåSur, Kristian

Periodisk fejl på - radio kan ikke finde stationer

Indlægaf diheor » lør apr 18, 2015 13:24 pm

Har en periodisk fejl på min V70 2009 model. Den er udstyret med Premium Dynaudio Sound. Radioen har en periodisk fejl, hvor den efter start lige som ikke kan finde ordentligt FM signal og derfor suser. Man kan heller ikke scanne en station frem. Problemt forsvinder, hvis man tager tændingen - det er ikke nok at slukke radioen - og tænder bilen igen.

Norgen, der har oplevet noget i den retning og kender en løsning?
diheor
Erfaren bruger
Erfaren bruger

Re: Periodisk fejl på - radio kan ikke finde stationer

Indlægaf diheor » tirs apr 21, 2015 10:36 am

Værkstedets bud er en fejl i antenneforstærkeren, hvilket egentlig giver god mening, for radioen opfører sig, som om antennen ikke virker ordentligt, når fejlen opstår.
diheor
Erfaren bruger
Erfaren bruger

Indlægaf Claus » tirs apr 21, 2015 10:39 am

Det lyder rimiligt, det er nok en ny forstærker.
Venlig hilsen
Claus

Claus
Elitebruger
Elitebruger

Geografisk sted: Vedbæk. Nordsjælland

Indlægaf Ulrik Friis » tirs apr 28, 2015 11:33 am

Nu ved jeg ikke hvor antenneforstærkeren sidder på en 2009 model, men antageligt sidder den samme sted som på den foregående model: Oppe over bagvinduet under noget plastik. Prøv at afmontere plastiken som løber langs overkanten af vinduet og se efter om ledningerne er sat ordentligt i forstærkeren. Ledningslængden er afpasset meget nøje, så hvis "nogen" har været igang med at pille ved ledningsnettet kan man nemt have trukket for hårdt i en ledning som har fået antenneledningen til at løsne sig fra forstærkeren.

Antenneforstærkeren får strøm igennem antenneledningen, så det er vigtigt at stikkene sidder helt tæt og fast.
mvh
Ulrik
XC40 P8 AWD Recharge 2022
Fra 2007 til 2021: V70 D5 Aut. 2002
Brugeravatar
Ulrik Friis
Elitebruger
Elitebruger

Geografisk sted: Nord f. Kbh.

Indlægaf diheor » lør maj 02, 2015 20:27 pm

Ulrik, tak for svar. Men giver det mening i forhold til, at det er en periodisk fejl. 9 ud af 10 gange virker radioen upåklageligt, men hvis det er en løs forbindelse, ville det så ikke nærmere være konstant?
diheor
Erfaren bruger
Erfaren bruger

Indlægaf Klågem » lør maj 02, 2015 21:13 pm

På 06 sidder der en fordeler/forstærker i højre side lige under baglygten.
Klågem
V70 III D5 momentum 185hk 6 gears aut. 08´
Billede

PPC-fejlkodelæser
Icarsoft VOL II

Tidligere biler:
Volvo v70 II D5 185 hk Millennium auto 2006
855 2,0 T5 263HK 382NM 94´
765 2,3 TIC 90´
745 Gle 86´
744 Gle 84´
744 Turbo 84´
121 quick 67´
Brugeravatar
Klågem
Elitebruger
Elitebruger

Geografisk sted: 9690-Jammerbugten

Indlægaf diheor » fre maj 22, 2015 19:44 pm

Har nu fået skiftet antenneforstærker, men fejlen kommer stadig periodisk som beskrevet ovenfor. Kan I komme på en anden forklaring? :?:
diheor
Erfaren bruger
Erfaren bruger

Indlægaf Kingo » lør maj 23, 2015 9:45 am

Prøv evt at nulstil radio til fabriksindstilling - det løste problem jeg havde med signalmodtagelse jeg havde på min 05'er
V70 2,4 170 Baltic manuel 2005 - Vida og Dice
Kingo
Elitebruger
Elitebruger

Geografisk sted: Vangede

Indlægaf diheor » lør maj 23, 2015 10:19 am

Kingo: Det vil jeg prøve. Hvilke problemer oplevede du?
diheor
Erfaren bruger
Erfaren bruger

Indlægaf gunsmoke » lør maj 23, 2015 10:26 am

Volvoen har en genial løsning med to antenner til radioen. Den ene sidder i venstre bagrude med en antenneforstræker over vinduet/i taget. Den anden sidder i kofangeren bag, med forstærkeren i brønden, bagerst i højre side. Denne løsning for at skabe et godt antennesignal under alle forhold. Hvis du har problemer med at få en ordnetlig lyd ud af din radio er det således enten begge antenner eller radioen som der er noget galt med. Kunne fx være det kredsløb som forsyner dine antenneforstærkere med spænding?. Det er let at måle på, da der er tale om en dc-spænding på antenneledningen til antenneforstærkeren. Min V70 MY05 var ikke monteret med antenneforstrækeren til kofangeren og dette satte en advarsel i VIDA. Prøv at koble VIDA på og se om der er sat fejl om dette.
gunsmoke

Indlægaf diheor » lør maj 23, 2015 10:38 am

Gunsmokoe: Tak for dine forslag. Nu er jeg desværre ikke selv i stand til at rode med bilen, så det går videre til værkstedet. Jeg har selv en fornemmelse af, at fejlen har et eller andet at gøre med radioens forbindelse til tændingen. For problemet kommer, når man starter bilen og forsvinder, hvis man slukker motoren og starter bilen igen. Som beskrevet er det en drilsk periodisk fejl, hvor modtagelsen bliver meget ringe på alle stationer (kun sus i højtaleren), men resten af anlæg fungerer perfekt. Så det med antenneforstærker lød egentlig som en god forklaring, fordi det lyder som om signalet er væk.
diheor
Erfaren bruger
Erfaren bruger

Indlægaf Kingo » lør maj 23, 2015 22:58 pm

Er værkstedet klar over at der er 2 forstærkere?(forudsat at din årgang også har 2..)
Prøv selv at kig - åbn bagklappen - kig til højre - åbn den lille luge bagved baglygterne - kig ned i bunden - hvis den er ser sidder der en lille boks(mener den er grøn) hvor der går en ledning ind i kofangeren - check at stikket sidder i på forstærker og ind i kofangeren.
Din model er nyere så er usikker på om det er samme setup som på min 05'er.
Prøv at se.
I denne tråd tog jeg billeder af stikket i kofangeren: viewtopic.php?f=6&t=6941&hilit=radio#p36684
Min kunne ikke finde kanaler - havde dårlig modtagelse osv. Den manglede forstærkeren ved kofangeren - købte en - det hjalp dog først da jeg nulstillede radioen .
V70 2,4 170 Baltic manuel 2005 - Vida og Dice
Kingo
Elitebruger
Elitebruger

Geografisk sted: Vangede

Indlægaf diheor » ons maj 27, 2015 10:54 am

Kingo: jeg har prøvet at nulstille radioen. Det er lidt underligt med nulstillingen, for det er kun nogle indstillinger, der slettes. De faste stationer slettes fx ikke. Nu må vi se, om det hjælper.

Men min mavefornemmelse siger mig, at det har el eller andet med tændingen at gøre også. For når fejlen er der( som kun er måske 1 ud af 10 gange, bilen tændes), så hjælper det ikke at slukke for radioen og tænde den igen (med motor kørende). Man skal slukke motor og tænding og så tænde igen. Man kan heller ikke fremprovokere fejlen ved at tænde og slukke radioen et utal af gange uden tænding på. Så jeg kunne forestille mig, at der i forbindelse med tændingen er et eller andet, der laver rav i radioens forstærker(e), men som ikke påvirker resten af lydanlægget. Hmmm, det er lidt mystisk.
diheor
Erfaren bruger
Erfaren bruger

Indlægaf diheor » tors maj 28, 2015 11:52 am

Jeg har prøvet at smide mit problem op på et engelsk Volvo-forum ud fra den overvejelse, at min fejl nok er ret sjælden, og der derfor nok ikke er så mange, der har oplevet den her i landet.

Der er kommet et bud på, at fejlen skyldes en fejl, der har med jordforbindelse til radioen at gøre. Fyren har tilsyneladende haft den helt samme fejl og fået det løst. Giver det mening med jordforbindelse til radio?

http://forums.swedespeed.com/showthread ... on-startup
diheor
Erfaren bruger
Erfaren bruger

Indlægaf gunsmoke » tors maj 28, 2015 13:48 pm

ja, strømmen skal jo både frem og tilbage om man så må sige.
gunsmoke

Tilbage til El-system og Instrumenter